De súplica a pseudo-debate: Helena 894 ss.

  1. Morenilla , Carmen 1
  2. Llagüerri, Núria 1
  1. 1 Universitat de València, España
Journal:
Synthesis

ISSN: 0328-1205 1851-779X

Year of publication: 2021

Volume: 28

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.24215/1851779XE099 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Synthesis

Abstract

In Helen, the couple Helen and Menelaus pleads with Theonoe not to inform his brother Theoclymenus of the presence of Menelaus in Egypt, but Menelaus refuses to do so and adopts a different attitude. This truncated rite of supplication turns into a supposed debate, which it is not either.

Bibliographic References

  • Aélion, R. (1983). La technique dramatique d’Euripide et sa conception de la destinée humaine. En Jouan, F. (Ed.), Visages du destin dans les mythologies. Mélanges Jacqueline Duchemin (pp. 69-85). Paris: Les Belles Lettres.
  • Alves Torrano, J. A. (2010). O jogo de aparências e de opiniônes na tragédia Helena de Eurípides. Epos. Revista de Filología. Facultad de Filología de la UNED, 26, 13-32.
  • Assaël, J. (2001). Euripide, philosophe et poète tragique. Lovaina: Éditions Peeters.
  • Bañuls, J. V. (2016). Cuando la tragedia se hace historia y la historia tragedia. Nova Tellus, 34(2), 53-87.
  • Burian, P. (2007). Euripides. Helen. Oxford: Oxbow Books.
  • Calderón, E. (2006). Adivinos y arte adivinatoria en Eurípides. Prometheus, 32(2), 121-147.
  • Cerri, G. (1987). Le message dionysiaque dans l’Hélène d’Euripide. CGITA, 3, 197-216.
  • Collard, C. (2003). Formal Debates in Euripides’ Drama. En Moosman, J. (Ed.), Euripides (pp. 64-80). Oxford: Oxford UP.
  • Conacher, D.J. (2003). Rhetoric and Relevance. En Moosman, J. (Ed.), Euripides (pp. 88-101). Oxford: Oxford UP.
  • Delcourt, M. (1939). Le suicide par vengance dans la Grèce ancienne. Revue de l'histoire des Religions, 1, 154-171.
  • de Oliveira Pulquério, M. (1975/76). A actuação dos deuses na Helena de Eurípides. Humanitas, 27/28, 209-225.
  • Di Benedetto, V. (1971). Euripide: teatro e società. Turín: Einaudi.
  • Gallego, J. (2016). La asamblea, el teatro y el pensamiento de la decisión en la democracia ateniense. Nova Tellvs, 34(1), 13-54.
  • Gilbert, P. (1949). Souvenirs de l’Égypte dans l’Hélène d’Euripide, AC, 18, 79-84.
  • López Cruces, J. L. (2007). Eurípides músico. Antíope y la reescritura de los mitos musicales. En Campos Daroca, J. et alii (Eds.), Las personas de Eurípides (pp. 3-37). Amsterdam: A.M. Hakkert.
  • Matthiessen, K. (1968/69). Zur Theonoeszene der euripideischen Helena. Hermes, 96, 685-704.
  • Morenilla, C. (2007a). La Helena de Eurípides. En Bañuls J.V. et alii (Eds.), O mito de Helena de Tróia à actualidade, vol. 1, (pp. 179-203). Coimbra: Universidade de Coimbra.
  • Morenilla, C. (2007b). La lealtad en un mundo convulso: Heléna y Andrómeda de Eurípides. En Bañuls, J. V.; Martino F. De y Morenilla, C. (Eds.), El teatro greco-latino y su recepción en la tradición occidental 2 (pp. 213-254). Bari: Levante Editori.
  • Murray, G. (1978). Eurípides y su tiempo. México: Fondo de Cultura Económica [trad. de la 1ª ed. de 1913].
  • Pippin, A. (1960). Euripides' Helen: a comedy of ideas?. Cph, 55, 151-163.
  • Plácido, D. (1993). La expedición a Sicilia (Tucídides, VI-VII): métodos literarios y percepción del cambio social. Polis, 5, 187-204.
  • Pohlenz, M. (1930). Die griechische Tragödie. Leipzig-Berlín: B.G. Teubner.
  • Quijada, M. (1991). La composición de la tragedia tardía de Eurípides. Ifigenia entre los tauros, Helena y Orestes. Vitoria: Universidad del País Vasco.
  • Silva, M. F. (2005). Ensaios sobre Eurípides. Lisboa: Edições Cotovia.
  • Villacèque, N. (2013). Spectateurs de paroles! Délibération démocratique et théâtre à Athènes à l’époque classique. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Wilamowitz-Moellendorff, U. v. (1963). Analecta euripidea. Hildesheim: G. Olms [reimp. Berlín 1875].
  • Zuntz, G. (1960). On Euripides’Helena. Theology and Irony. En AA.VV., Euripide. Sept exposés et discussions (pp. 199-241). Vandoeuvres-Ginebra: Fontation Hardt.