El paisaje sonoro y visual como recurso educativo para la formación del profesorado

  1. Hurtado Soler, Amparo 1
  2. Botella Nicolás, Ana María 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Year of publication: 2023

Issue Title: Monograph: "Proposals for quality higher education"

Volume: 17

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V12.4714 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Abstract

The results of research on the didactic usefulness of the visual and sound landscape developed at the Teacher Training Faculty of the University of Valencia are shown. Following a mixed methodology with qualitative and quantitative questionnaires, the concept that future teachers have of agricultural landscapes and their possibilities as an educational resource is analysed. The sample consisted of 146 teachers in training for the Primary School Teacher Degree. The results show that sound and visual landscapes improve the understanding of natural phenomena from an interdisciplinary approach and promote the teachers’ competence development.

Bibliographic References

  • Barrientos-Báez, A., González-Suazo, L., & Caldevilla Domínguez, D. (2021). Nuevos escenarios educativos a partir del COVID-19 en la educación universitaria. Perspectivas de la Comunicación 14(2), 149-170. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48672021000200149
  • Blair, D. (2010). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. The Journal of Environmental Education, 40(2), 15-38. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38 DOI: https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38
  • Botella Nicolás, A. M. (2020). El paisaje sonoro como arte sonoro. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 15(1), 112-125. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae15-1.epsc DOI: https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae15-1.epsc
  • Botella, A. M., & Hurtado, A (2016). Innovación docente en el grado de maestro de la Universitat de València. La percepción auditiva y visual a través de las Tic. Opción 32(7), 215-230. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048480015
  • Botella, A. M., & Hurtado, A. (2017). Innovación educativa y renovación de metodologías docentes: Ieducarts y L’Hort 2.0. Innovación Educativa (Santiago de Compostela), 27, 205-217. https://doi.org/10.15304/ie.27.4107 DOI: https://doi.org/10.15304/ie.27.4107
  • Botella, A. M., Hurtado, A., & Ramos, S. (2018). Innovación educativa a través de la realidad virtual y el paisaje sonoro. Creativity and Educational Review (CEIR) 2, 113-127. https://doi.org/10.7203/CREATIVITY.2.13628 DOI: https://doi.org/10.7203/CREATIVITY.2.13628
  • Botero, S., Atencio, F., Tafur, J., & Hernández, H. (2021). Proceso vital en la gestión educativa: Herramienta de alta calidad hacia la sostenibilidad ambiental. Revista De Ciencias Sociales, 27(2), 309-321. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35916 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35916
  • Bredderman, J. (1982). Activity Science-The Evidence Shows It Matters. Science and Children, 20(1), 39-41.
  • Caamaño, A. (2003). Los trabajos prácticos en ciencias. En M.P. Jiménez (Coord.), Enseñar Ciencias (pp.20-37). Graó.
  • Cantó, J. R., Hurtado, A., & Vilches, A. (2013). Educación científica más allá del aula. Alambique, 74, 76-82.
  • Carles, J. L. (2019). El paisaje sonoro, una herramienta interdisciplinar: análisis, creación y pedagogía con el sonido”. Consultado el 8 de octubre de 2022. https://bit.ly/3PFDb2j
  • Caurín, C., Morales, A. J., & Solaz, J. J. (2012) ¿Es posible un cambio de actitudes hacia un modelo de desarrollo sostenible? Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 26, 229-245. https://doi.org/10.7203/dces.26.1926 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.26.1926
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edn. Sage.
  • Del Carmen, L. (2011). El lugar de los trabajos prácticos en la construcción del conocimiento científico en la enseñanza de la Biología y la Geología. En Cañal (Coord.), Didáctica de la Biología y la Geología (pp. 1-15). Graó.
  • Delgado-Huertos, E. (2015). El paisaje en la formación de maestros, un recurso educativo de alto interés para la educación primaria. TABANQUE Revista Pedagógica, 28, 117–138.
  • Esteve, O., & Alsina, A. (2010). Hacia el desarrollo de la competencia profesional del profesorado. En Esteve, O., Melief, K. y Alsina, A. (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 7-18). Octaedro.
  • Evans, G. W., Otto, S., & Kaiser, F. G. (2018). Childhood origins of young adult environmental behavior. Psychol. Sci. 29, 679–687. https://doi.org/10.1177/0956797617741894 DOI: https://doi.org/10.1177/0956797617741894
  • Romero, J., & Francés, M. (2013). La Huerta de Valencia. Un paisaje cultural con futuro incierto. PUV. Valencia
  • Freire, H. (2011) Educar en verde. Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Graó
  • Freire, H. (2012). Ocho realidades que cambian la escuela. Cuadernos de Pedagogía, 428, 71-79.
  • Furió, C. (1994). Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 12(3), 188‐199. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21357 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4440
  • García de la Vega, A. (2011). El paisaje: un desafío curricular y didáctico. Revista Didácticas Específicas, 4, 1-19 http://hdl.handle.net/10486/7438
  • Hurtado Soler, A., Botella Nicolás, A. M,. & Martínez Gallego, S. (2022). Virtual and Augmented Reality Applied to the Perception of the Sound and Visual Garden. Educ. Sci., 12, 377. https://doi.org/10.3390/educsci12060377 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci12060377
