La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenibleel papel de la Universidad

  1. Aznar Minguet, Pilar
  2. Ull Solís, Angels
Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2009

Issue Title: Educar para el desarrollo sostenible

Issue: 1

Pages: 219-237

Type: Article

More publications in: Revista de educación

Abstract

This article aims to help spread the introduction of criteria and values consistent with sustainability into the curricula of higher education institutions. One of the specific actions recommended in the document approved by the Executive Committee of the Working Group on Environmental Quality and Sustainable Development of the Conference of Rectors of Spanish Universities (Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas, Valladolid, 2005) is to include basic cross-curricular contents in all degree-earning processes for the development of the competences required by environmental and social sustainable human development. The goal is for all graduates to have acquired basic competences for taking decisions and conducting professional activities from the sustainability perspective. The pursuit of this goal involves a comprehensive curricular overhaul. The specification of key competences for sustainability as part of the set of general or basic competences is a requirement set by Spanish legislation for the creation of new university curricula as part of the European higher-education harmonisation process, whose guidelines contain principles for the application of criteria directing university studies toward sustainability. This study provides a synthetic analysis of the different proposals that have specified criteria frameworks used to direct the development of basic sustainability competences in educational processes. From the standpoint of theoretical, practical and ethical rationality applicable to education for sustainability, the article proposes a model of skills for furthering sustainability. This model is based on the results of internal surveys intended to university professors and the study of similar research in diverse contexts. The proposed model focuses on three cores: the cognitive core (knowing), the methodological core (knowing how to do) and the attitudinal one (knowing how to be and how to value).

Bibliographic References

  • AZNAR MINGUET, P. (2006). El reto educativo de la sostenibilidad en el marco del espacio europeo de la educación superior. En A. ESCOLANO BENITO, Educación superior y desarrollo sostenible. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • BARTH, M. et al. (2007). Developing key competencies for sustainable development in higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 8 (4), 416-430.
  • BAUTISTA, J. M., GATA, M. Y MORA, B. (2003). La construcción del espacio europeo de la educación superior: entre el reto y la resistencia. Revista Aula Abierta, 82, 173-189.
  • CAPDEVILA I PEÑA, I. (1999). Ĺambientalització de la universitat. Monografies d́educació ambiental, 6, Barcelona: Di7 Edició.
  • CORNEY, G. Y REID, A. (2007). Student teachers' learning about subject matter and pedagogy in education for sustainable development. Environmental Education Research, 13 (1), 33-54.
  • COTTON, D. R. E. et al. (2007). Sustainable development, higher education and pedagogy: a study of lecturerś beliefs and attitudes. Environmental Education Research, 13 (5), 579-597.
  • FERNÁNDEZ MARCH, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Revista Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.
  • GELI, A. Ma (2002). Universidad, sostenibilidad y ambientalización curricular. En E. ARBAT. E. Y A. Ma GELI (Eds), Ambientalización curricular de los estudios superiores. Tomo I. Aspectos Ambientales de las Universidades. Universitat de Girona: Servei de Publicacions/Red-ACES.
  • GELI, A. Ma., JUNYENT, M. Y SÁNCHEZ, S. (Ed.) (2004). Ambientalización curricular de los estudios superiores. Tomo III. Diagnóstico de la Ambientalización curricular de los estudios superiores. Universidad de Girona: Publicaciones de la Red-ACES.
  • GELI, A. Ma., JUNYENT, M. Y SÁNCHEZ, S. (Ed.) (2004). Ambientalización curricular de los estudios superiores. Tomo IV. Acciones de intervención y balance final del Proyecto Universidad de Girona: Publicaciones de la Red-ACES.
  • GIMENO SACRISTÁN, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Morata.
  • GONZÁLEZ, J. Y WAGENAR, R. (2003). Tunning Educational Structures in Europe. Informe Final. Fase. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • GUNI. (2008). La educación superior en el mundo. Global University Network for Innovation. Madrid: Edit. Mundi Prensa.
  • IMBERNÓN, F. (Coord.). (2002). Cinco ciudadanías para una nueva educación. Barcelona: Graò.
  • JONÁS, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder.
  • JUNYENT, M., GELI, A. Ma Y ARBAT, E. (Eds.). (2003). Ambientalización curricular en los estudios superiores. Tomo II. Universidad de Girona: Publicaciones de la Red-ACES.
  • LOZANO GARCÍA, F. J. et al. (2008).Capacity Building:a course on sustainable development to educate the educators. International Journal in Higher Education, 9 (3), 257-281.
  • LOZANO, R. (2006). Incorporation and institutionalization of sustainable development into universities: breaking through barriers to change. Journal of Cleaner Production, 14 (9 y 11), 787-796.
  • MARTÍNEZ, M Y ESTEBAN, F. (2005). Una propuesta de formación ciudadana para el EEES. Revista Española de Pedagogía, 230, 63-84.
  • MARTÍNEZAGUT, M. P., ULL, M. A., PIÑERO, A., PALACIOS, B. Y AZNAR MINGUET, P. (2008). Análisis de las referencias a la sostenibilidad en los nuevos títulos universitarios. VI Jornadas de investigación en docencia universitaria. Universidad de Alicante, ALICANTE.
  • MORIN, E. (2002). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós Studio.
  • MONRÓS TOMÁS, G. (2002). Acciones ambientales en el entorno de las universidades españolas. Actas VI Conferencia Mundial sobre el Medio Ambiente. Comité económico y Social de la Comunidad Valenciana.
  • MURGA MENOYO, Ma. A. (2006). La educación necesaria. En Ma A. MURGA (Coord.), Desarrollo Local y Agenda 21. Madrid: Pearson/Prentice Hall.
  • NOVO, M. (2006). El desarrollo sostenible: su dimensión ambiental y educativa. Madrid: UNESCO/Pearson.
  • ONU (2002). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible 2005-2014. Resolución no 57/254 de la Asamblea General de las Naciones Unidas.
  • PERIS MORA, E. (2004). Gestión ambiental de la universidad. Valencia: Editorial Tetragrama.
  • PUJOL, R. M. Y ESPINET, M. (2002). Universidad Autónoma de Barcelona. Aspectos Ambientales de la Institución. En E. ARBAT Y A. M. GELI (eds), Ambientalización curricular de los estudios superiores. Tomo I. Aspectos Ambientales de las Universidades. Universitat de Girona: Servei de Publicacions y Red-ACES.
  • SLADOGNA, M. (2001). Formación basada en competencias. Buenos Aires: Instituto Tecnológico Universitario.
  • TOMÁS, M. (coord.) (2001). El cambio de cultura en las universidades del siglo XXI Revista Educar, 28, 147-162.
  • RYCHEN, D. Y SALGANIK, L. (Eds.). (2003). Key competencies for a succesful life and well-functioning society. Cambridge: Hogrefe and Hunber.
  • ULL SOLÍS, Ma A. (2008). El impacto de la actividad universitaria sobre el medio ambiente. Revista Eureka Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5 (3), 356-366.
  • UNESCO (1997). Educación para un futuro sostenible. Una visión transdisciplinaria para una acción concertada. EPD-97/CONF-401/CLD.
  • UNESCO (1998). La Educación Superior y el Desarrollo Humano Sostenible. En La Educación Superior en el siglo XXI. Visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. París: ED 98/CONF 202/7.2.