Acercamiento a la vida y obra de Amparo Conde
- 1 Universidad de Valencia, España
- Establier Pérez, Helena (coord.)
- Palomo Alepuz, Laura (coord.)
ISSN: 0212-5889, 2695-4257
Year of publication: 2023
Issue Title: Imaginarios poéticos en las escritoras españolas contemporáneas (1900-1968)
Issue: 38
Pages: 253-266
Type: Article
More publications in: Anales de Literatura Española
Abstract
Amparo Conde Gamazo (Guadalajara, Spain, 1927–) is a Valencian poetess who has produced, more or less, a hundred self-published titles through eight decades. Her extensive work and the fact that she has remained unknown in academic circles, even among those who study the poetry of women from the mid-20th century, justify the interest in presenting an approach to her figure and the indisputable value of publicizing an interview that contains fundamental aspects of her career, some common to the experiences of other women authors and that help to understand the spectrum of women’s writing since the Spanish postwar period. The features that stand out from Amparo Conde Gamazo’s responses are her conception of poetry as a genre intrinsically linked to life, at the same time that it acts as a protector of explicit referentiality thanks to symbolic and metaphorical language; the importance of a reading training that includes fascination with classic works; her perception that she was not taken into account as a writer because she was a woman, even when she could be part of literary societies in which she felt comfortable; the fact that this was something she didn’t feel the need to fight against, but also didn’t discourage her from creating, although it did determine her lack of motivation to get published in conventional publishing channels; her absolute conviction of equality between men and women and her high esteem for a specifically feminine reality such as the capacity to generate life in her womb.
Funding information
Aportación realizada en el marco del Proyecto de I+D+i «Género, cuerpo e identidad en las poetas españolas de la primera mitad del siglo XX», dirigido por la Dra. Helena Establier y financiado por Programa Estatal de Generación de Conocimiento (Ref. PID2020-113343GB-I00).Bibliographic References
- Baranda Leturio, N. (2015), «Nombres aniquilados: publicaciones femeninas y lectores», Criticón, 125, pp. 65-77.
- Bousoño, C. (1977), El irracionalismo poético (El símbolo), Madrid, Gredos.
- Calles, J.M. (2002), La modalización en el discurso poético, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
- Cohen, J. (1982), El lenguaje de la poesía. Teoría de la poeticidad, Madrid, Gredos.
- Conde Gamazo, A. (1984), Trilogía poética, Valencia, Celmar.
- Conde Gamazo, A. (1991), «Amparo Conde», en Julio Azcárate (coord.), Encuentro I. Antología poética, Madrid, Asociación Cultura Viva, pp. 11-36.
- Conde Gamazo, A. (2005), Relatos de Paruchy, Guadalajara, De Mingo.
- Conde Gamazo, A. (2008-2020), Palabras del aire; http://amparocondegamazo. wordpress.com/ [consulta: 31 marzo 2022].
- De la Fuente, I. (2002), Mujeres de la posguerra. De Carmen Laforet a Rosa Chacel: historia de una generación, Barcelona, Planeta.
- Duarte, J. (2010), «Amparo Conde Gamazo. Artista y poetiza», Amigos de Portugal, 19 de junio; http://amigos-de-portugal.blogspot.com.es/2010/06/amparoconde-gamazo-artista-y-poetiza.html [consulta: 31 marzo 2022].
- Durand, G. (1976), L’imagination symbolique, París, Presses Universitaires de France.
- Garcerá, F. y M. PorPetta (eds.) (2019), Versos con faldas. Historia de una tertulia literaria fundada por Gloria Fuertes, Adelaida Las Santas y María Dolores de Pablos, Madrid, Torremozas.
- Lévine, I. I. (1986), «La lírica desde el punto de vista comunicativo», Criterios, 13-20, pp. 101-119.
- López-Casanova, A. (1994), El texto poético. Teoría y metodología, Salamanca, Colegio de España.
- Lorusso, I. (2019), Mujeres en lucha, Madrid, Altamarea.
- Martos Pérez, M. D. y J. neira Jiménez (2021), Literatura española y género, Madrid, UNED.
- Mignolo, W. (1978), Elementos para una teoría del texto literario, Barcelona, Crítica.
- Moscardi, M. (2013), «Poesía argentina de los noventa: escrituras artesanales», Cuadernos de Literatura, 17 (34), pp. 106-121; https://revistas.javeriana.edu. co/index.php/cualit/article/view/6241 [consulta: 31 marzo 2022].
- Okopien-Slawinska, A. (1986), «Las relaciones personales en la comunicación literaria», Criterios, 13-20, pp. 83-100.
- Payeras Grau, M. (2009), Espejos de palabra. La voz secreta de la mujer en la poesía española de posguerra (1939-1959), Madrid, UNED.
- Prieto de Paula, Á. L. (2021) La poesía española de la II República a la Transición, Alicante, Universidad de Alicante.
- Reisz de Rivarola, S. (1989), Teoría y análisis del texto literario, Buenos Aires, Hachette.
- Robinson, Lillian S. (1983), «Treason our text: Feminist challenges to the literary canon», Tulsa Studies in Women’s Literature, 2 (1), pp. 83-98. https://doi. org/10.2307/464208
- Rodríguez Callealta, A. (2020), «Hijas de su tiempo: la integración poética femenina», Studia Iberica et Americana, 7 (7), pp. 17-25; https://www.studiaiberica-americana.com/data/100172/assets/Issues/Siba2020@1605790541210. pdf [consulta: 31 marzo 2022].
- Saneleuterio, E. (2023), «Amparo Conde Gamazo: rasgos de una poesía sin cuerpo desde los años cuarenta», en Helena Establier Pérez (ed.), Cuerpos y sensualidad en la poesía española contemporánea escrita por las mujeres (1900- 1968), Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.
- Saneleuterio, E. y M. Fuentes del río (2021), Femenino singular. Revisiones del canon literario iberoamericano contemporáneo, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.14201/0AQ0318
- Turrones Galiana (2017), «Amparo Conde Gamazo, artista y poetisa, nos regala su arte»; https://turronesgaliana.com/amparo-conde-gamazo-artista-poetizanos-regala-arte/ [consulta: 31 marzo 2022].