La imatge de la monarquia medieval cristiana en l’Educació Secundària Obligatòria

  1. Granell Sales, Francesc
  2. Martínez Carrillo, Andrea
Revue:
Mirabilia/MedTrans: Mirabilia/Mediterranean and Transatlantic Approaches to the Culture of the Crown of Aragon

Année de publication: 2017

Número: 2

Pages: 71-83

Type: Article

Résumé

Els especialistes en Didàctica de la Història accepten, de manera unànime, que els llibres de text són el principal material emprat pel professorat de l’estat espanyol. Així doncs, el present article analitza les imatges artístiques de la monarquia medieval cristiana presents a tres manuals escolars d’història de l’Educació Secundària Obligatòria –un publicat per una gran editorial i dos per grups d’innovació docent– amb motiu d’adverar l’ús que propicien com a recursos didàctics. Els resultats i les propostes de millora que s’exposen també referencien a la metodologia didàctica, en concret, a les destreses pròpies del pensament històric.

Références bibliographiques

  • BARTON, Keith. “A picture’s Worth: Analyzing historical photographs in the elementary grades”. In: Social Education, núm. 65 (5), 2001, pp. 278-283.
  • BARTON, Keith. “Primary sources in history: breaking through the myths”. In: Phi Delta Kappan, núm. 86(1), pp. 745-753.
  • BEZIES CRUZ, Patricia. XII Congreso Nacional y I Iberoamericano de Pedagogía. Hacia el tercer milenio: Cambio educativo y educación para el cambio. Vol. II. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía, 2001, pp. 303-304.
  • CASABLANCAS, Silvina. “En cuanto a las imágenes en textos escolares. Función, relevancia y características desde una perspectiva didáctica”. In: BALDIVIESO HERNÁNDEZ, Silvia;
  • FURIÓ DIEGO, Antoni. “¿Quina edat mitjana? La percepció de l’escenari medieval entre els estudiants d’història”. In: Revista d’història medieval, núm. 1, (1990), pp. 251-275.
  • GÁMEZ-CERUELO, Virginia; SÁEZ-ROSENKRANZ, Isidora. “La imagen como documento gráfico visual en la enseñanza de la historia en Educación Primaria en perspectiva comparada. Análisis y propuesta didáctica”. In: Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, núm. 20(2), (2017), pp. 127-142.
  • GARCÍA FITZ, Francisco. “La reconquista, un estado de la cuestión”. In: Clío & crimen, núm. 6, (2009), pp. 142-215
  • GÓMEZ CARRASCO, Cosme Jesús; LÓPEZ MARTÍNEZ, Ana María. “Las imágenes de los libros de texto y su función en la enseñanza de la Historia. Diseño de un instrumento de análisis”. In: Enseñanza de las Ciencias Sociales, núm. 13, (2014), pp.17-29.
  • HEERS, Jacques. La invención de la edad media. Barcelona: Crítica, 1995.
  • MAESTRO GONZÁLEZ, Pilar. “Libros escolares y Currículum: del reinado de los libros de texto a las nuevas alternativas del libro escolar”. In:Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 7, (2002), pp: 25-52.
  • PINSON, Gerard. Enseigner l’historie: un métier, des enjeux. Normandie: Hachette Education, 2007.
  • SABATÉ CURULL, Flocel. L’Edat Mitjana: món real i espai imaginat. Catarroja: Afers, 2012. SÁIZ
  • SÁIZ SERRANO, Jorge. “Fuentes históricas y libros de texto en secundaria: una oportunidad perdida para enseñar competencias de pensamiento histórico”. In: ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, núm. 29(1), 2014, pp. 87-99.
  • SEIXAS, Peter; MORTON, Tom. The Big Six Historical Thinking Concepts. Canadà: Nelson Education, 2013.
  • SERRANO, Jorge. “¿Qué historia medieval enseñar y aprender en educación secundaria?”. In: Imago temporis. Medium Aevum, núm. 4, (2010), pp: 594-607.
  • SOMOZA RODRÍGUEZ, Miguel; OSSENBACH SAUTER, Gabriela. “Los manuales escolares españoles en la época digital. De la textualidad a la iconicidad”. In: SPREGELBURD, Roberta Paula; LINARES, María Cristina (coords.). Luján: Universidad de Luján, 2009, pp. 31-46.
  • VALLE, Laura Cristina del; WAIMAN, David. “Las imágenes medievales en los manuales escolares argentinos”. In: Mirabilia Ars. Sobre cuesiones de Arte y Estética, núm. 2, (2014), pp. 219-231.
  • VALLS, Rafael. “El currículo de historia en la enseñanza secundaria española (1846-2005): una aproximación historiográfica y didáctica”. In: Íber, núm. 46, (2005), pp. 9-35.
  • VALLS, Rafael. “La història en els manuals: entre textos i contextos”. In: L’Espill, núm. 6, (2000), pp. 61-74.
  • VALLS, Rafael. “Las imágenes en los manuales escolares de Historia y las dificultades de su uso didáctico”. In: Clío y Asociados. La Historia enseñada, núm. 11, (2007), pp. 11-23.
  • VALLS, Rafael. “Sobre la selección y uso de las imágenes de los manuales escolares de Historia: un ejemplo español (1900-1998)”. In: Clío y Asociados. La Historia enseñada, núm. 4, (1999), pp. 77-100.
  • VANSLEDRIGHT, Bruce. “What Does it Mean to Think Historically and How Do You Teach It?”. In: Social Education. Research and Practice, núm. 68(3), (2004), pp. 230-233.
  • WINEBURG, Sam. Historical Thinking and Other Unnaturals Acts: Charting the Future of Teaching the Past. Philadelphia: Temple University Press, 2001.