  • Hurtado, A., Marín-Liébana, P., Martínez-Gallego, S., & Botella, A. M. (2020). The garden and landscape as an interdisciplinary resource between experimental science and artistic-musical expression: analysis of competence development in student teacher. Front. Psychol., 11, 2163. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02163 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02163
  • Klemmer, C. D., Waliczek, T. M., & Zajicek, J. M. (2005). Growind minds: the effect of a school gardening program on the science achlevement of elementary students. Hort Technology, 15(3), 448-452. https://doi.org/10.21273/HORTTECH.15.3.0448 DOI: https://doi.org/10.21273/HORTTECH.15.3.0448
  • Kuo, M., Browning, M. H. E. M., & Penner, M. L. (2018). Do lessons in nature boost subsequent classroom engagement? refueling students in flight. Front. Psychol. 8, 2253. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02253 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02253
  • Kuo, M., Barnes, M., & Jordan, C. (2019). Do experiences with nature promote learning? Converging evidence of a cause-and-effect relationship. Front. Psychol., 10, 305. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00305
  • Lavie, N., & Tal, T. (2015). Student Self-Reported Learning Outcomes of Field Trips: The pedagogical impact. International Journal of Science Education, 37(8), 1279-1298. https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1034797 DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1034797
  • MAPA (2019). FAO declara el “Regadío histórico de l’Horta de València” como sistema importante del patrimonio agrícola mundial (SIPAM). Recuperado de https://www.mapa.gob.es/es/prensa/191126sipamlhortavalencia_tcm30-522074.pdf
  • Muñoz, R. A., & Carmona, J. D. (2017). Las prácticas de campo, recurso didáctico para la enseñanza de la biología: estudio de caso en asignaturas de biología de la licenciatura en educación básica con énfasis en ciencias naturales y educación ambiental de la Universidad de Antioquia. Biografía. Escritos sobre la Biología y su Enseñanza. Edición Extraordinaria. Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7204 DOI: https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7204
  • Pramling, S. I., & Kaga, Y. (2010). La educación en la primera infancia para transformar el modelo cultural hacia la sostenibilidad. En Worldwatch Institute (Ed.), La situación del mundo 2010. Transformando culturas. Del consumismo a la sustentabilidad (pp.1-9). Icaria Editorial.
  • Rocha, M. (2019). La escucha como forma de arte. Sulpunticello 64, 1-19.
  • Rodríguez, G. A. (2015). Música, creación e interpretación: del aula universitaria al aula de educación infantil. Opción, 31(6), 742-764. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045571045
  • Romanovich, A. (1980). Sensación y percepción. Martínez Roca.
  • Sanmartí, N., Izquierdo, M., & García, P. (2002) Aprender ciencias aprendiendo a escribir ciencias. Aspectos didácticos de Ciencias Naturales (Biología) Vol. 4, (pp. 141-174). Universidad de Zaragoza.
  • Schafer, R. M. (2013). El Paisaje Sonoro y la Afinación del Mundo. Intermedio.
  • Schafer, R. M. (1977). The soundscape. Our sonic environment and the tuning of the world. Destiny Books.
  • Schafer, R. M. (2011). Limpieza de oídos. Melos.
  • Schafer, R. M. (2012). El nuevo paisaje sonoro. Melos.
  • Sobko, T., Jia, Z., & Brown, G. (2018). Measuring connectedness to nature in preschool children in an urban setting and its relation to psychological functioning. PLoS One ,13, e0207057. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207057 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207057
  • Sun, K., Echevarria, G. M., De Coensel, B, Van Renterghem, T, Talsma, D., & Botteldooren, D. (2018). Personal audivisual aptitude inflences the interaction between landscape and soundscape appraisal. Frontiers in Psychology, 9, 1-15 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00780 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00780
  • Szczytko, R., Carrier, S. J., & Stevenson, K. T (2018). Impacts of Outdoor Environmental Education on Teacher Reports of Attention, Behavior, and Learning Outcomes for Students with Emotional, Cognitive, and Behavioral Disabilities. Front. Educ., 3, 46. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00046 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00046
  • Waliczek, T., & Zajicek, J. M. (1999). School Gardening: improving environmental attitudes of children through hands-on learning. J. Environ. Hort, 17(4), 180-184. https://doi.org/10.24266/0738-2898-17.4.180 DOI: https://doi.org/10.24266/0738-2898-17.4.180
  • Williams, D., & Dixon, S. (2013). Impact of garden-based learning on academic outcomes in schools: Synthesis of research between 1990 and 2010. Review of Educational Research, 83(2), 211-235. https://doi.org/10.3102/0034654313475824 DOI: https://doi.org/10.3102/0034654313475824
  • Zelenski, J. M., Dopko, R. L., & Capaldi, C. A. (2015). Cooperation is in our nature: nature exposure may promote cooperative and environmentally sustainable behavior. J. Environ. Psychol., 42, 24–31. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015. 01.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.01.005
  • Zhang, J. W., Piff, P. K., Iyer, R., Koleva, S., & Keltner, D. (2014). An occasion for unselfing: Beautiful nature leads to prosociality. J. Environ. Psychol., 37, 61–72. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2013.11.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2013.11.008