La transformación de los patios escolares como una estrategia para la mejora de la salud en la adolescencia: una experiencia prácticauna experiencia práctica

  1. Carla Masip Gimeno 1
  2. Jorge Lizandra 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Ano de publicación: 2021

Número: 433

Páxinas: 39-51

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Resumo

This article describes and analyzes the incorporation of a dynamic of active playgrounds to promote physical activity in an educational center. With this, the aim is to find out how the organization of active playgrounds affects young people in the center with the aim of modifying generalized (in)active and sedentary behavior during recess. This proposal has been developed by the stu-dents of the 2nd year of A levels by organizing tournaments for futsal, basket-ball, colpbol, prisoner dodgeball and raspall during recess. The observation of the PE teacher and the intervention of the main author of this work have been essential to implement some changes and improvements on the proposal through an action-research process. Using a qualitative research design inspired by educational ethnography, an increase in PA practice during recess is ob-served once these ends. However, the female presence is minimal before, dur-ing and after theintervention, especially in sports with higher physical contact. For this reason, it will be necessary to acquire new strategies to improve future interventions and stimulate the interest of more students, especially females.

Referencias bibliográficas

  • Abarca-Sos, A., Casterad, J. Z., Lanaspa, E. G., & Clemente, J. J. (2010). Comportamientos sedentarios y patrones de actividad física en adolescentes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 10(39), 410-427. Disponible en: Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista39/artcomportamientos170.htm
  • Acosta, F. M., & Rodríguez, J. C. E. (2019). Análisis bibliográfico sobre los programas de recreos activos. riccafd: Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(1), 125-135.
  • Álvarez, C.Á. (2013). Una mirada a los recreos escolares: El sentir y pensar de los niños y niñas. Revista Electrónica Educare, 17(1), 67-87. Obtenido en: https://doi.org/10.15359/ree.17-1.4
  • Aznar, S. & Webster, T. (2009). Actividad física y salud en la infancia y la adolescencia. Guía para todas las personas que participan en su educación. Ministerio de Educación.
  • Beltrán-Carrillo, V., Devís, J., & Peiró-Velert, C. (2012). Actividad física y sedentarismo en adolescentes de la Comunidad Valenciana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12, 122-137.
  • Blández, J; Fernández, E; Sierra, M.A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela: La perspectiva del alumnado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 11(2). Disponible en: http://www.ugr.es/local/recfpro/rev112ART5.pdf
  • Boonekamp, G.-M., Dierx, J.-A., Van Hove, P., & Jansen, E. (2019). Interactive interviewing and imaging: engaging Dutch PVE-students in dialogue. Educational Action Research, 1-16.
  • Devís, J. (2000). Actividad física, deporte y salud. Madrid. INDE Publicaciones.
  • Devís, J. (2001). La educación física, el deporte y la salud en el siglo XXI. Marfil. Obtenido en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=8205
  • Escalante, Y., Backx, K., Saavedra, J. M., García-Hermoso, A., & Domínguez, A. M. (2011). Relación entre actividad física diaria, actividad física en el patio escolar,edad y sexo en escolares de educación primaria. Revista Española de Salud Pública, 85(5), 481-489.
  • Fidalgo-Díaz, J. (2020). La problemática de las instalaciones deportivas en los institutos de enseñanza secundaria del municipio de Gijón y sus repercusiones en las clases de educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 121-131.
  • Frago, J.M. (2014). Niveles de actividad física en escolares de educación primaria: Actividad física habitual, clases de educación física y recreos. Tesis Doctoral. Universidad de Zaragoza. Disponible en: https://zaguan.unizar.es/record/30642
  • Frost, M. C., Kuo, E. S., Harner, L. T., Landau, K. R., & Baldassar, K. (2018). Increase in physical activity sustained 1 year after playground intervention. American Journal of Preventive Medicine, 54(5S2), S124-S129. doi:10.1016/j.amepre.2018.01.006
