Un estudio exploratorio sobre los presupuestos participativos infantiles en el ámbito local español
ISSN: 2659-7071
Año de publicación: 2022
Volumen: 3
Número: 2
Páginas: 73-83
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Disjuntiva: Crítica de les Ciències Socials
Resumen
This research note advances preliminary results about an investigation in curse. This text wants to define and verify some variables to study the phenomenon of children’s participatory budgets in Spain since 2015 until 2021. These experiences have got the same problems to be defined. In this way, the definition is difficult because there are multiple environments and methodologies. The researchers have designed and distributed a survey, and they obtain 37 valid answers. Thereafter, this data was analyzed with MAXQDA 2020 software. The preliminary results indicate that there are interesting results in the following variables: 1) characteristics of the participants, 2) language used by informants, 3) development of the instruments used, 4) and purpose of experiences. Other findings about participatory budgets point out there are multiples actors who participate of these policies and most experiences have got a medium level of development.
Referencias bibliográficas
- Abellán López, M. A. (2014). Republicanismo contemporáneo y representación. Una ineludible convergencia. Política. Revista de Ciencia Política, 52 (1), 195-210. https://doi.org/10.5354/0719-5338.2014.33104
- Alarcón García, Gloria; Ayala Gaitán, Edgardo Arturo y Mayor Balsas, José Manuel (2021). La participación ciudadana y el pago voluntario de los impuestos. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16 (2), 227-244. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.2.01
- Alderson, Pr. (2008). Young Children’s Rights: Exploring Beliefs. Principles and Practice. Filadelfia: Jessica Kingsley Publishers.
- Alarcón García, G.; Mayor Balsas, J.M, Ayala Gaytán, E.A. (2021). La participación ciudadana y el pago voluntario de los impuestos. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(2), 227-244. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.2.01
- Byrne B. y Lundy, L. (2019). Children’s rights-based childhood policy: a six-P framework. The International Journal of Human Rights, 23 (3), 357-373. https://doi.org/10.1080/13642987.2018.1558977
- Cano-Hila, A.B.; Pose Porto, H. y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias munici-pales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales. Pedagogía Social- Revista Interuniversitaria, 38, 77-88.
- Caramani, D. (2009). Introduction to the comparative method with Boolean Algebra. Los An-geles: SAGE.
- Cebolla-Boado, H.; Radl, J.; Salazar, L. (2014). Aprendizaje y ciclo vital. La desigualdad de oportunidades desde la educación preescolar hasta la edad adulta. Barcelona: Obra social “la Caixa”.
- Della Porta, D. (2013). Análisis comparativo: la investigación basada en casos frente a la inves-tigación basada en variables. En D. Della Porta y M. Keating (Eds.), Enfoques y metodología en Ciencias Sociales. Una perspectiva pluralista. Madrid: Akal, 211-236.
- Dias, N., Henriquez, S. y Simone, J. (Eds.) (2019). Participatory Budgenting World Atlas. Por-tugal: Epopeia.
- Francés, F.J. (2006). La participación ciudadana desde una perspectiva no asociativa y los nuevos mecanismos de innovación democrática local. Sant Vicent del Raspeig: Universidad de Alicante.
- Freeman, M. (2007). Why it remains important to take children's rights seriously. International Journal of Children's Rights, 15(1), 5–23. https://doi.org/10.1163/092755607X181711
- Gadotti, M. (2005). Orçamento Participativo Criança. Exercitando a cidadania a partir da infân-cia. Retrieved from http://portugalparticipa.pt/upload_folder/table_data/a3daa5b1-2931-498d-992c-46df4b4e96b9/files/OP_crianças_e_jovens_manual.pdf [consultado el 22 de abril de 2022]
- Gaitán, L. (2006). Sociología de la Infancia: nuevas perspectivas. Editorial Síntesis.
- Gaitán, Lourdes. (2018). Los derechos humanos de los niños: ciudadanía más allá de las 3Ps. Sociedad e Infancias, 2, 17-37. https://doi.org/10.5209/SOCI.59491
- Gal, T. & Faedi Duramy, B. (2015). International Perspectives and Empirical Findings on Child Participation. Oxford: Oxford.
