Disseny i avaluació del programa d’intervenció psicosocial per promoure la integració intercultural en el context universitari cubà

  1. Cabrera Ruiz, Isaac Irán
  2. Méndez López, Ángel Joel
  3. Ortí Salinas, Lidia
Revista:
Disjuntiva: Crítica de les Ciències Socials

ISSN: 2659-7071

Año de publicación: 2022

Volumen: 3

Número: 1

Páginas: 35-44

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/DISJUNTIVA2022.3.1.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Disjuntiva: Crítica de les Ciències Socials

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In 2013, The aim of this study was to design a psychosocial intervention programme for the promotion of intercultural integration at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, from a historical-cultural approach of mediations for subjectivity. The research is of intervention and follows a qualitative-constructive and interpretative approach. Within this framework, a systematisation of experiences was carried out and a psychosocial intervention programme was proposed. The programme integrates the following components: psychosocial theoretical and methodological foundations, the organisational structure and the evaluation of the programme. The evaluation of the programme, prior to its implementation, corresponded to the type of qualitative and external evaluation. It produced assessments of the strengths and weaknesses of the programme, as well as recommendations for making the intervention programme more effective, on the basis of which modifications were made.

Referencias bibliográficas

  • Allport, F. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, M.A: Addison-Wesley.
  • Aguado, O. T. (2004). Investigación en Educación Intercultural. Educatio Siglo XXI, 22, 39-57. Disponible en: https://revistas.um.es/educatio/article/view/98/83
  • Aguilar, M., & Buraschi, D. (2012). El desafío de la convivencia intercultural. Rev. Inter. Mob. Hum., Año XX (38), 27-43.
  • Ander-Egg, E. (2003). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires: Lumen Hvmanitas.
  • Berry, J. (1985) Cultural psychology and ethnic psychology: A comparative analysis. In I. Reyes Lagunes & Y. H. Poortinga (Eds.), From a different perspective, 3-15. Lisse: Swets & Zeitlinger.
  • Berry, J., Poortinga, Y., Segall, M., & Dasen, P. (2002) Cross-Cultural Psychology. Research and Applications. New York: Cambridge University Press.
  • Blanco, A. & Valera, S. (2007). Los Fundamentos de la Intervención Psicosocial. En: Blanco, A. & Rodríguez, J. Intervención Psicosocial. Madrid: Ed. Pearson.
  • Blanco, A., Caballero, A., y de la Corte, L. (2005). Psicología de los Grupos. Madrid: Pearson Educación, S.A.
  • Bradshaw, J. (1972). A Taxonomy of Social Needs. Londres: Oxford University Press.
  • Butterforss, F. D., Goodman, R., & Wandersman, A. (1993). Community coalitions for prevention and health promotion. Health Education Research, 18 (3), 315-330.
  • Cabrera, I. I. (2011). Educación intercultural del estudiante universitario: modelo desde la labor educativa del año académico. (Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Centro de Estudios de Educación, Santa Clara.
  • Cabrera, I. I., Rodríguez González, D. R., & Rodríguez Fleites, L. (2016). Estereotipos en las relaciones interculturales. Hacia la construcción de un modelo comprensivo desde una concepción histórico cultural de la subjetividad. Santa Clara: Feijóo.
  • Cabrera, I. I.; Rodríguez González, D. R., & Alvarez Laureiro, R. (2020). Subjetividad, mediaciones y sociedad. En D. Pañella Álvarez & I. I. Cabrera (coords.). Dinámicas subjetivas en la Cuba de Hoy, 7-19. La Habana: ALFEPSI.
  • Carnacea, M. Á. (2013). Catálogo de buenas prácticas en acción comunitaria intercultural en España y Europa. La puesta en valor de la experiencia. España: Fundación CEMPAI.
  • De Armas, N. (2014). La sistematización de resultados de investigaciones sobre una temática específica. Propuesta de una metodología. Revista Varela, 1 (37). Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv3701.pdf
  • Díaz-Gómez, A., González-Rey, F. & Arias-Cardona, A.M. (2017). Pensar el método en los procesos de investigación en subjetividad. Rev. CES Psicol., 10 (1), 129-145.
