Un estudio de estereotipos de género en alumnado de secundaria en el marco de Proyecto Meitner

  1. Morales López, Ana Isabel 1
  2. Tórtola, Mariam 12
  3. Molina Ruiz, Ángela 1
  4. Molina Peralta, Raquel 12
  5. Rubio Barroso, Berta 1
  6. Mena Requejo, Olga 1
  7. Ladarescu, Ion 1
  8. Orrigo, Sonja Elena Agata 1
  9. Nácher González, Enrique 1
  10. Aparici Benages, Alberto 1
  11. Moreno Llácer, María 13
  12. Villaplana Pérez, Miguel 13
  13. Escobar Ibáñez, Carlos 13
  14. Taín Enriquez, Jose Luis 1
  15. Pastor Carpi, Sergio 1
  16. Rodríguez García, David 1
  17. Palacios González, Juan 1
  1. 1 Instituto de Física Corpuscular (CSIC/Universitat de València)
  2. 2 Departament de Física Teòrica, Universitat de València
  3. 3 Departamento de Física Atómica, Molecular y Nuclear de la Universidad de Valencia
Journal:
Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia

ISSN: 1699-597X

Year of publication: 2022

Issue Title: Cuestiones de género en física, ingeniería y tecnología

Issue: 17

Pages: 73-94

Type: Article

DOI: 10.18002/CG.I17.7249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia

Abstract

This article presents Proyecto Meitner as a scientific outreach activity designed to address, among other issues, the problems of women in Physics through the performing arts. We present also a study of gender bias in science carried out on a sample of 134 secondary school students that filled in a questionnaire delivered before the performances. The answers reveal a perpetuation of the scientists’ stereotypes. Thus, the scientist is mainly perceived as very intelligent, wise, male, old, lonely and wearing a lab coat. In general, the surveyed students believe that male profiles have better aptitudes than female ones for university degrees even when both have identical capacities.

