Desinformación y sexismo digital. El feminismo y su agenda como objeto de engaño en español

  1. Andrea Malquín-Robles 1
  2. José Gamir-Ríos 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: LTE1. Compromiso corporativo e inclusión social: De la ética empresarial al valor de marca. LTE2. Tecnología e innovación en la lucha contra la desinformación, noticias falsas y mentiras en la era de la posverdad

Volum: 21

Número: 1

Tipus: Article

DOI: 10.7195/RI14.V21I1.1963 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Icono14

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Disinformation about feminism and its agenda has always existed, but its production and circulation has increased with the widespread use of the Internet and social media for news consumption, to the point of becoming an increasingly serious problem of digital sexism. The objective of this research is to analyze the characteristics of falsehoods about feminism and its agenda that circulate in Ibero-America through new media. For this purpose, a content analysis of eleven variables is applied to the 271 denials published by twelve Spanish-language media verifiers from eight Ibero-American countries (Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, Mexico, Venezuela and Spain), all of them accredited by the International Fact-Checking Network. The results show the preponderance of hoaxes with fabricated multimedia materials or shared without alteration; published by fake, citizen and media accounts; with real or anonymous sources; with polarizing intentions; focused on gender violence against women, abortion and subsidies to feminist entities; and appealing to negative emotions.

