Ciencia ciudadana y datos abiertos en un proyecto artístico-tecnológico

  1. Emilia López-Iñesta 1
  2. Inmaculada Coma Tatay 2
  3. Daniel García Costa 2
  4. Francisco Grimaldo Moreno 2
  1. 1 Departamento de Didáctica de la Matemática, Universitat de València
  2. 2 Departamento de Informática, Universitat de València
Journal:
TECHNO REVIEW: International Technology, Science and Society Review / Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad

ISSN: 2695-9933

Year of publication: 2023

Volume: 13

Issue: 4

Pages: 3

Type: Article

DOI: 10.37467/REVTECHNO.V13.4975 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: TECHNO REVIEW: International Technology, Science and Society Review / Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad

Abstract

Data is essential in decision-making, so it is important that citizens understand the value of open data. With the aim of innovating and promoting the use of open data, the artistic-technological project "Falla Inmaterial" is presented, with which scientific dissemination is carried out through massive festivals such as Las Fallas. This is an initiative aligned with citizen science that goes beyond the Fallas festivities and is conceived as a gamification tool with which to show social applications of engineering and data science.

Bibliographic References

  • Acevedo, J. A., Vázquez, A., & Manassero, M. A. (2003). Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 2(2), 80-111. http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_2_1.pdf
  • Bonney, R., Ballard, H., Jordan, R., McCallie, E., Phillips, T., Shirk, J., & Wilderman, C. (2009). Public Participation in Scientific Research: Defining the Field and Assessing Its Potential for Informal Science Education. A CAISE Inquiry Group Report. Center for Advancement of Informal Science Education (CAISE). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519688.pdf
  • Bonney, R., Phillips, T. B., Ballard, H. L., & Enck, J. W. (2016). Can citizen science enhance public understanding of science? Public Understanding of Science, 25(1), 2-16. https://doi.org/10.1177/0963662515607406 DOI: https://doi.org/10.1177/0963662515607406
  • Bybee, R.W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Heinemann.
  • Curtis, V. (2018). Online citizen science and the widening of academia. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-77664-4
  • Domènech-Casal J., Lope S., Mora L. (2019) Qué proyectos STEM diseña y qué dificultadesexpresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2203. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203
  • Eisele-Dyrli, K. (2011). Mobile goes mainstream. District Administration, 47(2), 46.
  • López Iñesta, E. (2017). Aprendizaje de similitudes entre pares de objetos mediante clasificación supervisada. [Tesis Doctoral]. Universitat de València. https://roderic.uv.es/handle/10550/61001
  • Kay, R. H., & LeSage, A. (2009). A strategic assessment of audience response systems used in higher education. Australasian Journal of Educational Technology, 25(2). https://doi.org/10.14742/ajet.1152 DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.1152
  • Martín-Gordillo, M. (2003). Metáforas y simulaciones: alternativas para la didáctica y la enseñanza de las ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(3), 377-398. http://reec.educacioneditora.net/volumenes/volumen2/REEC_2_3_10.pdf
  • Martínez-Ruiz, F., Bautista-Arnedo, M., & del-Pino-Ruiz, J. (2005). Educación científica, sociedad y televisión. Comunicar, 25. https://doi.org/10.3916/C25-2005-203 DOI: https://doi.org/10.3916/C25-2005-203
  • Melhuish, K. and Falloon, G. (2010). Looking to the future: M-learning with the ipad computers in New Zealand schools. Learning, Leading, Technology, 22(3), 1 – 16. https://researchcommons.waikato.ac.nz/handle/10289/5050
  • Serrano-Sanz, F., Holocher-Ertl, T., Kieslinger, B., Sanz-García, F. & Silva, C.G. (2014). White paper on citizen science for Europe. https://cutt.ly/D8vHwAE