La fracción como operadorresolución de problemas, dificultades asociadas y conocimiento didáctico del contenido

  1. Diana Herreros Torres 1
  2. María T. Sanz 1
  3. Carlos Bernardo Gómez Ferragud 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
FPIEM: Formación del Profesorado e Investigación en Educación Matemática
  1. Bruno Castañeda, Alicia (ed. lit.)
  2. Camacho Machín, Matías (ed. lit.)
  3. García Díaz, A. (ed. lit.)
  4. Hernández Suárez, V. M. (ed. lit.)

ISSN: 1885-2912

Year of publication: 2022

Issue: 14

Pages: 87-101

Type: Article

More publications in: FPIEM: Formación del Profesorado e Investigación en Educación Matemática

Abstract

An exploratory research is presented that seeks to detect the difficulties present in the development of one of the basic contents of Primary Education: the fraction as an operator. A group of 40 teachers recently graduated in Teaching participated in the study. Based on two specific tests, it was intended to inquire about their disciplinary knowledge in solving problems with fractions where they act as an operator, as well as about their didactic content knowledge about fractions. Better results were evidenced in the arithmetic resolution versus the graph and when the fraction operates on a natural number than when it operates on a fraction. Pedagogical content knowledge levels were very low, with percentages below 40%. From these results, the need to reconsider the functionality that is given to the mathematical content under study in the different curricula is suggested.

Bibliographic References

  • Behr, M. J., Lesh, R., Post, T. y Silver, A. (1983). Rational Numbers Concepts en Lesh, R. y Landau, M. (Eds.), Acquisitions of Mathematics Concepts and Processes (pp. 9-126). Academic Press.
  • Cai, J., y Lester, F. (2010). Why is teaching with problem solving important to student learning. National council of teachers of mathematics, 13(12), 1-6.
  • D’Amore, B. (2006). Didáctica de la matemática. Editorial Magisterio.
  • Fernández, M., Moreno, E., Ortega, K., Tous, W. y Amaya, T. (2016). Estrategias didácticas: dificultad o fortaleza en el aprendizaje de los estudiantes en el trabajo con fracciones algebraicas. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (ALME), (2), 490-496.
  • Godino, J. D., Batanero, C., y Flores, P. (1999). El análisis didáctico del contenido matemático como recurso en la formación de profesores de matemáticas. homenagem ao professor Oscar Sáenz Barrio. Departamento de Didáctica y Organización Escolar, 165-185.
  • Gairín, J., y Muñoz, J. (2005). El número racional positivo en la práctica educativa: Estudio de una propuesta editorial. In IX Simposio SEIEM.
  • Gunderson, A. G., y Gunderson, E. (1957). Fraction concepts held by young children. The Arithmetic Teacher, 4(4), 168-173.
  • Gutiérrez, A. (2012). Conocimiento didáctico sobre números y operaciones de los estudiantes españoles de Magisterio en TEDS-M. [Tesis de Doctorado, Universidad de Granada, España].
  • Kieren, T. (1976). On the mathematical, cognitive and instructional foundations of rational numbers en Lesh, R. y Bradbard, D. (Ed.). Number and Measurement: Papers from a research workshop. (pp. 101-144). ERIC/SMEAC.
  • Konic, P. M., Godino, J. D., y Rivas, M. (2010). Análisis de la introducción de los números decimales en un libro de texto. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 74, 57-74.
  • Llinares, S. (2003). Fracciones, decimales y razón. Desde la relación parte-todo al razonamiento proporcional. En Chamorro, M. (Coord.), Didáctica de las Matemáticas para Primaria, 187-219. Pearson Prentice Hall.
  • Llinares, S., y Krainer, K. (2006). Mathematics (student) teachers and teacher educators as learners en Handbook of research on the psychology of mathematics education (pp. 429-459). Brill.
  • Loughran, J., Mullhall, P. y Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science: Developing ways of articulating and documenting professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 370–391.
  • Mack, N. K. (2000). Long-term effects of building on informal knowledge in a complex content domain: The case of multiplication of fractions. The Journal of Mathematical Behavior,19(3), 307-332.
  • Puig, L., y Cerdán, F. (1988). Problemas y problemas aritméticos elementales.
  • Puig, L. y Cerdán, F., Problemas aritméticos escolares, 1-33.
  • Resnick, L. B. (1987). Instruction and the cultivation of thinking. In E. De
  • Corte, H. Lodewijks, & R. Parmentier (Eds.), Learning & instruction: European research in an international context (pp.415–442). Pergamon Press.
  • Rocerau, M., Vilanova, S., Valdez, G., Oliver, M. I., Vecino, M. S., & Vivera, C. (2010). La fracción como operador. Un complejo concepto elemental. Revista de Educación Matemática, 25, 1-15.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Verdugo-Perona, J. J. (2017). Estudios sobre conocimiento disciplinar y conocimiento didáctico del contenido en ciencias del profesorado de educación primaria en formación inicial. [Tesis de Doctorado, Universidad de Valencia, España].