Marcos espacio-temporales de inmediatez en obras dramáticas de las bases de datos EMOTHE, ARTELOPE y CALDERÓN DIGITAL

  1. Tronch Pérez, Jesús 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2023

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 497-512

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2023.11.01.26 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

A quantitative and comparative study of the employment of spacetime frames of proximity, as information registered in electronic databases, in the plays of the CANON 60 collection of Spanish Golden Age drama, in the selected English plays in the EMOTHE project, as well as in the «comedias» of Lope de Vega and of Calderón de la Barca, and the commercial plays by William Shakespeare and by Ben Jonson. The space-time frame of proximity is defined as the geographical and chronological setting of the play’s story that is located, in whole or in part, in the territory, state or country (and its capital city) to which the early spectators belong, and in a culturally contemporaneous period. The electronic databases consulted are those of the projects EMOTHE, ARTELOPE and CALDERÓN DIGITAL. This preliminary study, which also relates the use of these space-time frames with dramatic genres, seeks to contribute to a comparative history of the classics of European theatre, seen a cultural heritage of all Europeans

Bibliographic References

  • Aguilar, Gaspar. El mercader amante: famosa comedia, ed. Rosa Durá Celma, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2014, Colección CANON 60, en línea, https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc1k172.
  • Antonucci, Fausta, «Algunos ejemplos de hibridación genérica en el teatro de Lope: reflexiones al hilo de unas búsquedas en la base de datos Artelope», Teatro de Palabras, 7, 2013, pp. 141-158.
  • Antonucci, Fausta, «Una nueva herramienta para el estudio del teatro clásico español: Calderón Digital. Base de datos, argumentos y motivos del teatro de Calderón», Bulletin of the Comediantes, 70.2, 2018, pp. 91-108.
  • Antonucci, Fausta, «La articulación espacio-temporal de las secuencias dramáticas en el teatro de Calderón y la realización de la base de datos Calderón Digital», Studia Aurea. Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 13, 2019, pp. 319-332.
  • Antonucci, Fausta, «Primero soy yo», en Calderón Digital. Base de datos, argumentos y motivos del teatro de Calderón, dir. Fausta Antonucci, 2021, https://doi.org/10.5281/zenodo.5196369.
  • Antonucci, Fausta (dir.), Calderón Digital. Base de datos, argumentos y motivos del teatro de Calderón. Proyecto TeSpa 1570-1700, 2023, en línea, http://calderon digital.tespasiglodeoro.it/.
  • Coello, Antonio, El conde de Sex, ed. Luciano García Lorenzo y Guillermo Gómez Sánchez-Ferrer, Valencia, ARTELOPE-EMOTHE / Universitat de Valencia, 2014,
  • Colección CANON 60, en línea, https://emothe.uv.es/biblioteca/textosEMOTHE/EMOTHE0389_ElCondeDeSex.php.
  • Fernández Rodríguez, Daniel, «El número de personajes y las unidades de tiempo y lugar en el sistema de géneros teatrales de Lope de Vega: el caso de la comedia bizantina», Cuadernos AISPI, 11, 2018, pp. 95-114.
  • Ferrer Valls, Teresa (coord.), Josa, Lola, García-Reidy, Alejandro, Tronch, Jesús, Ulla, Alejandra, y Urzáiz, Héctor, ASODAT. Bases de datos integradas del teatro clásico español, en línea, http://asodat.uv.es, 2023.
  • Grupo de Investigación Calderón de la Barca de la Universidade de Santiago de Compostela, página web, https://www.calderondelabarca.org/.
  • Morley, S. Griswold, y Bruerton, Courtney, Cronología de las comedias de Lope de Vega, Madrid, Gredos, 1968.
  • Ojeda Calvo, María del Valle, «El pintor de su deshonra», en Calderón Digital. Base de datos, argumentos y motivos del teatro de Calderón, dir. Fausta Antonucci, 2021, en línea, http://calderondigital.tespasiglodeoro.it/record/1255. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5202952.
  • Oleza Simó, Joan, «Exploring a Multilingual Digital Edition of Early Modern European Theater», Journal of Early Modern Cultural Studies, 13.4, 2013a, pp. 152-154.
  • Oleza Simó, Joan, «Lugares intangibles: el espacio barroco en la comedia nueva de Lope de Vega», en La representación del espacio en la literatura española del Siglo de Oro, ed. Eberhard Geisler, Barcelona, Anthropos, 2013b, pp. 206-231.
  • Oleza Simó, Joan, «Entre la corte y el mercado: las prácticas escénicas en la Europa de los siglos XVI y XVII», Anuario Lope de Vega. Texto, Literatura, Cultura, 23, 2017, pp. 6-33.
  • Oleza Simó, Joan (dir.), ARTELOPE. Base de datos y argumentos del teatro de Lope de Vega, en línea, 2023a, https://artelope.uv.es/basededatos/index.php.
  • Oleza Simó, Joan (coord.), TC/12. Patrimonio teatral clásico español: textos e instrumentos de investigación (CSD 2009-00033), 2010-2014, y TC/12. Red del patrimonio teatral clásico español, 2023b, en línea, https://tc12.uv.es/.
  • Pfister, Manfred, The Theory and Analysis of Drama, trad. John Halliday, Cambridge, Cambridge University Press, 1993.
  • Shakespeare, William, Hamlet, ed. Harold Jenkins, London, Methuen, 1982 (The Arden Shakespeare).
  • Spang, Kurt, Teoría del drama: lectura y análisis de la obra teatral, Pamplona, Ediciones Universidad de Navarra, 1991.
  • Taylor, Gary, et al. (eds.), The New Oxford Shakespeare: The Complete Works, Oxford, Oxford University Press, 2016.
  • Taylor, Gary, y Loughnane, Rory, «The Canon and Chronology of Shakespeare’s Works», en The New Oxford Shakespeare Authorship Companion, ed. Gary Taylor y Gabriel Egan, Oxford, Oxford University Press, 2017, pp. 417-602. Disponible en: https://www.oxfordscholarlyeditions.com/nos/view/10.1093/actrade/9780199591169.001.0001/actrade-9780199591169-chapter-25.
  • Tronch Pérez, Jesús, y Oleza Simó, Joan (dirs.), Proyecto EMOTHE. Teatro europeo de los siglos XVI y XVII, 2023, en línea, https://emothe.uv.es/.
  • Vuelta García, Salomé, «El secreto a voces», en Calderón Digital. Base de datos, argumentos y motivos del teatro de Calderón, dir. Fausta Antonucci, 2021, en línea, http://calderondigital.tespasiglodeoro.it/record/779. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5196271.
  • Wiggins, Martin, British Drama 1533-1642: A Catalogue: Volume III, 1590-1597, Oxford, Oxford University Press, 2013