Assignació de places escolars i accessibilitat per als vianants. Situació actual i propostes de millora a la ciutat de València.

  1. Fajardo Magraner, Félix 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Cuadernos de geografía

ISSN: 0210-086X 2695-7965

Año de publicación: 2023

Número: 110

Páginas: 75-100

Tipo: Artículo

DOI: 10.7203/CGUV.110.25249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Cuadernos de geografía

Resumen

L’educació infantil s’ha convertit en una prioritat política i en un element estratègic per al desenvolupamentde molts països degut als múltiples beneficis socioeconòmics que reporta. Els planificadorsespacials de la xarxa escolar han de garantir un accés equitatiu a aquest servei, motiu pel que han decomptar amb eines i estudis que els permeten avaluar l’oferta de places escolars i la seua distribucióespacial, així com els efectes que tenen les diferents polítiques de zonificació durant l’assignació deplaces escolars sobre l’accessibilitat espacial als centres educatius. L’objectiu d’aquest treball consisteix amesurar l’accessibilitat locacional de la demanda potencial a la xarxa de centres públics i concertats queimparteixen el segon cicle d’educació infantil a la ciutat de València. A tal fi, s’han elaborat diferentsescenaris que simulen diferents criteris d’assignació de la demanda, tant per a la xarxa escolar actualcom per a un supòsit de xarxa escolar ampliada. Aquests escenaris s’han generat mitjançant l’ús d’unmodel de localització-assignació de màxima cobertura amb capacitat limitada del programari ArcGis10.8. L’anàlisi comparatiu del resultats obtinguts als diferents escenaris ha permès detectar l’existènciad’importants desequilibris territorials en quant a l’accessibilitat als centres escolars en funció del criterid’assignació de la demanda establert. A més, també ha permès determinar el criteri d’assignació mésadequat per a millorar l’eficiència i l’equitat espacial de la xarxa escolar. Finalment, també s’han establertpropostes d’ubicació de nous centres educatius per tal de garantir una cobertura total de la demanda imillorar l’accessibilitat actual als centres escolars de la ciutat.

Referencias bibliográficas

  • Al-Sabbagh, T.A. (2022). GIS location-allocation models in improving accessibility to primary schools in Mansura city-Egypt. GeoJournal, (87), 1009–1026. doi: https://doi.org/10.1007/s10708-020-10290-5
  • Andersson, E., Malmberg, B., i Östh, J. (2012). Travel-to-school distances in Sweden 2000–2006: changing school geography with equality implications. Journal of Transport Geography, (23), 35-43.
  • Barthon, C., y Monfroy, B. (2010). Sociospatial schooling practices: A spatial capital approach. Educational Research and Evaluation, 16(2), 177-196.
  • Bosque, J. (1992): Sistemas de Información Geográfica. Madrid, España: Rialp.
  • Boterman, W., Musterd, S., Pacchi, C., i Ranci, C. (2019). School segregation in contemporary cities: Socio-spatial dynamics, institutional context and urban outcomes. Urban Studies, 56(15), 3055-3073.
  • Buzai, G., i Baxendale, C. (2008). Modelos de localización-asignación aplicados a servicios públicos urbanos: Análisis espacial de escuelas EGB en la ciudad de Luján. Revista Universitaria de Geografía, (17), 233-254.
  • Cooper, L. (1963). Location-allocation problems. Operations research, 11(3), 331-343.
  • España. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, de 4 de mayo de 2006, núm. 106. Recuperat de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
  • España. Real Decreto 132/2010, de 12 de febrero, por el que se establecen los requisitos mínimos de los centros que impartan las enseñanzas del segundo ciclo de la educación infantil, la educación primaria y la educación secundaria. Boletín Oficial del Estado, de 12 de marzo de 2010, núm. 62. Recuperat de https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/02/12/132/dof/spa/pdf
  • Fajardo Magraner, F. (2020). Nuevos enfoques en el estudio de la accesibilidad a los servicios públicos. Un estudio aplicado a los centros que imparten el segundo centro de educación infantil en el municipio de Valencia (Tesi Doctoral). Universitat de Valencia.
  • Fajardo Magraner, F., Salom Carrasco, J., i Pirtach Garrido, M.D. (2022). Criterios de elección de centro y segregación escolar en la ciudad de Valencia. Investigaciones Geográficas, (77), 339-362. doi: https://doi.org/10.14198/INGEO.19086
  • Lindbom, A. (2010). School choice in Sweden: Effects on student performance, school costs, and segregation. Scandinavian journal of educational research, 54(6), 615-630.
  • Manzo, G. (2013). Educational choices and social interactions: A formal model and a computational test. En F. Engelstad (Ed.), Class and Stratification Analysis (pp. 47-100). Bingley, England: Emerald Group Publishing.
  • Miller, H. J. (2007). Place‐based versus people‐based geographic information science. Geography Compass, 1(3), 503-535.
  • Millington, J., Butler, T., i Hamnett, C. (2014). Aspiration, attainment and success: An agent-based model of distance-based school allocation. Journal of Artificial Societies and Social Simulation, 17(1), 10.
  • Moreno Jiménez, A., i López De los Mozos, M. Á. (1989). Organización espacial del sistema de centros públicos de enseñanza general básica en el sureste de Madrid. Un análisis comparativo de modelos de localización-asignación. Revista de educación, (290), 407-442.
  • Murillo, J., Belavi, G., i Pinilla, L. M. (2018). Segregación escolar público-privada en España. Papers: revista de sociologia, 103(3), 0307-337.
  • OCDE (2001), Starting Strong: Early Childhood Education and Care, Starting Strong. Paris, Francia: OECD Publishing. Recuperat de https://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong_9789264192829-en
  • Östh, J., Andersson, E., i Malmberg, B. (2013). School choice and increasing performance difference: A counterfactual approach. Urban studies, 50(2), 407-425.
  • Price, D. G., i Blair, A. M. (1989). The changing geography of the service sector. London, England: Belhaven Press.
  • Scaparra, M. P., i Scutellà, M. G. (2001). Facilities, locations, customers: building blocks of location models. A Survey. Report TR-01-18. Pisa, Italy: Università di Pisa
  • UNESCO. (2010). Conferencia Mundial sobre Atención y Educación de la Primera Infancia (AEPI): construir la riqueza de las naciones, documento conceptual. Moscú, Rusia: UNESCO. Recuperat de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000187376_spa