Referències bibliogràfiques

  • Allcott, Hunt, & Gentzkow, Matthew (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236. https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211
  • Almansa-Martínez, Ana, Fernández-Torres, María Jesús, & Rodríguez-Fernández, Leticia (2022). Desinformación en España un año después de la COVID-19: Análisis de las verificaciones de Newtral y Maldita. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 183-200. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1538
  • Aneja, Shivangi, Midoglu, Cise, Dang-Nguyen, Duc-Tien, Riegler, Michael, Halvorsen, Paal, Niessner, Matthias, Adsumilli, Balu, & Bregler, Chris (2021). MMSys’21 Grand Challenge on detecting cheapfakes. 12th ACM Multimedia Systems Conference (MMSys’21). https://doi.org/10.48550/arXiv.2107.05297
  • Bennett, W. Lance, & Livingston, Steven (2018). The disinformation order: Disruptive communication and the decline of democratic institutions. European Journal of Communication, 33(2), 122–139. https://doi.org/10.1177/0267323118760317
  • Bochenski, Joseph M. (1974). ¿Qué es autoridad? Introducción a la lógica de la autoridad. Herder.
  • Brennen, Scott J., Simon, Felix M., Howard, Philip. N., & Nielsen, Rasmus Kleis (2020, 7 de abril). Types, sources, and claims of COVID-19 misinformation. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://n9.cl/upe32
  • Canavilhas, João, Colussi, Juliana, & Moura, Zita-Bacelar (2019). Desinformación en las elecciones presidenciales 2018 en Brasil: Un análisis de los grupos familiares en WhatsApp. Profesional de la Información, 28(5), e280503. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.03
  • Casero-Ripollés, Andreu (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. Profesional de la Información, 29(2), e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  • Chadwick, Adrew, & Vaccari, Cristian (2019). News sharing on UK social media: isinformation, disinformation & correction. Loughborough University, Online Civic Culture Center. https://hdl.handle.net/2134/37720
  • Chawla, Ronit (2019). Deepfakes: How a pervert shook the world. International Journal of Advance Research and Development, 4(6), 4-8. https://n9.cl/mid5kw
  • Creación Positiva & Associació Drets Sexuals i Reproductius (2017). Agenda 2030 Feminista. Foli Verd, SCCL. http://www.agenda2030feminista.org/esp/
  • Coromina, Óscar & Padilla, Adrián (2018). Análisis de las desinformaciones del referéndum del 1 de octubre detectadas por Maldito Bulo. Quaderns del CAC, (44), 17-26. https://www.cac.cat/sites/default/files/2018-08/Q44_ES.pdf
  • Damasio, Antonio (2001). Fundamental feelings. Nature, 413, 781. https://doi.org/10.1038/35101669
  • De Miguel, Ana (2008). Feminismo y juventud en las sociedades formalmente igualitarias. Revista de Estudios de Juventud, (83), 29-45. http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ83-05.pdf
  • Del-Fresno-García, Miguel (2019). Desórdenes informativos: Sobreexpuestos e infrainformados en la era de la posverdad. Profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.02
  • Dowling, Melissa-Ellen (2021). Democracy under siege: Foreign interference in a digital era. Australian Journal of International Affairs, 75(4), 383-387. https://doi.org/10.1080/10357718.2021.1909534
  • Emmerich, Norberto (2015). Campaña de desinformación. En Ismael Crespo Martínez, Orlando D’Adamo, Virginia García Beaudoux & Alberto Mora Rodríguez (coords.), Diccionario Enciclopédico de Comunicación Política (pp. 44-47). ALICE y Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Freelon, Dean (2013). ReCal OIR: Ordinal, Interval, and Ratio Intercoder Reliability as a Web Service. International Journal of Internet Science, 8(1), 10-16. https://www.ijis.net/ijis8_1/ijis8_1_freelon.pdf
  • Freelon, Deen, Marwick, Alice, & Kreiss, Daniel (2020). False equivalencies: Online activism from left to right. Science, 369(6508), 1197-1201. https://doi.org/10.1126/SCIENCE.ABB2428
  • Fletcher, John (2018). Deepfakes, Artificial Intelligence, and Some Kind of Dystopia: The New Faces of Online Post-Fact Performance. Theatre Journal, 70(4), 455-471. https://muse.jhu.edu/article/715916
  • Flynn, D. J., Nyhan, Brendan, & Reifler, Jason (2017). The Nature and Origins of Misperceptions: Understanding False and Unsupported Beliefs about Politics. Advances in Political Psychology, 38(1), 127–150. https://doi.org/10.1111/pops.12394
  • Gamir-Ríos, José, & Tarullo, Raquel (2022). Predominio de las cheapfakes en redes sociales: Complejidad técnica y funciones textuales de la desinformación desmentida en Argentina durante 2020. adComunica, (23), 97-118. http://dx.doi.org/10.6035/adcomunica.6299
  • García-Perea, María Dolores (2012). El investigador educativo: autoridad epistemológica y autoridad legal. IE Revista de Investigación educativa de la REDIECH, 3(4), 73-88. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v3i4.555
  • Guallar, Javier, Codina, Lluís, Freixa, Pere, & Pérez-Montoro, Mario (2020). Desinformación, bulos, curación y verificación: Revisión de estudios en Iberoamérica 2017-2020. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(3), 595-613. https://doi.org/10.36390/telos223.09
  • Gutiérrez-Coba, Liliana, Coba-Gutiérrez, Patricia, & Gómez-Díaz, Javier Andrés (2020). Noticias falsas y desinformación sobre el Covid-19: Análisis comparativo de seis países iberoamericanos. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 237-264. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1476
