Llengües, jóvens i universitat: actituds lingüístiques a València ciutat i l’àrea metropolitana

  1. M-Begoña Gómez-Devís
  2. José M. Buzón
Revista:
Treballs de sociolingüística catalana

ISSN: 2013-9136

Año de publicación: 2020

Número: 30

Páginas: 75-96

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Treballs de sociolingüística catalana

Resumen

This paper analyzes the attitudes of young Valencians (aged 19-34) to their official languages, Valencian and Spanish, depending on whether they have completed or not their university studies. The research focuses on standard Spanish (CS) language modalities, standard Valen-cian (VS), non-standard Spanish (CNS) and non-standard Valencian (VNS). It also inter-prets the data according to the degree of identification and use that young people have assigned to the communicative interactions of each mode, the ideological consideration of the speakers of one language or the other, as well as the identification of personal traits. Among the conclusions, the widespread assessment of CS as the best-rated modality has been high-lighted, surpassed only by VS in certain areas. Regarding the group of university students, CS is considered by the majority as centralist while VS as more Catalanist (with nuances accord-ing to the population group). Another result is the relevance of the affective (character) attributes in the different perception of both standard modalities. Lastly, the statistical signif-icance of social factors at the sociocultural level and the customary language in the characteri-zation of the four linguistic modalities are stated.

Referencias bibliográficas

  • Agulló, V. (2011). «Análisis de la realidad sociolingüística del valenciano». Papers: Revista de Sociologia, vol. 96, núm. 2, p. 501-514.
  • Acadèmia Valencianadela Llengua (AVL) (2005). Llibre blanc de l’ús del valencià [en línia]. Vol. I: Enquesta sobre la situació social del valencià, 2004. València: Publicacions de l’AVL. <https://www.avl.gva.es/documents/31987/99521/Recerca_02.pdf/dd8dc872-4446-4811-8b6d-bbc4775fddc0>.
  • Buzón, J. M.; Gómez-Devís, M.-B.; Gómez Molina, J. R. (2017). Actitudes lingüísticas en Valencia y su área metropolitana: Estudio longitudinal y análisis de tendencias. València: Tirant lo Blanch.
  • Casesnoves, R. (2012). «El valencià en 25 anys (I): com són els seus parlants?». Revista de Llengua i Dret, núm. 58, p. 111-136.
  • Casesnoves, R.; Mas, J. A. (2016). «Usos lingüístics i ideologia: què fan els universitaris va-lencians?». Caplletra: Revista Internacional de Filologia, núm. 60, p. 113-139.
  • Casesnoves, R.; Mas, J. A. (2017). «Ideology and language choice: Catalan-speaking university students». Sociolin-guistic Studies, vol. 11, núm. 1, p. 107-129.
  • Gimeno-Menéndez, F.; Gómez Molina, J. R. (2007). «Spanish and Catalan in the Commu-nity of Valencia». International Journal of the Sociology of Language, núm. 184, p. 95-107.
  • Gómez-Devís, M.-B.; Buzón, J.; Alandete, M. (2019). «School and linguistic diversity: study of the language attitudes of future Valencian teachers». Studia Romanica Posnaniensia, vol. 46, núm. 4, p. 135-147.
  • Gómez-Molina, J. R. (2013). «Actitudes lingüísticas en la comunidad de habla bilingüe de Valencia». A: Montoya, B.; Mas, A. (ed.). ‘Studia linguistica in honorem’ Francisco Gimeno Menéndez. Alacant: Publicacions de la Universitat d’Alacant, p. 375-408.
  • López-Morales, H. (1989). Sociolingüística. Madrid: Gredos.
  • Mas, A. (2018). «El valencià segons l’enquesta del SIES de 2015». Treballs de Sociolingüística Catalana, núm. 28, p. 127-145.
  • Mas, A.; Montoya, B. (2011). «La situació social del català al País Valencià en el trànsit dels segles xx al xxi».Zeitschrift für Katalanistik, núm. 24, p. 293-316.
  • Moreno Fernández, F. (2012). Sociolingüística cognitiva: Proposiciones, escolios y debates.Madrid: Iberoamericana; Frankfurt: Vervuert.
  • Pujolar, J.; Gonzàlez, I.; Font, A.; Martínez, R. (2010). Llengua i joves: Usos i percepcions lingüístics de la joventut catalana. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Acció Social i Ciutadania. Secretaria de Joventut.
  • Serveid’Investigaciói Estudis Sociolingüístics (SIES) (2005). Enquesta general sobre coneixement i ús social del valencià. València: Generalitat Valenciana. Conselleria d’Edu-cació, Cultura i Esport. <http://www.ceice.gva.es/va/web/dgplgm/enquestes> [Consulta: 3 juny 2020]