  • Goetz, J. P., & LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Gonçalves, V. O., & Martínez, J. P. (2018). Género y práctica de ejercicio físico de adolescentes y universitarios. Cadernos de Pesquisa, 48(170), 1114-1128.
  • González-Jurado, J. A. (2004). La actividad física orientada a la promoción de la salud. Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, 7, 73-96.
  • Ickes, M.J., Erwin, H., & Beighle, A. (2013). Systematic review of recess interventions to increase physical activity. Journal of Physical Activity & Health, 10(6), 910-926. doi: https://doi.org/10.1123/jpah.10.6.910
  • Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa. Revista IIPSI, 9(1), 123-146. Doi: http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2015). Actividad Física para la Salud y Reducción del Sedentarismo. Recomendaciones para la población. Estrategia de Promoción de la Salud y Prevención en el SNS. Madrid, 2015.
  • Navarro-Pérez, J., Campos Pons, M., & Uceda i Maza, F. (2014). Investigación acción con estudiantes de integración social. Una experiencia basada en la relación educativa. Contextos Educativos. Revista de Educación, 17, 91- 108. Obtenido en: https://doi.org/10.18172/con.2595
  • Naylor, P.-J., & McKay, H. A. (2009). Prevention in the first place: Schools a settingfor action on physical inactivity. British Journal of Sports Medicine, 43(1), 1013. doi: https://doi.org/10.1136/bjsm.2008.053447
  • Newel1, K.M. (1990). Physical Activity, Knowledge Types, and Degree Programs. Quest, 42(3), 243-268. doi: https://doi.org/10.1080/00336297.1990.10483998
  • Organitzación Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones mundiales sobreactividad física para la salud. Organización Mundial de la Salud. Obtenido en: http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789243599977_spa.pdf
  • Oviedo, G., Sánchez, J., Castro, R., Calvo, M., Sevilla, J. C., Iglesias, A., & Guerra, M. (2013). Niveles de actividad física en población adolescente: Estudio de caso. Retos, nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 23, 43-47.
  • Pallasá-Manteca, M., & Méndez-Giménez, A. (2017). Nivel de satisfacción y orientaciones de meta de estudiantes de Educación Primaria durante la práctica del juego cuatro cuadrados. Revista Española de Educación Física y Deportes, 417, 39-53.
  • Pawlowski, C.S., Veitch, J., Andersen, H.B., & Ridgers, N.D. (2019). Designing Activating Schoolyards: Seen from the Girls’ Viewpoint. International Journalof Environmental Research and Public Health, 16(19). doi: https://doi.org/10.3390/ijerph16193508
  • Piercy, K.L., Troiano, P., Ballard, R.M., Carlson, S.A., Fulton, J.E., Galuska, D.A., George, S.M., & Olson, R. D. (2018). The Physical Activity Guidelines for Americans. JAMA, 320(19), 2020-2028. doi: https://doi.org/10.1001/jama.2018.14854
  • Ramalho, A., Petrica, J., & Rosado, A. (2018). Tempo sedentário e dimensões psicossociais nos idosos: revisão acerca da medição, associações com a saúde e determinantes, Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(2-3), 162-181. doi: https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2018.162-181
  • Rasco, A., & Félix, J. (1990). Investigación-acción y currículum: Una nueva perspectiva en la investigación educativa. Obtenido en: https://idus.us.es/handle/11441/59260
  • Selvendran, S.S., Penney, N.C., Aggarwal, N., Darzi, A.W., & Purkayastha, S. (2018). Treatment of Obesity in Young People—a Systematic Review and Meta-analysis. Obesity surgery, 28(8), 2537-2549.
  • Serra-Puyal, J.R. (2014). Análisis de la práctica de actividad física durante el recreo escolar en adolescentes de la provincia de Huesca. Archivos de medicina del deporte, 31(162), 257-262.
  • Sherar, L.B., Esliger, D.W., Baxter-Jones, A.D.G., & Tremblay, M.S. (2007). Ageand gender differences in youth physical activity: Does physical maturitymatter? Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(5), 830-835. doi: https://doi.org/10.1249/mss.0b013e3180335c3c
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
  • Troiano, R; Berrigan, D; Dodd, K; Mâsse, L; Tilert, T; & Mcdowell, M. (2008). Physical Activity in the United States Measured by Accelerometer. Medicine &Science in Sports & Exercise, 40(1), 181-188. doi: https://doi.org/10.1249/mss.0b013e31815a51b3
  • Yuksel, H.S., Şahin, F.N., Maksimovic, N., Drid, P., & Bianco, A. (2020). SchoolBased Intervention Programs for Preventing Obesity and Promoting Physical Activity and Fitness: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1). doi: https://doi.org/10.3390/ijerph17010347