- Genro, T. y Souza, U. (19097). Orçamento participativo: a experiéncia de Porto Alegre. Sao Paulo: Perseu Abramo.
- Hart, R. (1997). Children's Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. Londres: Routledge.
- Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento. Barcelona: Crítica.
- Krippendorf, K. (1990). Metodología de Análisis de Contenido. Barcelona: Paidós.
- Lansdown, Gerison (2005). The evolving capacities of the child. Siena: UNICEF Innocenti Research Centre.
- López, S. y Gil-Jáurena, I. (2021). Transformaciones del Presupuesto Participativo en España de la aplicación del modelo de Porto Alegre a la instrumentalización de las nuevas experiencias. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(1), 151-174. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.1.10
- Lundy, L. (2007). Voice’ is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Con-vention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33, 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033
- Martínez-Valle, C. (2021). Presupuestos participativos: ¿neoliberalizadores?, ¿educativos? Una evaluación de la teoría de las políticas aceleradas. Encuentros en Teoría e Historia de la Educa-ción, 22, 73–94. https://doi.org/10.24908/encounters.v22i0.15241
- Mayall, B. (Ed.). (1994). Children's Childhoods: Observed And Experienced. London: Routledge.
- Morlino, L. (1994). Problemas y Opciones en la Comparación. En G. Sartori y L. Morlino, La Comparación en las Ciencias Sociales. Madrid: Alianza, 13-28.
- Muñoz, C. (2004). Presupuesto Participativo de infancia Sao Paulo: Un gran pretexto para un gran texto. En http://www.presupuestosparticipativos.com/files/5600-8968-fichero/cesar3.pdf [Consultado el 03 de septiembre de 2020].
- Pineda Nebot, C., Abellán-López, M. A., & Pardo Beneyto, G. (2021). Los presupuestos parti-cipativos infantiles como metodología de aprendizaje cívico. Un estudio exploratorio sobre la experiencia española. Sociedad e Infancias, 5 (Especial), 159-170. https://doi.org/10.5209/soci.71325
- Ramírez Nárdiz, A (2009). Los presupuestos participativos como instrumento de democracia participativa (La experiencia de San Juan de Alicante). Cuadernos Constitucionales de la Cáte-dra Fadrique Furió Ceriol, 66, 127-144.
- Ruiz Morales, J. (2009). Espacios de participación ciudadana: Los Presupuestos Participativos de Sevilla y derivas educativas. Investigación en la escuela, 68, 85-100.
- Ruíz-Morales, J. (2014). Experiencias Sociales y Educativas en los procesos de participación con niñas, niños y jóvenes en la ciudad de Sevilla entre los años 2005-2008. Sevilla: Universidad de Sevilla.
- Saliba Rizek, Cibele (2007). São Paulo: orçamento e participação. En Francisco de Oliveira e Cibele Saliba Rizek (orgs.). La era da indeterminação. São Paulo: Boitempo, 129-156.
- Saturnino Martínez, José (2013). Estructura social y desigualdad en España. Madrid: Catarata.
- Schugurensky, D. y Wolhuter, C. (Eds.) (2020). Global Citizenship Education and Teacher Education. Theoretical and Practical Issues. Londres: Routledge.
- Scott, W. R. (1995). Institutions and Organizations. Newbury Park: SAGE.
- Shier, H. (2001). Pathways to participation: openings, opportunities and obligations. Children & Society, 15, 107-117, https://doi.org/10.1002/chi.617
- Suchman, M. S. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches The Academy of Management Review, 20(3), 571-610.
- Thomas, N. (ed.) (2009). Children, Politics and Communication: Participation at the Margins. Policy Press. Bristol: Bristol University Press.
- Tonucci, F. (2019). Por qué la infancia. Sobre la necesidad de que nuestras sociedades apuesten definitivamente por las niñas y los niños. Barcelona: Destino.