Desarrollo del pensamiento crítico a través del cine como recurso didáctico

  1. Laura Monsalve Lorente 1
  2. María José Ruiz Romero 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

ISSN: 1889-7304

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Comunicación, empresas y sociedad

Número: 26

Páxinas: 194-210

Tipo: Artigo

DOI: 10.7263/ADRESIC-026-08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

Resumo

The objective of the study: The purpose of this work is to analyze, clarify and make visible the different uses of cinema in the adolescent population, providing tools to teachers with an extensive proposal of materials in the format of eighteen films and series. It is also intended to describe a series of guidelines that enhance cinema as a tool of learning in values aimed at ESO (Compulsory Secondary Education) teachers and raising awareness of students at this stage, to foster a more pluralistic and just society. Design/methodology/approach: A qualitative methodology has been followed, in which a documentary review and search is carried out. The analysis has been based on three axes: a documentary review and search on the use of cinema as an educational resource in secondary school, selection, and analysis of nine films/series, and the description of the competencies that they promote to use cinema as a tool. values-based learning and educate secondary school students about the rights they have, their freedoms, cultural diversity, etc., to promote a more plural and just society. Results: It is a fact that depending on the use given to the cinema, it is possible to educate in values and raise awareness among students belonging to the stage of Compulsory Secondary Education about their rights, their freedoms, etc., to promote a more pluralistic and just society. Critical thinking, therefore, plays a key role in the interpretation of audiovisual content exposed to the group class. In the realization of this work, it has been possible to check the possibilities of cinema in the classroom, leaving open a lot of proposals for future lines, such as the analysis of other blocks and themes. Originality/Contribution: This text contributes to the promotion of critical thinking through film in the classrooms of ESO. It demonstrates the possibilities that cinema has as a pedagogical resource to educate in values through audiovisual content-aware to students about their rights and freedoms.

