Desarrollo histórico y epistemológico de los conceptos elemento químico, sustancia y sustancia simple (Primera parte)

  1. Dulce María López Valentín 1
  2. Carles Furió Más 2
  1. 1 Universidad Pedagógica Nacional, México
  2. 2 Universitat de València
    info
    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

    Geographic location of the organization Universitat de València
Journal:
Educación química

ISSN: 0187-893X

Year of publication: 2020

Volume: 31

Issue: 4

Pages: 131-143

Type: Article

DOI: 10.22201/FQ.18708404E.2020.4.75258 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación química

Abstract

Abstract The epistemology of any scientific concept acquires its full meaning taking into account the problem that made its conceptualization possible at a given historical moment and its subsequent development. The objective of this article will be to recall the problem that originated the epistemological need to introduce the idea of the chemical element throughout history and how it has developed until the 18th century to influence the epistemology of the concept of (pure) substance and how its relationship with the chemical element changed. This manuscript is divided into four main sections, the first one entitled "The natural world of the Greek philosophers of the 4th century BC", followed by the section "Aristotelianism and alchemy", to continue with the third section "Construction of the empirical concept of substance (pure) in the 16th and 17th centuries", and finally the last section on "The concepts of simple substance and chemical element in the 18th century".

Bibliographic References

  • Aristóteles. (1875). Metafísica. P. de Azcárate. Madrid, España.
  • Bachelard, G.. (1983). La formation de l'esprit scientifique. Vrin. París.
  • Bensaude-Vincent, B.,Stengers, I.. (1997). Historia de la Química. Addison-Wesley. Madrid, España.
  • Bertomeu, J.A.,García, A.. (2006). La revolución química. Entre la historia y la memoria. Publicaciones de la Universidad de Valencia. Valencia, España.
  • Boas, M.. (1966). Robert Boyle on natural philosophy. Indiana University Press. Bloomington, London.
  • Brock, W.. (1998). Historia de la Química. Alianza. Madrid.
  • Caldin, F.. (2002). The structure of Chemistry in relation to the Philosophy of Science. HYLE. International Journal for Philosophy of Chemistry. 8. 103
  • Chalmers, A.. (1990). La ciencia y cómo se elabora. Siglo XXI. Madrid, España.
  • Chalmers, A.. (2009). The scientist's atom and the philosopher's stone. How science succeeded and philosophy failed to gain knowledge of atoms. Springer. Dordrecht.
  • Chamizo, J. A.. (2011). La imagen pública de la química. Educación Química. 22. 320
  • Chamizo, J. A.. (2014). The role of instruments in the three chemical' revolutions. Science & Education. 23. 955
  • Chamizo, J. A.. (2017). La cuarta revolución química (1945-1966). De las sustancias a las especies químicas. Educación Química. 28. 202
  • Chamizo, J. A.. (2017). The fifth chemical revolution: 1973-1999. Foundations of Chemistry. 19. 157
  • Chamizo, J. A.. (2018). Química General. Una aproximación histórica. UNAM. México.
  • Chamizo, J. A.. (2019). Las substancias químicas, antes y después de la construcción de la Tabla Periódica. Educación Química. 30. 98-107
  • Chamizo, J. A.,Garritz, A.. (2014). International Handbook of research in History, Philosophy and Science Teaching. Springer. Dordrecht.
  • Erduran, S.,Duschl, R.. (2004). Interdisciplinary characterization of models and the nature of chemical knowledge in the classroom. Studies in Science Education. 40. 105
  • Fernández, I.,Gil, D.,Carrascosa, J.,Cachapuz, A.,Praia, J.. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias. 20. 477
  • Furió, C.. (1994). Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseñanza de las Ciencias. 12. 188
