La educación para la vidael reto de aprender a ser y a vivir juntos en la Educación Secundaria

  1. García López, Rafaela
  2. Candela Pérez, Isabel
Journal:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Year of publication: 2010

Issue: 38

Pages: 41-56

Type: Article

More publications in: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Abstract

It is posible to educate to learn conviviality with others? It is posible to educate to learn to be? The object of the following article is to try to give answers to these questions and to make a proposal on what parents and teachers can do to facilitate the process of being and living with others. Basically we focus on the stage of Secondary because this one is the critical moment in which every person, from his singularity, needs to know himself/ herself to be choosing, freely, what he/she wants to be; in short to start being aware of his own being, his own identity. Although he/she can not become to be without the others. To learn conviviality is also to learn to know himself/herself. The article, from the reflection and foundation, tries to orientate educators, parents, mothers and teachers in forms of action that will facilitate pupils to develop learning that enable them to have personal and social resources to cope in the changing society that they have to live.

Bibliographic References

  • Bosch Caballero, M.ª del C. (2002) “Valores y creencias del profesorado de Secundaria sobre algunos aspectos de la educación” en Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5 (2).
  • Delors, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo xxi. Madrid, Santillana, UNESCO.
  • Elzo, J. (2005) “La familia, entre la añoranza estéril y las incertidumbres del futuro” en AA. VV. Libro de ponencias del II Congreso La Familia en la Sociedad del siglo xxi, Madrid, FAD: 21-33.
  • Elzo, J. (2006) “Los padres ante los valores a transmitir en la familia” en AA. VV. Jóvenes y valores. Barcelona, Obra social “La Caixa”.
  • Escámez, J. Gil, R. (2001) La educación en la responsabilidad. Barcelona, Paidós.
  • Escámez, J. García López, R. Sales, A. (2002) Claves educativas para escuelas no conflictivas. Barcelona, Idea Books.
  • García López, R. Jover, G. Escámez, J. (2010) Ética profesional docente. Madrid, Síntesis.
  • García López, R. - Gozálvez Pérez, V. Vázquez Verdera, V. Escámez Sánchez, J. (2010) Repensando la educación: cuestiones y debates para el siglo xxi. Valencia, Brief.
  • Holden, C. Clough, N. (1998) Children and Citizens: Education for Participation. Londres, Jessica Kingsley Publishers.
  • Jordán, J. A. (1995) “Concepto y objeto de la educación cívica” en Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 10.
  • Marina, J. A. (2004) Aprender a vivir. Barcelona, Ariel.
  • Martínez, M. (1998) El contrato moral del profesorado. Condiciones para una nueva escuela. Bilbao, Desclée.
  • Moreno, J. García López, R. (2008) El profesorado y la Secundaria: ¿demasiados retos? Valencia, Nau-Llibres.
  • Puig, J. M. (2000) “La escuela como comunidad democrática” en Encuentros sobre educación, Vol. 1: 168-188.
  • Sales, M.ª A. (2006) “La formación inicial del profesorado ante la diversidad: una propuesta metodológica para el nuevo espacio europeo de la educación superior” en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (3).
  • Taylor, C. (1994) La ética de la autenticidad. Barcelona, Paidós, ICE-UAB.
  • Touriñan, J. M. (2006) “Educación en valores y experiencia axiológica” en Revista Española de Pedagogía, 234, año LXIV: 227-248.
  • Ugarte Artal, C. Naval, C. (2010) “La formación política de los alumnos de Educación Secundaria. Descripción y valoración de programas de Service-learning en los Estados Unidos y la Unión Europea” en Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 7: 109-128.