  • Dietz, G. (2007). La Interculturalidad entre el “Empoderamiento” de Minorías y la “Gestión” de la Diversidad. Puntos de Vista, (12), 27-46.
  • Domínguez, M. (2008). Integración social de la juventud cubana hoy. Una mirada a su subjetividad. Revista argentina de Sociología, 6 (11), 74-95.
  • Escarbajal, A. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 411-418.
  • Espinosa, A., Calderón-Prada, A., Burga, G. y Güímac, J. (2007). Estereotipos, prejuicios y exclusión social en un país multiétnico: el caso peruano. Revista de Psicología, 25 (2), pp. 295-338.
  • Galinsky, A. D. & Moskowitz, G. B. (2000). Perspective taking: decreasing stereotype expression, stereotype accessibility, and in-group favoritism. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 708-724.
  • Gambara, H. & Trujillo, E. (2007). Evaluación de programas de intervención psicosocial. En: Blanco, A. & Rodríguez, J. Intervención Psicosocial. Madrid: Ed. Pearson.
  • González-Rey, F. & Mitjáns, A. (2016) Una epistemología para el estudio de la subjetividad: sus implicaciones metodológicas. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 15 (1), 5-16.
  • Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias. San José de Costa Rica: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja
  • Martínez, F. & Martínez, J. (2003). Coaliciones comunitarias: una estrategia participativa para el cambio social. Intervención Psicosocial, 12 (3), 251-267.
  • Morales, J. & Huici, C. (1999). Psicología social. Madrid: McGraw-Hill.
  • Morales, J., Moya, M., Gaviria, E. & Cuadrado, I. (2007). Psicología Social (3 ed.). Madrid: McGraw-Hill.
  • Navas, M., Pumares, P., Sánchez, J., García, M., Rojas, A., Cuadrado, I. y Fernández, J. (2004). Estrategias y actitudes de aculturación: la perspectiva de los inmigrantes y de los autóctonos en Almería. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Páez, D. (2004) Relaciones intergrupales. En I. Fernández, S. Ubillos, E. Zubieta, y D. Páez (coords.) Psicología social, cultura y educación. España: Pearson Educación.
  • Pérez-Borroto, S., Cabrera, I. I., & Rodríguez González, D. R., & (2020). Permanencia en el tiempo de estereotipos interculturales. (122-135). En D. Pañella Álvarez & I. I. Cabrera (coords.). Dinámicas subjetivas en la Cuba de Hoy. La Habana: ALFEPSI.
  • Pérez-Juste, R. (1996). Modelos de evaluación de programas. En C. Martínez (ed.), Evaluación de programas educativos. Madrid: UNED.
  • Pérez-Martínez, Y. (2019) Programa de acompañamiento psicosocial a personas con conducta deambulante acogidas en el Centro Provincial de Protección Social de Camagüey. (Tesis en opción al título de Máster en Intervención Psicosocial). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Santa Clara.
  • Plant, E. A., Devine, P. G., Cox, W. T. L., Columb, C., Miller, S. L., Goplen, J. & Peruche, B. M. (2009). The Obama effect: Decreasing implicit prejudice and stereotyping. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 961-964.
  • Rivero-Baxter, Y. (2015). Posibilidades y contratiempos de la educación intercultural para la infancia y la adolescencia en Cuba. En E. Moras & Y. Rivero-Baxter (). Participación cultural de la adolescencia en Cuba. Expresiones y claves para su comprensión. La Habana: UNICEF.
  • Rodríguez González, D. R. & Cabrera, I. I. (2019). Mediaciones por la subjetividad del autodesarrollo comunitario en las relaciones interculturales. Estudios en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Santa Clara: Feijóo.
  • Rodríguez, D. R. (2019). Programa de intervención psicosocial para la promoción de la integración intercultural en la UCLV. (Tesis en opción al título de Máster en Intervención Psicosocial). Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Santa Clara.
  • Rothman J. y Thomas, E. (1994). Intervention research. Binghamton: The Haworth Press.
  • Ruiz-Olabuénaga, J. (1999). Metodología de la investigación cualitativa (2da. ed.). Bilbao: Universidad de Deusto
  • Stephan, W. G. & Finlay, K. (1999). The role of empathy in improving intergroup relations. Journal of Social Issues, 55, 729-743.
  • Taylor, S. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
  • Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: Reflexión metodológica y práctica social. Madrid: Síntesis