La educación como derechoacuerdos, agendas y alcances en la región latinoamericana

  1. Miriam Lorente Rodríguez 1
  2. Guillermo Ramón Ruiz 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Buenos Aires, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)
Revista:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Año de publicación: 2022

Número: 41

Páginas: 48-64

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REEC.41.2022.33593 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista española de educación comparada

Resumen

INTRODUCTION. Education as a right has a prominent role in its international recogni-tion by international human rights law and by States. However, its conditions of validity must be studied in order to avoid generalizations. Then, the conceptual definition of the right to education might be study not only from a normative perspective, but also from the public policies implemented by the States. METHODS. This article analyzes some of the international and regional commitments that have been signed in Latin America since the 1970s, as well as statistical series, until 2015. RESULTS. Firstly, a conceptual definition of this right, based on the human rights perspective, is provided in order to analyze, from a comparative standpoint, the regional agreements. Secondly, international commitments in the Latin American region are analyzed in order to propose a particular study of the right to education and its normative scope in this context. DISCUSSION. It should be noted that, although the region has advanced in terms of regional agreements in relation to this human right, even prior to the 1990 global agenda (with a marked dissemination at the normative level), this is not evident at the level of effectiveness, in terms of schooling results

Referencias bibliográficas

  • Alexy, R. (2015). Teoría de los derechos fundamentales. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • CEPAL (1987). Anuario estadístico de América Latina y El Caribe 1987. CEPAL. http://hdl.handle.net/11362/933
  • CEPAL (1990). Transformación Productiva con Equidad: La Tarea Prioritaria del Desarrollo de América Latina y el Caribe en los Años Noventa. CEPAL.
  • CEPAL (2002). Anuario estadístico de América Latina y El Caribe 2001. CEPAL. http://hdl.handle.net/11362/915
  • CEPAL (2004). Anuario estadístico de América Latina y El Caribe 2003. CEPAL.
  • CEPAL (2005). Anuario estadístico de América Latina y El Caribe 2004. CEPAL. http://hdl.handle.net/11362/918
  • CEPAL (2012). Anuario estadístico de América Latina y El Caribe 2012. CEPAL .http://hdl.handle.net/11362/927
  • CEPAL (2015). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile: CEPAL. http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35904/S2013868_es.pdf?sequence=1
  • CEPAL (2018). Anuario estadístico de América Latina y El Caribe 2017. CEPAL. http://hdl.handle.net/11362/43239
  • CEPAL (2021). CEPALSTAT. Base de datos y publicaciones estadísticas. http://estadisticas.cepal.org/cepalstat/Portada.html
  • Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales (1999). Observación General N° 13: El derecho a la educación” (artículo 13) y Observación General N° 11: Planes de acción para la enseñanza primaria (artículo14). https://n9.cl/0kwtp
  • Dávila Balsera, P. y Naya Garmendia, L.M. (2012). Los derechos de la infancia y el derecho a la educación en América Latina. En X. Rambla (Ed.), La educación para todos en América Latina. Estudios sobre las desigualdades y la agenda política en educación (pp. 201-218). Miño y Dávila.
  • Lázaro, L. M. (2015). Child’s Rights and Preschool Education in Latin America: Progress, Limitation and Challenges. En J. Olson, H. Biseth y G. Ruiz (Eds.), Educational Internationalisation. Academic Voices and Public Policy (pp. 113-127). Sense Publisher.
  • Lorente Rodríguez, M. (2019). Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estudio comparado. Foro de Educación, 17(27), 229-251. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.645