  • Herrero-Diz, Paula, Pérez-Escolar, Marta, & Plaza Sánchez, Juan Fancisco (2020). Desinformación de género: Análisis de los bulos de Maldito Feminismo. Icono 14, 18(2), 188-216. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/1509
  • Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press.
  • Krippendorff, Klaus (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. SAGE.
  • Lenguita, Paula (2021). Luchas feministas, cuidados y comunidad en la post-pandemia. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 141-149. https://www.doi.org/10.36390/telos231.11
  • Lewis, Rebecca, & Marwick, Alice (2017). Taking the Red Pill: Ideological Motivations for Spreading Online. University of Pennsylvania Annenberg School for Communication. https://n9.cl/pmhi1
  • López-Borrull, Alexandre (2020). Fake news y coronavirus: La información como derecho y necesidad. COMeIN [en línea], 98. https://doi.org/10.7238/c.n98.2025
  • Maras, Marie-Helen, & Alexandrou, Alex (2019). Determining authenticity of video evidence in the age of artificial intelligence and in the wake of deepfake videos. International Journal of Evidence & Proof, 23(3) 255-262. https://doi.org/10.1177/1365712718807226
  • Mitchell, Amy, Gottfried, Jeffrey, Shearer, Elisa, & Lu, Kristine (2017, 9 de febrero). How Americans Encounter, Recall and Act Upon Digital News. Pew Research Center. https://n9.cl/e8ajh
  • Mourão, Rachel R., & Robertson, Craing. T. (2019). Fake news as discursive integration: An analysis of sites that publish false, misleading, hyperpartisan and sensational information. Journalism Studies, 20(14), 2077-2095. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1566871
  • Neuendorf, Kimberly A. (2016). The content analysis guidebook. SAGE. https://dx.doi.org/10.4135/9781071802878
  • Noain-Sánchez, Amaya (2021). Desinformación y Covid-19: Análisis cuantitativo a través de los bulos desmentidos en Latinoamérica y España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 879-892. https://doi.org/10.5209/esmp.72874
  • Paris, Britt, & Donovan, Joan (2019). Deepfakes and cheapfakes: The manipulation of audio and visual evidence. Data & Society. https://n9.cl/fpnrw
  • Peña-Ascacíbar, Gonzalo, Bermejo-Malumbres, Eloy, & Zanni, Stefano (2021). Fact checking durante la COVID-19: Análisis comparativo de la verificación de contenidos falsos en España e Italia. Revista de Comunicación, 20(1), 197–215. https://doi.org/10.26441/rc20.1-2021-a11
  • Rodríguez-Fernández, Leticia (2021). Propaganda digital: Comunicación en tiempos de desinformación. UOC.
  • Salaverría, Ramón, Buslón, Nataly, López-Pan, Fernando, León, Bienvenido, López-Goñi, Ignacio, & Erviti, María Carmen (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: Tipología de los bulos sobre la Covid-19. Profesional de la Información, 29(3), e290315. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15
  • Sobieraj, Sarah (2018). Bitch, slut, skank, cunt: Patterned resistance to women’s visibility in digital publics. Information, Communication & Society, 21(11), 1700-1714. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369118X.2017.1348535
  • Schick, Nina (2020, 22 de diciembre). Don’t underestimate the cheapfake. MIT Technology Review. https://n9.cl/6cfj4
  • Stabile, Bonnie, Grant, Aubrey, Purohit, Hermant, & Harris, Kelsey (2019). Sex, Lies, and Stereotypes: Gendered Implications of Fake News for Women in Politics. Public Integrity, 21(5), 491-502. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10999922.2019.1626695
  • Tandoc Jr, Edson C., Lim, Zheng Wei, & Ling, Richard (2018). Defining “Fake News”: A typology of scholarly definitions. Digital Journalism, 6(2), 137-153. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
  • Tarullo, Raquel, & Gamir-Ríos, José (2022). Asustar para desestabilizar: Desinformación sobre la COVID-19 en Argentina y España. Cuadernos.info, 52, 47–68. https://doi.org/10.7764/cdi.52.42915
  • Tucker, Joshua. A., Guess, Andrew, Barberá, Pablo, Vaccari, Cristian, Siegel, Alexandra, Sanovich, Sergey, Stukal, Denis, & Nyhan, Brendan (2018). Social media, political polarization, and political disinformation: A review of the scientific literature. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3144139
  • Vosoughi, Soroush, Roy, Deb, & Aral, Sinan (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146-1151. https://doi.org/10.1126/science.aap9559
  • Wardle, Claire (2017, 16 de febrero). “Fake News.” It’s Complicated. First Draft https://medium.com/1st-draft/fake-news-its-complicated-d0f773766c79
  • Wardle, Claire & Derakhshan, Hossein (2017). Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework for Research and Policymaking. Council of Europe. https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c
  • Weeks, Brian E. (2015). Emotions, Partisanship, and Misperceptions: How Anger and Anxiety Moderate the Effect of Partisan Bias on Susceptibility to Political Misinformation. Journal of Communication, 65(4), 699–719. https://doi.org/10.1111/jcom.12164
  • Westerlund, Mika (2019). The emergence of deepfake technology: A review. Technology Innovation Management Review, 9(11), 40-53. http://doi.org/10.22215/timreview/1282
  • Wichels, Susana (2019). “Femenina, sí. feminista, no.” Demonización del feminismo en blogs portugueses. En J. C. Suárez Villegas, S. Marín Conejo & P. Panarese (eds.), Comunicación, género y educación. Representaciones y (de)construcciones (pp. 115-121). Dykinson.
  • Zovatto, Daniel (2018). El estado de la democracia en América Latina a casi cuatro décadas del inicio de la tercera ola. Revista Derecho Electoral, 25, 1-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6273217