Educar en disseny a secundària mitjançant les píndoles Second Round

  1. Huerta, Ricard
Revista:
Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

ISSN: 2014-9298

Año de publicación: 2023

Volumen: 11

Número: 22

Páginas: 179-186

Tipo: Artículo

DOI: 10.5565/REV/GRAFICA.262 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

Resumen

Second Round is an educational innovation project based on the promotion of Art Education in Secondary School. During 2021-2022, we continued with the “Second Round” Project, focusing on issues such as design and respect for the planet, through the SDG, introducing sustainable design. During the celebration of Valencia WDC World Design Capital in 2022 it is essential to collaborate with Secondary schools. Among the results we highlight: the implementation of art education in training teachers, as well as the development of skills from the practice of design.

Referencias bibliográficas

  • Arévalo, Juan Manuel, Mosquera, Franklyn, i Cáceres, Diego (2020) Emprendimientos radicalmente sustentables: diseños emergentes desde el pensamiento crítico. Revista KEPES, 17 (21), 493-536. https://doi.org/10.17151/10.17151/kepes.2020.17.21.17
  • Arriaga, Amaia, Marcellán, Idoia, i Aberasturi-Apraiz, Estibaliz (2018). Mediación crítica en arte y cultura visual. Pulso. Revista de Investigación, 41, 13-17.
  • Barthes, Roland (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
  • Bernal Pérez, M. del M. (2016). Los nuevos territorios de la gráfica: imagen, proceso y distribución. Arte, Individuo y Sociedad, 28 (1), 71-90. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n1.47545
  • Bourriaud, Nicolas (2009). The Radicant. New York, NY: Lukas & Sternberg.
  • Briggs, Asa, i Burke, Peter (2009). A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Butler, Judith (2010). Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, New York, NY: Routledge.
  • Consejo de Europa (2020). Estrategia Europea Horizon 2030. Website https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/strategy_on_research_and_innovation/presentations/horizon_europe_es_invertir_para_dar_forma_a_nuestro_futuro.pdf
  • Contreras, Fernando R. (2019). Estudio filosófico sobre la mirada estética en el diseño. Revista KEPES, 16 (19), 11-38. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.19.2
  • Duncum, Paul (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849
  • Escaño, Carlos (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 10, 251-261. https://doi.org/10.7203/eari.1014152
  • Giroux, Henry (2018). Pedagogy and the politics of hope: Theory, culture, and schooling: Acritical reader. New York, NY: Routledge
  • Groupe µ (1992). Traité du signe visuel: Pour une rhétorique de l’image. Paris: Seuil.
  • Hamlin, Jessica, i Fusaro, Joe (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century, Art Education, 71(2), 8-15.
  • Hernández-Fernández, Antoni, i Morera-Vidal, Francesc (2022). Infographics, a better medium than plain text for increasing knowledge. grafica, 10(19), 23-40. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.204
  • Huerta, Ricard (2020). El diseño de letras como entorno visual para educar en diversidad. Artseduca, 25, 5-22. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2020.25.1
  • Huerta, Ricard (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
  • Huerta, Ricard, Domínguez, Ricardo, i Barbosa, Ana Mae (2017). Investigar para educar en diseño y otras urgencias de la educación artística. EARI Educación Artística: Revista de Investigación, 8, 10-23. https://doi.org/10.7203/eari.8.10790
  • Huerta, Ricard, i Domínguez, Ricardo (2020). Por una muerte digna para la educación artística, EARI Educación Artística: Revista de Investigación, 11, 9-24. https://doi.org/10.7203/eari.11.19114
  • Huerta, Ricard, i Monleón Oliva, Vicente (2020). Diseño de letras en carteles y cabeceras del imaginario Disney, Icono 14, 18(2), 406-434. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1574
  • Karpati, Andrea, Kerry Freedman, Juan Carlos Castro, Mira Kallio-Tavin & Emiel Heijnen (2017). Collaboration in Visual Culture Learning Communities: Towards a Synergy of Individual and Collective Creative Practice, International Journal of Art and Design Education, 36(2), 164-175. https://DOI.org/101111/jade.12099
  • Lobovikov-Katz, Anna (2019). Methodology for Spatial-Visual Literacy (MSVL) in Heritage Education: Application to Teacher Training and Interdisciplinary Perspectives. REIFOP Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358671
  • Maffesoli, Michel (2010). La passion de l’ordinaire: miettes sociologiques. París: CNRS.
  • Marín-Viadel, Ricardo, i Roldán, Joaquín (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
  • Miserachs, Toni (2022). Diseño útil / diseño inútil, algunas cosas que pienso sobre diseño gráfico. grafica, 10(19), 11-21. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.238
  • Mirzoeff, Nicholas (2006). On Visuality, Journal of Visual Culture, 5(1), 53-79.
  • Morales, Joan (2019). Experiencias pedagógicas en el ámbito del diseño para la transición. Estudio de un caso: el proyecto de comunicación del Espai Quiró. Revista KEPES, 16 (19), 217-251. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.19.9
  • Pallarès, Marc (2020). Educación humanizada. Una aproximación a partir del legado de Heinrich Rombach. Estudios Sobre Educación, 38, 9-27. https://doi.org/10.15581/004.38.9-27
  • Postman, Neil (2018). Tecnópolis. La rendición de la cultura a la tecnología. Madrid: Ediciones El Salmón.
  • Ramírez-Escobar, María Fernanda (2020). Prácticas de visualización en la investigación académica en diseño gráfico. Revista KEPES, 17 (22), 77-108. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.22.4
  • Ramon, Ricard (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. http://dx.doi.org/10.5209/aris.60881
  • Rancière, Jacques (2013). Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle. Paris: Fayard.
  • Rodríguez Ortega, Nuria (2018). Five Central Concepts to Think of Digital Humanities as a New Digital Humanism Project, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, 22, 1-6. https://doi.org/10.7238/a.v0i22.3263
  • Rolling, James H. (2017). Art + Design Practice as Global Positioning System. Art Education, 70 (6), 4-6.
  • Said-Valbuena, Widman (2019). Prefigurar, co-crear, entretejer. Diseño, creatividad, interculturalidad. Arte, Individuo y Sociedad 31(1), 111-129 https://doi.org/10.5209/ARIS.59369
  • Sancho-Gil, Joana Maria i Hernández, Fernando (2018). La profesión docente en la era del exceso de información y la falta de sentido. RED. Revista de Educación a Distancia, 56, artíc. 4. https://doi.org/10.6018/red/56/4
  • Sennett, Richard (2013). El artesano. Barcelona: Anagrama.
  • UNESCO (2022). Plataforma de conocimiento sobre los ODS. Website: https://sdgs.un.org/
  • Yin, Robert K. (2009). Case Study Research. London: Sage.