Pastwomenun proyecto de investigación feminista colaborativo

  1. García Luque, Antonia 1
  2. Jardón Giner, Paula 2
  3. Masriera Esquerra, Clara 3
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
Revue:
UNES: Universidad, escuela y sociedad

ISSN: 2530-1012

Année de publication: 2023

Número: 15

Pages: 58-74

Type: Article

DOI: 10.30827/UNES.I15.27593 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: UNES: Universidad, escuela y sociedad

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Social representations about the past lack representativeness of the diversity of human populations and of the activities that were necessary for the continuity of societies. Both the investigations that focus on cultural manifestations (cinema, literature, museums) and those that have analyzed school materials have revealed the absence of women in the stories and images, in addition to the existence of an androcentric bias that makes invisible their contributions and shows inaccuracies marked by current stereotypes, which do not correspond to the information supported by archaeological investigations. For all these reasons, it is necessary to reflect on the most appropriate coeducational strategies and didactic methodologies for each school stage. The Pastwomen project and network have created inclusive resources to work on content from Prehistory to Antiquity (texts, presentation of cases and images) that aim to subvert this situation and are made available to professional agents of education in her website (www.pastwomen.net). We present three coeducational didactic proposals for the different educational levels of basic education (Preschool, Primary and Secondary) based on the resources available on the Pastwomen website.

Références bibliographiques

  • Alegre, C. (2021). Modelos y estereotipos masculinos en la historia escolar: análisis de libros de texto. En A. García Luque (Coord.), Coeducación y masculinidades: Hacia la construcción de sociedades cívicas y democráticas (pp. 81-98). Editorial Octaedro.
  • Bécares, L. (2020): Memorias e identidades silenciadas. La legitimación del pasado androcéntrico en los museos. Ediciones Trabe, Colección Démeter, Universidad de Oviedo.
  • Bel Martínez, J. C. (2016). El papel de las mujeres en la historia según las imágenes de los libros de texto. Comparación de manuales editados durante la LOE y la LOMCE. Aula, Revista de pedagogía de la Universidad de Salamanca, 22, 219-233.
  • Blanco, N. (2007). Coeducar es educar para la libertad. En Consejería de Educación. Andalucía educativa, 64. Sevilla: Junta de Andalucía, 2007, pp.24-27.
  • García Luque, A. (2015). Mujeres visibles e invisibles en la enseñanza de la Historia de la Educación Primaria: cambios y pervivencias al amparo de la LOMCE. En A. Mª. Hernández; C. R. García; J. L. De la Montaña (eds.) Una enseñanza de las Ciencias Sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 165-173). Cáceres: Universidad de Extremadura; AUPDCS.
  • García Luque, A. (2021). ¿Hubo mujeres en la Prehistoria? Parece ser que sí… En D. Jiménez Martín (Ed.), La primera mentira. Mitos y relatos distorsionados en la enseñanza de la Historia (pp. 75-93), Postmetropolis Editorial.
  • García Luque, A. y De la Cruz Redondo, A. (2017). Coeducar para transformar: directrices educativas para combatir la violencia de género. Universidad, escuela y sociedad. Universidad de Granada.
  • García Luque, Antonia; De la Cruz Redondo, Alba; y Peinado Rodríguez, Matilde (2018): Conocimiento histórico patriarcal VS aprendizaje histórico coeducativo: enseñar la historia sin sesgos de género, en David Verdú, Cristina Guerrero y José Luis Villa (eds.), Pensamiento histórico y competencias sociales y cívicas en Ciencias Sociales, Editorial Editum, Universidad de Murcia: 95-106, España.
  • García Luque, A; Peinado, M. y de la Cruz Redondo, A. (En prensa). La ética del cuidado en el foco de la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales: una cuestión de rigor científico y justicia social en la evaluación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad de Granada/AUPDCS.
  • González Marcén, P.; Picazo Gurina, M y Cacheda Pérez, M. (en prensa). EL TEST DE BAEZA. Una propuesta de Pastwomen para las ilustraciones arqueológicas e históricas. En: Mujeres, arqueología y museos: investigar para coeducar. Museo de Navarra, Gobierno de Navarra: Pamplona.
  • Jardón, P, López, C. y Soler, B. (coords.) (2012). Prehistoria y cine. Diputación Provincial de Valencia y Museo de Prehistoria de Valencia.
  • Jardón, P. y López, C. (2018). Una Prehistoria compleja: revisión crítica de los tópicos en la representación cinematográfica para transformar su enseñanza. En E. López, C. R. García, y Mª. Sánchez (coords), Buscando formas de enseñar: investigar para innovar en didáctica de las Ciencias Sociales, AUPDCS y Universidad de Valladolid, 827-838.
  • López Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de educación, 363, p. 282-308.
  • Terrón, M. T. y Cobano-Delgado, V. (2008). El papel de la mujer en las ilustraciones de los libros de texto de Educación Primaria. Foro de Educación, 10, 385-400.