Prácticas y creencias del profesorado de educación secundaria sobre la retroalimentación en los procesos de evaluación del alumnado
- Mella-Mella, Flor 1
- Calatayud-Salom, María Amparo 1
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1409-4258
Año de publicación: 2023
Volumen: 27
Número: 3
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Electrónica Educare
Resumen
Introduction. Feedback is a fundamental construct of formative evaluation, and a current consensus considers it one of the most powerful strategies for teaching-learning processes. Objective. The study aims to analyze the perception of praxis and conceptions of feedback as essential pillars of formative evaluation in Chile. Methodology. This is a quantitative and non-probabilistic sampling design study in which 100 secondary school teachers participated. The participants were administered a questionnaire, validated through Alpha Cronbach reliability analysis. The data processing was conducted through Jamovi project 2.3. A Likert-type scale was utilized to enable a descriptive analysis of frequencies and items. Results. A high percentage of the participants believed that feedback is a key learning strategy. On the contrary, they presented low percentage values on the use of rubrics and logbooks to provide feedback on students’ progress. Conclusion. Nowadays, teacher training in feedback skills is needed to promote meaningful and formative learning.
Referencias bibliográficas
- Anijovich, R. & Cappelletti, G. (2020). La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. Revista Docencia Universitaria, 21(1), 81-96. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/11327
- Armengol-Asparó, C., Mercader, C., & Lon, G. (2022). Making peer-feedback more efficient: What conditions of its delivery make the difference? Higher Education Research & Development, 41(2), 226-239. https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1840527
- Baltar, F. & Gorjup, M. T. (2012). Muestreo mixto online: Una aplicación en poblaciones ocultas. Intangible Capital, 8(1), 123-149. https://doi.org/10.3926/ic.294
- Barrientos Hernán, E., López Pastor, V. M., & Pérez-Brunicardi, D. (2019). ¿Por qué hago evaluación formativa y compartida y/o evaluación para el aprendizaje en educación física? La influencia de la formación inicial y permanente del profesorado. Retos, 36, 37-43. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/66478
- Centro de Medición MIDE UC (2022). Pauta para la reflexión personal: ¿Cómo son mis prácticas a la hora de retroalimentar a mis estudiantes? Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Chile. https://mideuc.cl/wp-content/uploads/2022/11/Como-son-mis-practicas-a-la-hora-de-retroalimentar.pdf
- Contreras Pérez G. & Zúñiga González C. G. (2019). Prácticas y concepciones de retroalimentación en formación inicial docente. Educação. Pesquisa., 45, 1-22. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945192953
- Falcón Ccenta, Y., Aguilar-Hernando, J., Luy-Montejo, C. A., & Morillo-Flores, J. (2021). La evaluación formativa, ¿Realidad o buenas intenciones? Estudio de caso en docentes del nivel primario. Propósitos y Representaciones, 9(1), 1-13. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1041
- Hattie, J. (2017). Aprendizaje visible para profesores. Maximizando el impacto en el aprendizaje. Ediciones Paraninfo.
- Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback. 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
- Henderson, M., Ryan, T., Boud, D., Dawson, P., Phillips, M., Molloy, E., & Mahoney, P. (2021). The usefulness of feedback. Active Learning in Higher Education, 22(3), 229-243. https://doi.org/10.1177/1469787419872393
- Henderson, M., Ryan, T., & Phillips, M. (2019). The challenges of feedback in higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 44(8), 1237-1252. https://doi.org/10.1080/02602938.2019.1599815
- Jiménez Franco, V. (2013). El enfoque formativo de la evaluación. Dirección General de Desarrollo, SEP. http://www.setse.org.mx/ReformaEducativa/recursos_evaluacion/materiales/evaluaci%C3%B3n%20formativa/c1web.pdf
- Jones, D. (2020). The intrinsic value of formative assessment and feedback as learning tools in the acquisition and improvement of a practical legal skill. The Law Teacher, 54(3), 443-454. https://doi.org/10.1080/03069400.2020.1717830
- Junqueira, L. & Payant, C. (2015). “I just want to do it right, but it’s so hard”: A novice teacher’s written feedback beliefs and practices. Journal of Second Language Writing, 27, 19-36. https://doi.org/10.1016/J.JSLW.2014.11.001
- Ketonen, L., Nieminen, P., & Hähkiöniemi, M. (2020). The development of secondary students’ feedback literacy: Peer assessment as an intervention. The Journal of Educational Research, 113(6), 407-417. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1835794
- Li, J. & de Luca, R. (2014). Review of assessment feedback. Studies in Higher Education, 39(2), 378-393. https://doi.org/10.1080/03075079.2012.709494
- Loredo Enríquez, J., García Cabrero, B., Mendoza Fernández, N., & García Vigil, M. H. (2018). ¿Cómo se reflejan las prácticas docentes de profesores universitarios en tres momentos clave de la clase: La planeación, conducción y evaluación? Edetania: Estudios y Propuestas Socio-educativas, (54), 147-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6835802
- Lozano, L. M., García-Cueto, E., & Muñiz, J. (2008). Effect of the number of response categories on the reliability and validity of rating scales. Methodology. European Journal of Research Methods for the Behavioral and Social Sciences, 4(2),73-79. https://doi.org/10.1027/1614-2241.4.2.73
- Mella Mella, F. M. & Calatayud Salom, M. A. (2022). Análisis de las prácticas y creencias sobre retroalimentación del profesorado de educación secundaria en Chile. Una invitación a la reflexión. En I. Moya-Mata, E. López-Cañada, & Atienza, R. (Coords), Libro de actas del XIV congreso nacional en evaluación formativa y compartida en educación: Tendiendo puentes entre la escuela y la universidad (pp. 55-58). Universidad de Valencia.
- Min, H.-T. (2013). A case study of an EFL writing teacher’s belief and practice about written feedback. System, 41(3), 625-638. https://doi.org/10.1016/j.system.2013.07.018
- Ministerio de Educación (MINEDUC). (2018, 31 de diciembre). Decreto Ley 67. Aprueba normas mínimas nacionales sobre evaluación, calificación y promoción y deroga los decretos exentos N.° 511 de 1997, N.° 112 de 1999 y N.° 83 de 2001, todos del Ministerio de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1127255
- Morris, R., Perry, T., & Wardle, L. (2021). Formative assessment and feedback for learning in higher education: A systematic review. Review of Education, BERA, 9(3), 1-26. https://doi.org/10.1002/rev3.3292
- Quezada Cáceres, S. & Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88), 225-251. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000100225
- Sanmartí Puig, N. (2020). Evaluar y aprender: Un único proceso. Octaedro.
- To, J. (2016). ‘This is not what I need’: Conflicting assessment feedback beliefs in a post- secondary institution in Hong Kong. Research in Post-Compulsory Education, 21(4), 447-467. https://doi.org/10.1080/13596748.2016.1226588
- Van Ha, X. & Murray, J. C. (2023). Corrective feedback: Beliefs and practices of Vietnamese primary EFL teachers. Language Teaching Research, 27(1), 137-167. https://doi.org/10.1177/1362168820931897
- Watling, C. J. & Ginsburg, S. (2019). Assessment, feedback and the alchemy of learning. Medical Education, 53(1), 76-85. https://doi.org/10.1111/medu.13645