La poesía última de Arcadio Pardo: lenguaje, culturalismo, metapoesía y percepción y verbalización del tiempo

  1. JAIME SILES RUIZ 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Année de publication: 2023

Número: 14

Pages: 804-832

Type: Article

DOI: 10.24197/CEL.14.2023.804-832 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Castilla: Estudios de Literatura

Résumé

The present study proposes, from a descriptive grammar of the linguistic singularities of Arcadio Pardo's latest poetry, to understand how culturalism, metapoetry and his idea of language and time are integrated into his diction system. For this, the last poetic production of the author is analyzed almost book by book, starting from the distinctive features of his book Soberanía carnal, from 1961, in which some of them can already be detected. Thus, the mental and formal coherence of this author, belonging to what has been called "the other 50", is verified.

Références bibliographiques

  • Blecua, José M. (1979), Floresta de lírica española, I, Madrid, Gredos.
  • Caballero, Estefanía (2022), “Entrevista a Guillermo Carnero”, Anáfora, 22 (XI 2022), pp. 35-40.
  • Fuente, Ricardo de la (1984), “La Suma de claridades de Arcadio Pardo”, Castilla. Estudios de literatura, 8, pp. 111-118.
  • García Hortelano, Juan (1978), El grupo poético de los años 50, Madrid, Taurus.
  • Gómez Yebra, Antonio (1999), A. “Arcadio Pardo. Remozador del lenguaje” (reseña de Silva de varia claridad) Sur, 30 de octubre.
  • González Gil, Isabel (2022), “Escribir el umbral. Espacio y lenguaje poético en El mundo acaba en Tineghir, de Arcadio Pardo” en J. M. Goñi Pérez; J. Avilés Diz; R. de la Fuente Ballesteros (coord.) Poéticas del espacio, Madrid: Universitas Castellae, pp. 207-216.
  • Lezama Lima, José (1968), “Sierpe de don Luis de Góngora”, Lezama Lima, La Paz: Editorial Jorge Álvarez S.A.
  • Matía Amor, María Eugenia (1987), “La innovación lingüística en un poeta castellano Arcadio Pardo”, Castilla: Estudios de literatura, 12, 1987, pp. 87-94
  • Matía Amor, María Eugenia (2018), Las dimensiones de la memoria. La poesía de Arcadio Pardo, Valladolid, Universidad de Valladolid.
  • Pardo, Arcadio (1990), Plantos de lo abolido y lo naciente, Valladolid, edición del autor.
  • Pardo, Arcadio (1991), Poesía Diversa. Tres Libros de Poemas, Valladolid, Colección Autores Contemporáneos. Diputación Provincial de Valladolid. Recoge Soberanía Carnal (1961), Relación del desorden y del orden (1983-1986) y Poemas del centro y de la superficie (1986-1988). Va precedido de una introducción, titulada “Reflexión desde la belleza”, escrita por Isabel Paraíso.
  • Pardo, Arcadio (1995), 35 Poemas Seguidos, Valladolid, Fundación Jorge Guillén-Excma. Diputación Provincial de Valladolid.
  • Pardo, Arcadio (2001), Travesía de los confines, Valladolid, Ediciones Tansonville.
  • Pardo, Arcadio (2005), Efectos de la contigüidad de las cosas, Palma de Mallorca, Calima Ediciones.
  • Pardo, Arcadio (2010), De la lenta eclosión del crisantemo, Palma de Mallorca, Calima Ediciones.
  • Pardo, Arcadio (2020), Presente y cercanías del presente, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, Colección Licenciado Vidriera.
  • Pardo, Arcadio (2018), Ardimientos, ajenidades y lejanías, Buenos Aires, Universidad Nacional de General San Martín.
  • Ruiz Sánchez, Marco (1996), Confectum Carmine I. En torno a la poesía de Catulo. Confectum Carmine II, Murcia, Universidad de Murcia.
  • Siles, Jaime (1983), “Nvgae sobre tradición y pervivencia clásica: I. Catulo en la poesía castellana. II. ¿Terencio en Da Vinci?”, Studia Zamorensia, IV, Ediciones de la Universidad de Salamanca, pp. 371-378.