La accesibilidad cognitiva en el punto de mira. Análisis de una experiencia de futuros docentes sobre la evaluación del entorno

  1. Tárraga Minguez, Raúl 1
  2. Gómez-Marí, Irene 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat de València (España)
Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2023

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 109-130

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V25N1.7253 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

Cognitive accessibility refers to the characteristics of environments that make them easier to understand. In school environments, cognitive accessibility is crucial for children with specific educational support needs, so teachers must have adequate training to make environments more accessible. In the present study, 38 Pre-Primary Education pre-service teachers participated and completed a questionnaire with Likert-type and short-answer questions about cognitive accessibility in the university environment. The results show that cognitive accessibility was an unknown concept to students before the training activity, but after its completion, their knowledge of the topic increased, they maintained a high level of motivation, and expressed their intention to carry out actions to improve cognitive accessibility in educational centres in the future.

Bibliographic References

  • Arthur, P. y Passini, R. (1992). Wayfinding: people, signs, and architecture. Nueva York: McGraw-Hill.
  • Belinchón, M., Casas, S., Díez, C. y Tamarit, J. (2014). Accesibilidad cognitiva en centros educativos. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de https://cutt.ly/GJOuZLl
  • Booth, T., & Ainscow, M. (2000). Index for inclusión. Traducción castellana Guía para la evaluación mejora de la educación inclusiva. Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva (2002). Recuperado de https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/FDO21426/guia_para_la_evaluacion_y_mejora.pdf
  • Brusilovsky, B. L. (2015). Accesibilidad cognitiva. La Ciudad Accesible. Recuperado de https://cutt.ly/WJOuTGW
  • Brusilovsky, B. L. (2017). Evaluating Cognitive Accessibility. Scientific keys to strengthen the role of the evaluator with functional diversity. La ciudad Accesible. Recuperado de http://hdl.handle.net/11181/5546
  • Comisión Europea (2010). Comunicación 636, de 15 de noviembre de 2010, sobre la Estrategia europea sobre discapacidad 2010-2020: un compromiso renovado para una Europa sin barreras. Diario oficial de la Unión Europea, 15/11/2010. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=celex:52010DC0636
  • Corda, M. C., & Ferrante, M. (2014). Servicios bibliotecarios accesibles para personas con discapacidad visual en la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. E-Ciencias de la Información, 4(1), 1–21. https://doi.org/10.15517/eci.v4i1.12860
  • Gartland, S., Flynn, P., Carneiro, M. A., Holloway, G., Fialho, J. de S., Cullen, J., Hamilton, E., et al. (2022). The State of Web Accessibility for People with Cognitive Disabilities: A Rapid Evidence Assessment. Behavioral Sciences, 12(2), 26. https://doi.org/10.3390/bs12020026
  • Guillomía, M. A., Artigas, J. I., & Falcó, J. L. (2021). Cognitive accessibility and support in special education. Sensors, 21(14), 4871. https://doi.org/10.3390/s21144871
  • Gómez-Marí, I., Sanz-Cervera, P., & Tárraga-Mínguez, R. (2021). Teachers’ Knowledge Regarding Autism Spectrum Disorder (ASD): A Systematic Review. Sustainability, 13(9), 5097. https://doi.org/10.3390/su13095097
  • Gómez-Marí, I., Sanz-Cervera, P., & Tárraga-Mínguez, R. (2022). Teachers’ Attitudes toward Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Education Sciences, 12(2), 138. https://doi.org/10.3390/educsci12020138
  • Gómez-Puerta, M., & Lorenzo, G. (2018). El desarrollo de la accesibilidad cognitiva como estrategia para la mejora de la inclusión de las personas con discapacidad intelectual en los procesos de enseñanza-aprendizaje. International Studies on Law and Education, 29, 91–104. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/70319
  • González Flores, J. A. (2006). Pautas de accesibilidad en la web para bibliotecas. Buenos Aires: Alfagrama Ediciones.
  • Instituto de Mayores y Servicios Sociales. (2015). Programas de Promoción de la Autonomía Personal y de Atención a las personas en situación de Dependencia. En Informe Anual del IMSERSO 2015 (pp. 60–84). Instituto de Mayores y Servicios Sociales. Recuperado de https://cutt.ly/5JOmiE8
  • Larraz, C. (2016). Accesibilidad cognitiva. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de https://cutt.ly/1JOnPt5
  • Naciones Unidas (2006). Convención de las Naciones Unidas sobre los derechos de las personas con discapacidad. Nueva York: United Nations.
  • Observatorio de Accesibilidad y Vida Independiente. (2020). Definiciones básicas. Confederación Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica. Recuperado de https://cutt.ly/UJOvpMh
  • Olivera, A. (2006). Discapacidad, accesibilidad y espacio excluyente. Una perspectiva desde la Geografía Social Urbana. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 61–62. Recuperado de https://cutt.ly/9JOlHdi
  • Pastor, C. (coord.) (2016). El Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Madrid: Morata. Recuperado de https://cutt.ly/j41mG2a
  • Plena Inclusión. (2018). Guía de evaluación de la accesibilidad cognitiva de entornos. Madrid: Plena Inclusión España. Recuperado de https://cutt.ly/GJOcGis
  • Plena Inclusión. (2021). Posicionamiento sobre accesibilidad cognitiva. Plena Inclusión España. Recuperado de https://cutt.ly/tJOcQT3
  • Serrano, E. (2009). Accesibilidad vs usabilidad web: evaluación y correlación. Investigación Bibliotecológica, 23(48), 61–103. https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.48.16970
  • Siyam, N. (2019). Factors impacting special education teachers’ acceptance and actual use of technology. Education and Information Technologies, 24(3), 2035–2057. https://doi.org/10.1007/s10639-018-09859-y
  • Rodríguez-Vélez, L. E., Jaramillo-Arévalo, H. R., & Durán-Ocampo, A. R. (2021). Vulneración del derecho universal a la educación en la accesibilidad de las personas con discapacidad en el Ecuador. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 6(11), 1282–1301. Recuperado de https://cutt.ly/U41mSbK