El profesorado de Secundaria y su compromiso con la ética docente

  1. García López, Rafaela
Journal:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Year of publication: 2011

Issue: 39

Pages: 57-70

Type: Article

More publications in: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Abstract

The article aims to justify the need for training in ethics teaching at Secondary teachers with a systematic and explicit model and not leaving it to chance. For such a justification is used to analyze some current problems that is faced with secondary teachers and require a commitment by the same ethical beyond their technical training. It attempts to demonstrate the need to configure a new profile of secondary professional, based on two excellent works by Tribe and Perrenoud, which include, as necessary, ethical competence. It concludes by highlighting some aspects of the practical dimension of teaching ethics, especially its role in the transmission of values.

Bibliographic References

  • Angulo, N. - Acuña, I. (2005) “Ética del docente” en Revista Educación en Valores 3, año 2, vol. 1: 23-32.
  • Bosch Caballero, M.ª del C. (2002) “Valores y creencias del profesorado de Secundaria sobre algunos aspectos de la educación” en Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 5 (2).
  • Chomsky, N. (2007) La (des)educación. Barcelona, Crítica.
  • Delors, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo xxi. Madrid, Santillana, UNESCO.
  • Escámez, J. - García, R. - Sales, A. (2002) Claves educativas para escuelas no conflictivas. Barcelona, Idea Books.
  • Escámez, J. - Ortega, P. - Martínez, M. (2005) “Los valores de la Educación en el Espacio Europeo de Enseñanza Superior” en Esteban Chapapría, V. (ed.) El Espacio Europeo de Educación Superior. Valencia, UPV.
  • Esteve, J. M. (2004) “La formación del profesorado para una educación intercultural” en Bordón 56 (1): 95-115.
  • Hansen, D. T. (2002), Explorando el corazón moral de la enseñanza. Barcelona, Idea Books.
  • Ince (1998) Elementos para un diagnóstico del sistema educativo español. Informa Global. Madrid, MEC-INCE.
  • Martín y Puig (2007) Las siete competencias básicas para educar en valores. Barcelona, Graó.
  • Moreno, J. - García López, R. (2008) El profesorado y la secundaria: ¿demasiados retos? Valencia, Nau-Llibres.
  • Morin, E. (2001) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona, Paidós.
  • Perrenoud, Ph. (2004) Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, Graó.
  • Tribó, G. (2008) “El nuevo perfil profesional de los profesores de secundaria” en Educación XXI 11: 183-209.
  • Van Manen, M. (1998) El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona, Paidós.