  • Furió, C.,Calatayud, M.L.,Guisasola, J.,Furió-Gómez, C.. (2005). How are the concepts and theories of acid-bases reactions presented? Chemistry in textbooks and as presented by teachers. International Journal of Science Education. 27. 1337
  • Geoffroy, E.F.. (1996). Table of the different relations observed in Chemistry between different substances-27August 1718. Science in Context. 9. 313
  • Grapí, P.. (2012). La representación de lo invisible. Tabla de los diferentes rapports observados en la química entre diferentes sustancias de Etienne-François Geoffroy. Publicaciones de la Universidad de Alicante. Valencia, España.
  • Guyton de Morveau, L.,Lavoisier, A.,Berthollet, C.,Fourcroy, A.. (1787). Méthode de nomenclature chimique. Éditions du Seuil- Cuchet. Paris, Francia.
  • Hendry, R.. (2005). Lavoisier and Mendeleev on the elements. Foundations of Chemistry. 7. 31-48
  • Holmes, F.L.. (1996). The communal context for Etienne-François Geoffroy's 'Table des rapport'. Science in Context. 9. 289-311
  • Holton, G.,Roller, D.. (1963). Introducción a la Física Moderna. Reverté. Barcelona.
  • Jensen, W.B.. (1998). One chemical revolution or three?. Journal of Chemical Education. 75. 961
  • Kaji, M.. (2003). Mendeleev's discovery of the Periodic Table. The origin and the reception. Foundations of Chemistry. 5. 189-214
  • Klein, U.,Lefèvre, W.. (2007). Materials in eighteenth-century science: a historical ontology. M.I.T. Press. Cambridge, MA.
  • Kuhn, T.. (2004). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. México.
  • La Croce, E.,Bernabé, A.. (1987). Aristóteles. Acerca de la generación y la corrupción. Tratados breves de historia natural. Gredos. Madrid.
  • Lavoisier, A.L.. (1799). Elements of Chemistry, in a new systematic order containing all the modern discoveries. William Creech. Edinburgh.
  • López, D.M.. (2008). La enseñanza y el aprendizaje del concepto de elemento químico en la educación secundaria y el bachillerato. Análisis crítico y propuesta de mejora. Universidad de Valencia. España.
  • López, D.M.. (2013). Aprendendo ciencia e sobre sua natureza: abordagens históricas efilosóficas. Tipographia Editora Expressa. São Carlos.
  • López, D.M.,Furió, C.. (2013). Diseño de una secuencia de enseñanza para introducir el concepto de elemento químico en la Enseñanza Secundaria. Enseñanza de las Ciencias. 1997-2001
  • López, D.M.,Furió, C.. El concepto actual de elemento químico: ¿uno o dos significados? Implicaciones en su enseñanza (segunda parte). Educación Química.
  • McComas, W.,Clough, M.,Almazroa, H.. (1998). The nature of science in education, rationales and strategies. Kluwer Academic Publishers. Dordretch.
  • McEvoy, J.. (2000). In search of the chemical revolution: interpretative strategies in the history of chemistry. Foundations of Chemistry. 2. 47-73
  • Mierzecki, R.. (1991). The historical development of chemical concepts. Kluwer Academic Publishers. Poland.
  • Niaz, M.. (2013). Mendeleev and the periodic table. A response to Scerri. Educación Química. 24. 285
  • Olivé, L.. (2013). La estructura de las revoluciones científicas: cincuenta años. Revista CTS. 22. 133
  • Paneth, F.. (2003). The epistemological status of the chemical concept of element. Foundations of Chemistry. 5. 113
  • Partington, R.. (1948). The concepts of substance and chemical element. Chymia. 1. 109
  • Rocke, A. J.. (1986). Chemical atomism in the nineteenth century. Ohio State University Press. Columbus, USA.
  • Ruthenberg, K.. (2009). Paneth, Kant and the philosophy of chemistry. Foundations of Chemistry. 11. 79-91
  • Saltiel, E.,Viennot, L.. (1985). ¿Qué aprendemos de las semejanzas entre las ideas históricas y el razonamiento espontáneo de los estudiantes?. Enseñanza de las Ciencias. 3. 137
  • Scerri, E.. (2007). The Periodic Table. Its story and its significance. Oxford University Press. Oxford.
  • van Brakel, J.. (2012). Philosophy of Chemistry. Elsevier. UK.