¿Cómo afecta la posverdad a los planos de la aprehensión primordial, del logos y de la razón?

  1. Jesús Conill 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Ápeiron: estudios de filosofía
  1. Nicolás Marín, Juan-Antonio (coord.)
  2. Linares Peralta, Raúl (coord.)

ISSN: 2386-5326

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Zubiri en tiempos de posverdad

Número: 18

Páxinas: 191-208

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Ápeiron: estudios de filosofía

Resumo

This article will answer the question formulated in the title through its contextualization in Zubiri’s Noology and his conception of truth. Noological análisis discovers the noergic dynamism and the real truth, you can’t do without. Truth is not a mere gnoseological question but a vital matter that has to do with ways of life. To understand this vital-practical sense of truth we need to remember its cultural sources and its relationship with freedom, trust, and personal intimacy. The possible truth of post-truth is found in the tropological truth, inspired by Nietzsches’s genealogy and its connection with Zubiri’s noology. The tropological dynamism of human intellection works on understanding trough free sketches of reason that open historical possibilities but produce distorsions like posttruth. Nevertheless it is impossible to disengage from the power of truth.

Referencias bibliográficas

  • Aranguren, J.L: (1994). “El protestantismo y la moral”. En Obras completas (vol. II: pp. 23-157). Trotta.
  • Conill, J. (1985). La noología de X. Zubiri. Revista de Filosofía, 2ª serie, VIII, julio-diciembre, 345-369.
  • Conill, J. (1986). La filosofía de la inteligencia de X. Zubiri. Quaderns de Filosofía i Ciencia, 9/10, 127-138.
  • Conill, J. (1992). La transformación de la fenomenología de Ortega y Zubiri: la posmodernidad metafísica. En J. San Martín (Coord.), Ortega y la Fenomenología (pp. 297-312). UNED.
  • Conill, J. (2006). Ética hermenéutica. Tecnos.
  • Conill, J. (2009a). Facticidad, intelección, noergia. Cuadernos Salmantinos de Filosofía, 36, 215-231.
  • Conill, J. (2009b). Acerca de la verdad práctica. Revista Portuguesa de Filosofía, 65, Supl., 975-991.
  • Conill, J. (2016). ¿Verdad tropológica? En J.A. Nicolás y J. Grondin (Coords.). Verdad, hermenéutica, adecuación (pp. 177-194). Tecnos.
  • Corominas, J. (2000). Ética primera. Desclée de Brouwer.
  • Gracia, D. (1986). Voluntad de verdad. Labor.
  • Gracia, D. (2008). El problema del fundamento. En J.A. Nicolás y R. Espinoza (Eds.), Zubiri ante Heidegger (33-79). Herder.
  • Gracia, D. (2017). El poder de lo real. Triacastela.
  • Nicolás, J. (2000). Noología y/o hermenéutica. En M. J. Frápolli y J. Nicolás (Eds.), El valor de la verdad (119-141). Comares.
  • Nietzsche, F. (1978). Más allá del bien y del mal. Alianza, 4ª edición.
  • Ortega y Gasset, J. (2007). Sistema de psicología. En Obras completas (vol. VII: pp. 427-534). Taurus.
  • Pintor-Ramos, A. (1976-79). Zubiri y la fenomenología. Realitas III-IV, 389-565.
  • Pintor-Ramos, A. (1993). Realidad y sentido. Universidad Pontificia.
  • Pintor-Ramos, A. (1994). Realidad y verdad. Universidad Pontificia.
  • Soden, H.F. von (1927). “Was ist Wahrheit?”. Elwert’sche Verlagsbuchhandlung.
  • Zubiri, X. (1980). Inteligencia sentiente. Alianza Editorial.
  • Zubiri, X. (1982), Inteligencia y logos. Alianza Editorial.
  • Zubiri, X. (1983). Inteligencia y razón. Alianza Editorial.
  • Zubiri, X. (1999). El hombre y la verdad. Alianza Editorial.
  • Zubiri, X. (2002). Sobre el problema de la filosofía y otros escritos (1932-1944). Alianza Editorial.
  • Zubiri, X. (2007). Cursos universitarios. Volumen I. Alianza Editorial.