El concepto actual de elemento químico¿uno o dos significados? Implicaciones en su enseñanza (Segunda parte)
- Dulce María López Valentín 1
- Carles Furió Más 2
- 1 Universidad Pedagógica Nacional, México
-
2
Universitat de València
info
ISSN: 0187-893X
Year of publication: 2021
Volume: 32
Issue: 1
Pages: 31-44
Type: Article
More publications in: Educación química
Abstract
The epistemology of any scientific concept acquires its full meaning taking into account the problem that made possible its conceptualization at a given historical moment and its subsequent development. The objective of this paper will be to review how the chemical element concept has changed from the 19th to the 20th century and how the current definition of the chemical element concept can be interpreted and the implications it may have for its teaching. This manuscript is divided into three sections, the first of them entitled “The concept of chemical element in the classical atomic model of 19th century”, followed by the section “The conceptualization of the chemical element in the 20th century: one or two meanings? And finally, the last section is developed “Some distorted views of the chemical element concept to be taken into account in its teaching.”
Bibliographic References
- Bachelard, G.. (1983). La formation de l’esprit scientifique. Vrin. París.
- Brock, W.. (1998). Historia de la Química. Alianza Editorial. Madrid, España.
- Cambridge, MA. M.I.T. Press.
- Chalmers, A.. (2009). The scientist’s atom and the philosopher’s stone. How science succeeded and philosophy failed to gain knowledge of atoms. Springer. Dordrecht.
- Chamizo, J. A.. (2015). How chemistry teachers, using history of chemistry, could teach chemistry.
- Chamizo, J. A.. (2017). La cuarta revolución química (1945-1966). De las sustancias a las especies químicas. Educación Química. 28. 202
- Chamizo, J. A.. (2017). The fifth chemical revolution: 1973-1999. Foundations of Chemistry. 19. 157
- Chamizo, J. A. (2019). Las substancias químicas, antes y después de la construcción de la Tabla Periódica.
- Chamizo, J. A.,Garritz, A.. (2014). International Handbook of research in History, Philosophy and Science Teaching. Springer. Dordrecht.
- Cruz, D.,Chamizo, J. A.,Garritz, A.. (1988). Estructura atómica. Un enfoque químico. Addison Wesley. México.
- Del Re, G.. (2000). The structure of Chemistry in relation to the Philosophy of Science. HYLE. International Journal for Philosophy of Chemistry. 6. 5-15
- Erduran, S.,Duschl, R.. (2004). Interdisciplinary characterization of models and the nature of chemical knowledge in the classroom. Studies in Science Education. 40. 105
- Fernández, I.,Gil, D.,Carrascosa, J.,Cachapuz, A.,Praia, J.. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias. 20. 477
- Furió Más, C.,Domínguez-Sales, M.C.,Guisasola, J.. (2012). Diseño e implementación de una secuencia de enseñanza para introducir los concepto de sustancia y compuesto químico. Enseñanza de las Ciencias. 30. 113
- Furió Más, C.,Domínguez-Sales, M.C.. (2007). Problemas históricos y dificultades de los estudiantes en la conceptualización de sustancia y compuesto químico. Enseñanza de las Ciencias. 25. 241
- Ghibaudi, E.,Regis, A.,Roletto, E.. (2013). What do chemists mean when they talk about elements?.
- Hötteche, D.,Celestino, C.. (2011). Why implementing history and philosophy in school science education is a challenge: an analysis of obstacles. Science & Education. 20. 293-316
- McNaught, A,Wilkinson, A. (1997). IUPAC Compendium of Chemical Terminology. 2. Blackwell Scientific Publications. Oxford, U.K.
- Lavonen, J.,Juuti, K.,Lampiselkä, J.,Uitto, A.,Hahl, K.. Science education research. Engaging learners for a sustainable future. ESERA. Helsinki.
- Jensen, W.. (1998). One chemical revolution or three?. Journal of Chemical Education. 75. 961
- Justi, R.,Gilbert, J.. (2000). History and philosophy of science through models: some challenges in the case of ‘the atom’. International Journal of Science Education. 22. 993-1009
- Kim, M.. (2003). Affinity, that elusive dream: A genealogy of the chemical revolution. The MIT Press. Cambridge, MA.
- Klein, U.,Lefèvre, W. (2007). Materials in eighteenth-century science: a historical ontology.
- Kuhn, T.. (2004). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. México.
- López-Valentín, D.. (2008). La enseñanza y el aprendizaje del concepto de elemento químico en la educación secundaria y el bachillerato. Análisis crítico y propuesta de mejora. Universidad de Valencia. España.
- López-Valentín, D.. (2013). Aprendendo ciencia e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas. Tipographia Editora Expressa. São Carlos.
- López-Valentín, D.. (2018). Teaching Science with Context. Historical, Philosophical, and Sociological Approaches. Springer. Switzerland.
- López-Valentín, D.. (2020). Diseño e implementación de una secuencia didáctica para la enseñanza del concepto de elemento químico en educación secundaria. Praxis & Saber. 11. 1-20
- López-Valentín, D.. Indagaciones cognoscitivas acerca de la enseñanza de la filosofía y de la ciencia. UNAM. México.
- López-Valentín, D.,Furió Más, C.. (2005). La superposición de modelos históricos en la enseñanza de la química: presentación del concepto de elemento químico. Enseñanza de las Ciencias.
- López-Valentín, D.,Furió Más, C.. (2017). Visiones deformadas de la ciencia en la enseñanza del concepto de elemento químico. Enseñanza de las Ciencias. 3895
- López-Valentín, D.,Furió Más, C.. (2020). Desarrollo histórico y epistemológico de los conceptos elemento químico, sustancia y sustancia simple (Primera parte). Educación Química. 31. 131
- Matthews, M.. (1994). Historia, filosofía y enseñanza de las ciencias: la aproximación actual. Enseñanza de las Ciencias. 12. 255
- McComas, W.,Clough, M.,Almazroa, H.. (1998). The nature of science in education, rationales and strategies. Kluwer Academic Publishers. Dordrecht.
- Mierzecki, R.. (1991). The historical development of chemical concepts. Kluwer Academic Publishers. Poland.
- Moreno, A.. (2006). Atomismo “versus” energetismo: controversia científica a finales del siglo XIX. Enseñanza de las Ciencias. 24. 411
- Padilla, K.,Furió Más, C.. (2008). The importance of history and philosophy of science in connecting distorted views of ‘amount of substance’ and ‘mol’ concepts in Chemistry teaching. Science and Education. 17. 403
- Paneth, F.. (1916). Über der element- und atombegrif in Chemie und Radiology. Zeitschrift für Physikalische Chemie. International Journal of Research in Physical Chemistry and Chemical Physics. 91. 171
- Paneth, F.. (2003). The epistemological status of the chemical concept of element. Foundations of Chemistry. 5. 113
- Rocke, A.. (1986). Chemical atomism in the nineteenth century. Ohio State University Press. Columbus, USA.
- Ruthenberg, K.. (2009). Paneth, Kant, and the philosophy of chemistry. Foundations of Chemistry. 11. 79-91
- Scerri, E.. (2008). The past and future of the Periodic Table. American Scientist. 96. 52
- Schmidt, H.,Baumgartner, T. and,Eybe, H.. (2003). Changing ideas about the periodic table of elements and students’ alternative concepts of isotopes and allotropes. Journal of Research in Science Teaching. 40. 257
- Schwarz, W.,Rich, R.. (2010). Theoretical basis and correct explanation of the periodic system review and update. Journal of Chemical Education. 87. 435
- Soddy, F.. (1913). Intra-atomic charge. Nature. 92. 399-400