Bibliographic References

  • Adya Monica y Kaiser, Kate (2005): “Early determinants of women in the IT workforce: a model of girl’s career choices”. En: Information, Technology & People, vol. 18, nº. 3, pp. 230-259.
  • Burin, Mabel (2008): “Las “fronteras de cristal” en la carrera laboral de las mujeres. Género, subjetividad y globalización”. En: Anuario de Psicología, vol. 39, nº. 1, pp. 75-86. Disponible en: https://www.margen.org/docs/curso61-1/unid03/apunte04_03.pdf [12/04/2022].
  • Caprile Elola-Olaso, María (2008) (coord.): “El sesgo de género en el sistema educativo. Su repercusión en las áreas de matemáticas y tecnología en secundaria”. En: Instituto de la Mujer. Proyecto THEANO. Disponible en: https://www.inmujeres.gob.es/areasTematicas/estudios/estudioslinea2009/docs/elSesgoGenero.pdf [12/04/2022].
  • Castaño, Cecilia (2008): “La segunda brecha digital y las mujeres jóvenes”. En: Quaderns de la Mediterrània, vol. 11 pp. 218-224. Disponible en: https://www.mujeresenred.net/spip.php?article1567 [06/05/2022].
  • Ceci, Stephen J.; Ginther, Donna K.; Kahn, Shulamit y Williams, Wendy M. (2014): “Women in Academic Science: A Changing Landscape”. En: Psychological Science in the Public Interest, vol. 15, nº. 3, pp. 75-141. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1529100614541236 [06/05/2022].
  • Cimpian, Joseph R.; Kim, Taek H. y Mcdermortt, Zachary T. (2020): “Understanding persistent gender gaps in STEM”. En: Science, vol. 368, nº. 6497, pp. 1317-1319. Disponible en: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aba7377 [06/05/2022].
  • Cheryan, Sapna; Ziegler, Sianna A.; Montoya, Amanda K., y Jiang, Lily (2017): “Why are some STEM fields more gender balanced than others?”. En: Psychological Bulletin, vol. 143, nº. 1, pp. 1–35. Disponible en: https://doi.org/10.1037/bul0000052 [06/05/2022].
  • Comisión de Igualdad y Diversidad, IFIC (2020): “Análisis de la distribución de género en el IFIC, Diciembre de 2020”. Disponible en: https://webific.ific.uv.es/web/jigd/estadisticas/genero/2020-12 [15/03/2022].
  • Comisión de Mujeres y Ciencia del CSIC (2021): “Informe Mujeres Investigadoras 2021”. Disponible en: https://icp.csic.es/wp-content/uploads/2021/06/informe_mujeres_investigadores_cmyc-2021_0.pdf [15/03/2022].
  • Eagly, Alice H. y Wood, Wendy (1999): “The origins of sex differences in human behaviour: Evolved dispositions versus social roles”. En: American Psychologist, vol. 54, nº. 6, pp. 408-423.
  • Fernández-Cézar, Raquel y Sáez-Gallego, Nieves María (2020): “La percepción en la mujer en la educación científica en la educación primaria y secundaria. ¿Es equitativa o estereotipada?”. En: Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 2, nº. 1, pp. 27–42. Disponible en: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1817 [19/04/2022].
  • Finson, Kevin D. (2002): “Drawing a Scientist: What We Do and Do Not Know After Fifty Years of Drawings”. En: School science and mathematics, vol. 102, nº. 7, pp. 335-345. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb18217.x [12/04/2022].
  • Friedman, Robert Marc (2021): Proyecto Meitner. Una historia de ciencia y traición. Traducción de Natalia Prío Platz. Algar Editorial. 1ª Ed.
  • García, Trinidad et al. (2017): “El Género y la Percepción de las Inteligencias Múltiples. Análisis en Función del Informante”. En: Psicología Educativa, vol. 24, nº. 1, pp. 31-37. Disponible en: https://doi.org/10.5093/psed2018a4 [19/04/2022].
  • García Martínez, Pascuala et al. (2022): “Las físicas en cifras: Universidad”. ESTUDIO REALIZADO POR EL GRUPO ESPECIALIZADO DE "MUJERES EN FÍSICA" RSEF”. Zenodo. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.6327356 [12/04/2022].
  • Gómez, Amparo et al. (2008): “Sesgos de género en la educación científico-tecnológica: El caso de la Universidad de la Laguna”. En: ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, CLXXXIV vol. 733, pp. 935-947.
  • Hill, Catherine; Corbett, Christianne; St. Rose, Andresse (2010): “Why So Few? Women in Science Technology Engineering, and Mathematics”. En: AAUW American Association of University Women. Washington, DC. Disponible en: https://www.aauw.org/app/uploads/2020/03/why-so-few-research.pdf [06/05/2022].
  • Holman, Luke; Stuart-Fox, Devi y Hauser, Cindy E. (2018): “The gender gap in science: How long until women are equally represented?”. En: PloS Biol, vol. 16, nº. 4, pp. 2004956. Disponible en: https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2004956 [12/04/2022].
  • Hyde, Janet Shibley y Linn, Marcia C. (2006): “Gender similarities in mathematics and science”. En: Science, vol. 314, pp. 599-600.
  • López-Navajas, Ana (2014): “Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada”. Revista de Educación, vol. 363, pp. 282-308.