  • OEA (2005). Declaración de Mar del Plata: Crear Trabajo para Enfrentar la Pobreza y Fortalecer la Gobernabilidad Democrática. Cuarta Cumbre de las Américas, Mar del Plata, Argentina.
  • OEA, BID, CAF, Banco Mundial (2015). Carta de Intención sobre la Conformación de un Sistema Interamericano de Educación. Séptima Cumbre de las Américas, Ciudad de Panamá.
  • OEI (2010a). Declaración Final: Declaración de Mar del Plata. XX Cumbre Iberoamericana, Mar del Plata, Argentina.
  • OEI (2010b). Metas Educativas 2021: La Educación que Queremos para la Generación de los Bicentenarios (Documento Final). OEI.
  • OEI (2015). Acerca de la OEI. http://www.oei.es/acercadelaoei.php
  • Razquín, P. (2015). Introducción y presentación del dossier: Educación para Todos 2015: Balance y Prospectiva para o desde América Latina. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 8, 8-30. http://www.saece.com.ar/relec/revistas/8/mon0.pdf
  • Romero, S. (2008). Un siglo de legislación sobre infancia en America Latina. Un cuadro cronológico. En P. Rodríguez y M. E. Mannarelli (Eds.), Historia de la infancia en América Latina (pp. 615-631). Editorial Cordillera.
  • Ruiz, G., Scioscioli, S., y Lorente Rodríguez, M. (2019). La educación secundaria en cinco países de América del Sur: definiciones normativas y alcances empíricos desde la perspectiva del derecho a la educación. Bordón. Revista De Pedagogía, 71(4), 101-116. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.69459
  • Schriewer, J. (2014). Neither orthodoxy nor randomness: differing logics of conducting comparative and international studies in education. Comparative Education, 50 (1), 84-101.
  • Scioscioli, S. (2015). La educación básica como derecho fundamental. Implicancias y alcances en el contexto de un Estado Federal. EUDEBA.
  • Scioscioli, S. y Ruiz, G. R. (2020). Droit constitutionnel et droits des enfants en Amérique latine. A. Martin (Ed.), L’enfance et le droit en Amérique latine (pp. 147-187). L'Harmattan.
  • SITEAL (2010). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. Metas educativas 2021: desafíos y oportunidades. IPE - UNESCO - OEI https://n9.cl/sk2ih
  • Tomasevski, K. (2004). Manual on Rights-Based Education: Global Human Rights Requirements Made Simple. UNESCO.
  • Tomasevski, K. (2008). Human Rights in Education as Prerequisite form Human Rights Education. Novum Grafiska AB. https://www.nonformality.org/wp-content/uploads/2006/10/rte-primer-4.pdf
  • UIS-UNESCO. (2021). Base de datos UIS.Stat. http://data.uis.unesco.org
  • UNESCO (2015). La Educacion para Todos 2000-2015: Logros y Desafios. UNESCO.
  • UNESCO-OREALC (1981). Recomendación de Quito. Reunión Regional Intergubernamental sobre los Objetivos, las Estrategias y las Modalidades de Acción de un Proyecto Principal en la Esfera de la Educación en la Región de América Latina y el Caribe, Quito.
  • UNESCO-OREALC (2001). Balance de los 20 años del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe (Documento de Trabajo ED-01/ PROMEDLAC VII/REF.1).
  • UNESCO-OREALC (2002). Informe Final. Primera Reunión Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe La Habana.
  • UNESCO-OREALC (2007). Educación de Calidad para Todos: Un Asunto de Derechos Humanos. Documento de discusión sobre políticas educativas en el marco de la II Reunión Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (EPT/PRELAC). UNESCO-OREALC, Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe.
  • UNESCO-OREALC (2017). E2030: Educación y habilidades para el siglo 21. Declaración de Buenos Aires. UNESCO-OREALC.
  • UNESCO-OREALC (2018). Hoja de Ruta para la implementación del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 – Agenda de Educación 2030 (ODS-E2030) en América Latina y el Caribe. UNESCO-OREALC.
  • UNICEF/UNESCO (2007). A Human Rights-based Approach to Education for All. UNICEF/UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001548/154861e.pdf
  • Vior, S. y Oreja Cerruti, B. (2014). O Banco Mundial e a sua influência na definição de políticas educacionais na América Latina (1980-2012). En J. M. Mendes Perira y M. Pronko (Eds.), A demolição de direitos (pp. 113-151). EPSJV / FIOCRUZ.