Referencias bibliográficas

  • Adame, A. (2009). Medios audiovisuales en el aula. Revista CSIF, 19,1-10.
  • Álvarez, M. y Bisquerra, R. (2018). Capítulo XII: El Plan de Acción Tutorial (PAT). En M. Álvarez, M. y R. Bisquerra, Orientación educativa: Modelos, áreas, estrategias y recursos (págs. 389-420). Madrid: Wolters Kluwer.
  • Bellido, A. (1998). El aprendizaje del cine. Revista de educación en Medios de Comunicación, (11), 13-20.
  • Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación. Bogotá: Pearson.
  • Boyle, D., Graf, R. y Colson, C. (productor), Dayton, J. y Faris, V. (director). (2017). La batalla de los sexos [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Cloud Eight Films/Decibel Films/Fox Searchlicht. Extraído el 19 de noviembre de 2020 desde https://www.filmaffinity.com/es/film177537.html
  • Campos, A. (2007). Presentación. En Campos, A. Pensamiento crítico. Técnicas para su desarrollo (págs. 9-11). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
  • Cañizares, J. (2003). La reina Margot. En Martínez, J. Películas para usar en el aula (págs. 147-169). Madrid: Universidad Nacional de educación a distancia.
  • Cister, J., Roy, M., Guerrero, P., Montánchez, A. y Santamaría, L. (productores) y Cister, J., Vaca, J., Del Arco, M., González, F., Guerrero, P., Santamaría, L. y Olid, M. (director). (2018). La otra mirada [serie de televisión]. España: Boomerang TV. Extraído el 12 de enero de 2021 desde https://www.filmaffinity.com/es/film198829.html
  • Cort, R. (productor) y Leder, M (directora). (2018). Una cuestión de género [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Participant Media/Focus Features/Amblin Partners. Extraído el 5 de diciembre de 2020 desde https://www.filmaffinity.com/es/film216003.html
  • Ennis, R. (1989). Pensamiento crítico: un punto de vista racional. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 47- 64.
  • Fernández, J. (2005). Paulo Freire y la educación liberadora. En Trilla, E., Cano, M., Carretero, A., Escorfet, G., Fairstein, J., Fernández, J., González Monteagudo, J., Gros, B., Imbernón, F., Lorenzo, N., Monés, J., Muset, M., Pla, M., Puig, J. M., J. L. Rodríguez Illera, P. Solà, A. Tort, I. Villa, El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI (págs. 313- 340). Barcelona: Editorial Graó.
  • Fernández, R. (2014). Los medios audiovisuales en el aula. Sitio Personal Ricardo Fernández. Extraído el 23 de febrero de 2021 desde https://blog.uclm.es/ricardofdez/2014/05/27/los-medios-audiovisuales-en-el-aula/
  • García, R., Sala, A., Rodríguez, E. y Sabuco, A. (2013). Formación inicial del profesorado sobre género y coeducación: Impactos metacognitivos de la inclusión curricular transversal sobre sexismo y homofobia. Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 270- 285.
  • Jiménez-Domínguez, B. (2000). Investigación cualitativa y psicología social crítica. Contra la lógica binaria y la ilusión de la pureza. Investigación cualitativa en Salud. Extraído el 17 de diciembre del 2020 de: https://es.scribd.com/document/398527193/Jimenez-Dominguez-Investigacion-Cualitativa-y-Psicologia-Social-Critica
  • Kater, M. (2016). Las Juventudes Hitlerianas. Madrid: Kailas Editorial.
  • Kleiser, R. (productor) y Kleiser, R. (director). (1980). El lago azul [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Columbia Pictures. Extraído el 16 de noviembre de 2020 desde https://www.filmaffinity.com/es/film716465.html
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre (BOE del 10 de diciembre), para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Recuperada de: https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
  • Luckinbill, Th., Smith, M., Luckinbill, Tr. y Smith, R. (productores) y Samuels, I. (director). (2018). Sierra Burgess es una perdedora [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Black Label Media. Extraído el 23 de diciembre de 2020 desde https://www.filmaffinity.com/es/film218411.html
  • Malkovich, J., Halfon, L. y Smith, R. (productores) y Chbosky, S (Director y Guionista). (2012). Las ventajas de ser un marginado [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Mr Mudd/Summit Entertainment. Extraído el 12 de septiembre de 2020 desde https://www.filmaffinity.com/es/film494777.html
  • Minguet, P., Gargallo, B., Garfella, P. y Cánovas, P. (2010). Conceptualización de la educación: concepto, ámbitos, dimensiones. En Minguet, P., Gargallo, B., Garfella, B. y Cánovas, P. La educación en el pensamiento y la acción, teoría y praxis (pp. 21-58). Valencia: Tirant lo blanch.
  • Montánchez, A. (productor) y Lozano, H., Cortés, E. y Fité, M.(directores). (2015). Merlí [serie de televisión]. España: Nova Veranda. Extraído el 3 de octubre de 2020 desde https://www.filmaffinity.com/es/film504520.html
  • Montánchez, A. (productor) y Lozano, H. (director). (2019). Merlí: Sapere Aude [serie de televisión]. España: Veranda TV/Movistar+. Extraído el 12 de noviembre de 2020 https://www.filmaffinity.com/es/film322046.html
  • Munarriz, B. (1992). Técnicas y métodos en investigación cualitativa. En Abalde Paz, E. y Muñoz Cantero, J. M. (coordinadores), Metodología educativa I. Xornadas de Metodoloxía de Investigación Educativa (A Coruña, 23-24 abril 1991), pp. 101-116 A Coruña: Universidade da Coruña. Servizo de Publicacións. ISBN: 84-600-8006-4.
  • Naessens, H. (2015). Comparación entre dos autores del pensamiento crítico: Jacques Boisvert y Richard Paul-Linda Elder. En Morales, E.S. (coordinador), Temas de Hisotria y Discontinuidad Sociocultural en México, pp. 207-225. Coyoacán, México: Library Outsourcing Service.
  • Pardo, J. (2012). La II Guerra Mundial a través del cine. Trabajo Final de Máster en la Universidad de Almería curso 2011/2012. Extraído el 22 de diciembre desde http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/2025/TRABAJO_7035_1107.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Pascal, A., Di Novi, D. y Swicord, R. (productores) y Gerwig, G. (directora). (2019). Mujercitas [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Columbia Pictures/Sony Pictures Entertainment (SPE)/Pascal Pictures. Extraído el 30 de octubre de 2020 desdehttps://www.filmaffinity.com/es/film792587.html
  • Ramirez, R. (2008). La Pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Revista Folios, 28 (julio-diciembre), 108- 119.
  • Sánchez, N., Sandoval, E., Goyeneche, R., Gallego, D. y Aristzabal, L. (2018). La Pedagogía crítica desde la perspectiva de Freire, Giroux y Mclaren: su pertinencia en el contexto de Colombia y América Latina. Revista Espacios, 39(10), 41.
  • Seder, E. (s.f.). El cine de propaganda como fenómeno totalitario. El caso de Leni Riefenstahl. 11 Jornades de Foment de la FCHS. Forum de recerca, 11, 6-12.
  • Tort, A. y Costa, A. (2016). Entrevista a Jaume Carbonell Sebarroja. Historia y Memoria de la Educación, (3), 321-354.
  • United States Holocaust Memorial Museum (2019). El adoctrinamiento de la juventud. Enciclopedia del Holocausto. Extraído el 29 de enero de 2021 desde https://encyclopedia.ushmm.org/content/es/article/indoctrinating-youth
  • Waititi, T (Dirección). (2019). Jojo Rabbit [cinta cinematográfica]. Nueva Zelanda: Coproducción Nueva Zelanda-Estados Unidos-República Checa; Defender Films, Piki Films, Czech Anglo Productions, TSG Entertainment. Extraído el 12 de octubre de 2020 desde https://www.filmaffinity.com/es/film760663.html