  • López-Sáez, Mercedes; Puertas, Susana y Sainz Ibáñez, Milagros (2011): “Why don’t girls choose technological studies? Adolescents’ stereotypes and attitudes towards studies related to Medicine or engineering”. En: Spanish Journal of Psychology, vol. 14, nº. 1, pp. 74-87.
  • Lorenzo Rial, María, Álvarez-Lires, Francisco Javier, Álvarez-Lires, María y Serrallé-Marzoa, José Francisco (2016): “La amenaza del estereotipo: elección de estudios de ingeniería y educación tecnocientífica”. En: Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, nº. Extra 9, pp. 54-76. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5891154.pdf [05/05/2022].
  • McPherson, Erin; Park, Bernadette y Ito, Tiffany A. (2018): “The Role of Prototype Matching in Science Pursuits: Perceptions of Scientists That Are Inaccurate and Diverge From Self-Perceptions Predict Reduced Interest in a Science Career”. En: Personality and Social Psychology Bulletin, vol. 44, nº. 6, pp. 881-898.
  • Ministerio de Universidades (2021): “Datos y cifras del Sistema Universario Español. Publicación 2020-2021”. Disponible en: https://www.universidades.gob.es/stfls/universidades/Estadisticas/ficheros/Datos_y_Cifras_2020-21.pdf [15/11/2021].
  • Moss-Racusin, Corinne A. et al. (2012): “Science faculty’s subtle gender biases favor male students”. En: PNAS, vol. 109, nº. 41, pp. 16474–16479. Disponible en: https://doi.org/10.1073/pnas.1211286109 [12/04/2022].
  • Peterson, David A. M. et al. (2019): “Mitigating gender bias in student evaluations of teaching”. En: PLoS ONE, vol. 14, nº. 5. Disponible en: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0216241 [12/04/2022].
  • R Core Team (2014): “R: A language and environment for statistical computing [Computer software manual]”. Vienna, Austria. Disponible en: http://www.R-project.org/ [12/04/2022].
  • Rossiter, Margaret W. (1993): “The Matthew Matilda Effect in Science”. En: Soc. Stud. Sci., vol. 23 nº. 2, pp. 325–341. Disponible en: https://doi.org/10.1177/030631293023002004 [12/04/2022].
  • Sainz, Milagros (2017) (coord.): Se buscan ingenieras, físicas y tecnólogas. ¿Por qué no hay más mujeres STEM?. Madrid: Editorial Ariel, 1ª Ed. Disponible en: https://gender-ict.net/jovenesSTEM/wp-content/uploads/2016/11/Sainz_2017-Se_buscan_ingenieras_fisicas_y_tecnologas.pdf [12/04/2022].
  • Sainz, Milagros (2020): “Brechas y sesgos de género en la elección de estudios STEM”. Fundación Pública Andaluza. Centro de Estudios Andaluces. Disponible en: https://www.centrodeestudiosandaluces.es/publicaciones/descargar/1049/documento/2368/Actualidad84.pdf [12/04/2022].
  • Sainz, Milagros y Meneses, Julio (2018): “Brecha y sesgos de género en la elección de estudios y profesiones en la educación secundaria”. En: Panorama social, vol. 27, pp. 23-31.
  • Sánchez Vadillo, Naira, Ortega Esteban, Octavio y Vall-llobera, Montse (2012): “Romper la brecha digital de género. Factores implicados en la opción por una carrera tecnológica”. En: Athenea Digital, vol. 12, nº. 3, pp. 115-128.
  • Schubert, Erich y Rousseeuw, Peter J. (2021): “Fast and Eager k-Medoids Clustering: O(k) Runtime Improvement of the PAM, CLARA, and CLARANS Algorithms”. En: Information Systems, vol. 101, pp. 101804.
  • Serna-Rosell, Cayetana y Vílchez-González, José Miguel (2018): “Estereotipos científicos: percepción del alumnado de un Centro de Adultos de Granada (España)”. En: Revista Científica, vol. 32, nº. 2, pp. 169-182. Disponible en: https://doi.org/10.14483/23448350.12799 [12/04/2022].
  • Smith, Sven et al., (2020): “The future of work in Europe: Automation, workforce transitions, and the shifting geography of employment”. En: Mckinsey Global Institute. Discussion paper. Disponible en: https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Featured Insights/Future of Organizations/The future of work in Europe/MGI-The-future-of-work-in-Europe-discussion-paper.pdf [12/04/2022].
  • Verges Bosch, Núria (2012): “De la exclusión a la autoinclusión de las mujeres en las TIC. Motivaciones, posibilitadores y mecanismos de autoinclusión”. En: Athenea Digital, vol. 12, nº. 3, pp. 129-150.
  • Wang, Clarice et al. (2021): “User Acceptance of Gender Stereotypes in Automated Career recommendations”. En: arXiv: 2106.07112[cs.CY]. Disponible en: https://arxiv.org/abs/2106.07112 [19/04/2022].
  • Zachari, Zacharias C. et al. (2020): “Education and employment of women in science, technology, and the digital economy, including AI and its influence in gender equality”. En: Study requested by the European Parliament's Committee on Citizens' Rights and Constitutional Affairs. Disponible en: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/651042/IPOL_STU(2020)651042_EN.pdf [12/04/2022].