La violencia en espacios públicos en adolescentes en la Comunidad Valenciana

  1. Bellver Moreno, Mª Carmen 2
  2. Pérez Alonso-Geta, Petra Mª 1
  3. Aroca Montolío, Concepción 1
  1. 1 Universidad deValencia
  2. 2 Universidad Valencia
Journal:
Revista sobre la infancia y la adolescencia

ISSN: 2174-7210

Year of publication: 2013

Issue: 5

Pages: 48-59

Type: Article

DOI: 10.4995/REINAD.2013.1672 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista sobre la infancia y la adolescencia

Sustainable development goals

Abstract

The aim of our research is to know statistically prevelancia and types of aggressive behavior against school, but in public spaces (on the way from home to school / college, and college / school to home), while there is own voice to the school (victims and perpetrators) with what we understand we study the problem from a new perspective. The sample is representative of the Valencia of the total school population in this community among adolescents between 11 and 16 years.The analysis of the results was carried out at various levels of analysis: on a first level, statistical techniques have been used with traditional indicators (means, percentages, etc.). To allow description and comparison groups. The second level has worked with multivariate techniques that try to show the relationships between the variables that influence and shape the reality studied, and allow progress in the "explanation" and even "prediction" characteristics of this type of study. From the analyzed results are obtained profiles of the victim, offender and observers in the open, what kind of behaviors intidimidatorias are used in the passage from home to school and school-house, victimization, perception of safety on the journey from home to the center school and protection strategies are implemented to prevent violence.

Bibliographic References

  • Álvarez, L.; Álvarez, D.; Gónzalez-Castro, P.; Núñez, J.C.; Gónzalez-Pienda, J.A. (2006) Evaluación de los comportamientos violentos en los centros educativos. Psicothema,18, nº4, pp.686-695.
  • AAVV. (2007).Violencia escolar: el maltrato entre igual en la Educación Secundaria Obligatoria 1.999-2006. (Nuevo estudio y actualización del informe 2000).Informe de la Oficina del Defensor del Pueblo. Madrid.
  • Benítez, J.L. y Justicia, F. (2006) El maltrato entre iguales: descripción y análisis del fenómeno. Revista de Investigación Psicopeducativa, 4(2), 81-93.
  • Cava, M.J.; Musitu,Cerezo, F. (2009) Bullying: análisis de la situación en las aulas española. Internacional Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9,3, pp.367-378.
  • Del Rey, R. y Ortega, R. (2001) Programas para la prevención de la violencia escolar en España: la respuesta de las Comunidades Autónomas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº41, pp.133-145.
  • Del Rey, R. y Ortega, R. (2005) Violencia interpersonal y gestión de la disciplina. Un estudio preliminar. Revista Mexicana de Investigación Educativa,10 (26),805-832.
  • Díaz-Aguado, M.J., Martínez,R. y Martín.G. (2004) Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia. La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio (vol.1) Madrid, Instituto de la Juventud.
  • Díaz-Aguado, M.J. (2005) La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema,17(4),549-558.
  • Fernández, I. y Ortega,R.(1999). Cuestionario de abusos entre compañeros. En I. Fernández (ed): Prevención de la violencia y resolución de conflictos. El clima escolar como factor de calidad, (pp.210-219). Madrid: Narcea.
  • Garaigordebil, M. y García Galdeano, P. (2006) Empatía entre niños de 10 a 12 años. Psicothema, 18(2),180-186.
  • Marín, M. (2002) Aspectos psicosociales de la violencia en el contexto educativo. Aula Abierta, 79,85-105.ICE. Universidad de Oviedo.
  • OMS (2002) Informe Mundial sobre violencia y salud.
  • Ortega, R. (2000) A global, ecological and cultural model for dealing with problems of violence in European Compulsory Schools Paper presentado en 6th Meeting of TMR Programme Nature of Prevention of Bullying and Social Exclusion. Cruz Quebrada-Dafundo. Lisboa
  • Ortega, R. y Mora-Merchan, J.A. (2005) Conflictividad y violencia en la escuela.Sevilla.. Ed: Diada
  • Sanmartín Esplugues, (dir) (2010) Informe: Situación del menor en la Comunitat Valencia: víctima e infractor. Ed: Centro Reina Sofía. Madrid.
  • Zabalza, M.A,. (2002) Situación de la convivencia escolar en España: políticas de intervención. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº44, pp.139-174.
  • G. y Murgui, S. (2006) Familia y violencia: el rol del mediador de la autoestima y la actitud hacia la autoridad institucional. Psicothema, 18,nº3,367-373.