Evaluación de recursos digitales para población infantil
- 1 Universitat de València (España)
ISSN: 2254-0059
Año de publicación: 2021
Título del ejemplar: Digital innovation in education.
Volumen: 10
Número: 1
Páginas: 135-153
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: EDMETIC
Resumen
Educational materials have varied considerably in recent years, resulting in new types of materials in different training scenarios. This coupled with the use of resources in different contexts, such as school and home. From this perspective, this work is aimed at assessing from a technological, design, pedagogical and content point of view a selection of digital didactic materials for the Early Childhood Education stage housed in institutional repositories, on editorial platforms and applications, downloadable from any mobile device. Specifically, a total of eight materials are analyzed through an instrument designed ad hoc for the study. The results show that there is a wide diversity of resources aimed at children, both for recreational and educational purposes, which can be used at school and/or at home and are offered in institutional sources, platforms or publishers. The design of the resources is careful to respond to the psycho evolutive characteristics of the children through varied contents and with a different pedagogical depending on the material. Ultimately, it is necessary to continue analyzing resources from a holistic approach and to continue betting on teacher training for the identification, selection, adaptation and creation of resources for their classrooms.
Referencias bibliográficas
- Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa- RELATEC, 16(2), 13-28. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.2.13
- Bautista, J. R., Martínez, R. & Sainz, M. (2001). La evaluación de materiales didácticos para la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 4(1), 73-96.
- Bel, M. & Esteve. F. (2019). Robótica y pensamiento computacional en el aula de educación infantil: diseño y desarrollo de una intervención educativa. Quaderns digitals, 88, 74-89.
- Bonilla, J. I., Tamayo, C. & Vélez, A. C. (2017). Tecnologías de la visibilidad: Reconfiguraciones contemporáneas de la comunicación y la política en el siglo XXI. Medellín: Editorial EAFIT.
- Cánovas, P. & Sahuquillo, Mª P. (2014). Familias y menores. Retos y propuestas pedagógicas. Valencia: Tirant Humanidades.
- Carreño, A., Mena, C. & Lastra, M.J. (2020). Valoración de las TIC en el proceso educativo: una mirada desde los párvulos y sus familias. Revista de Ciencias Sociales Ambos Mundos, 1, 55-72. https://doi.org/10.14198/ambos.2
- Castro, M., Marín, D. & Sáiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61), 1-37. https://doi.org/10.6018/red/61/06
- Cepeda, O., Gallardo, M. I., & Rodríguez, J. (2017). La evaluación de los materiales didácticos digitales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa- RELATEC, 16(2), 79 -95.
- Dankhe, O. (1986). Investigación y comunicación. México: McGrawHill.
- Fambona, J. & Roza, P. (2016). Uso de los dispositivos móviles en educación infantil. EDMETIC, Revista de Educaicón Mediática y TIC 5(2), 158-181. https://doi.org/10.21071/edmetic.v5i2.5781
- Fernández, R. (2018). Programa de intervención virtual para mejorar los procesos cognitivos en Educación Infantil [Tesis Doctoral]. Da Coruña: Universidad de Da Coruña.
- Franco, S. & Solano, I. M. (2017). Inteligencia emocional con dispositivos móviles: un análisis de apps para niños en edad infantil. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 3, 51-63. https://doi.org/10.6018/riite/2017/308641
- Gallardo, I. M., San Nicolás, M. B., & Cores, A. (2019). Visiones del profesorado de primaria sobre materiales didácticos digitales. Campus Virtuales, 8(2), 47-62.
- Grané, L. & Crescenzi, M. (2016). Análisis del diseño interactivo de las mejores apps educativas para niños de cero a ocho años. Comunica. Revista Científica de Comunicación y Educación, 24(46), 77-85. https://doi.org/10.3916/C46-2016-08
- Huerta, R. & Suárez-Guerrero, C. (2020). Formas de entender lo digital desde la mirada cruzada entre humanidades digitales y Pedagogías Culturales. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(1), 1-7. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.129270
- Marín, V. & Sampedro-Requena, B. (2016). Innovando en el aula de Educación Primaria. INNOEDUCA. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(1), 13-19 http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1061
- Martínez, R. M. (2004). Modelo psicopedagógico para el diseño y la evaluación de materiales didácticos en la educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 7(1-2), 237-245.
- Molina, A. G. (2019). Aula de tecnología para alumnado de Educación Infantil (0 a 6 años) con discapacidad visual. Integración: Revista digital sobre discapacidad visual, 75, 99-124.
- Neira, M. Del R., Fombella, I., & Del Moral, M. E. (2019). Potencialidad didáctico creativa de un álbum ilustrado enriquecido con recursos digitales y realidad aumentada. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(2), 108-128. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i2.11567
- Pardo, M.I. & San Martín, Á. (2020). Tecnologías y cultura organizativa en los centros escolares. ¿La uberización de las relaciones laborales? Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 58, 161-179. https://doi.org/10.12795/pixelbit.72767
- Peirats, J., Eirín, R. & Rodríguez, J. (2019). Visiones de los agentes implicados en el diseño, difusión y utilización de los materiales educativos en portales educativos españoles. Educar em Revista, 35(77), 37-58.
- Peirats, J., Rodríguez, J. & San Martín, A. (2019). Controversias del liderazgo escolar en la implantación de materiales digitales. Campus virtuales, 8(2), 19-34.
- Peirats, J., Waliño, M. J., Marín, D. & San Martín, A. (2017). Análisis de materiales didácticos digitales ofertados por la industria editorial. La identidad digital: recursos y experiencias. En V. Abella, V. Ausín & V. Delgado (Eds.) Actas XXV Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa. Aulas y Tecnología Educativa en evolución. Burgos.
- Peirats, J., Gallardo, I.M., San Martín, Á. & Waliño, Mª J. (2016). Análisis de la industria editorial y protocolo para la selección del libro de texto en formato digital. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 75-90.
- Rego-Agraso, L. & Marín, D. (2019). Las visiones del alumnado sobre los Materiales Didácticos Digitales en España. Educar em revista, 35(77), 79-94.
- René, P., Gozálvez, V. & Berlanga, I. (2020). YouTube e influencers en la infancia. Análisis de contenidos y propuestas educativas. Icono14, 18(2), 269-295. ri14.v18i2.1455
- Requesens, A. & Echeburúa, E. (2014). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Madrid: Pirámide.
- Rodríguez, J. & Rodríguez, N. (2016). Revisión de la investigación publicada sobre el libro de texto digital en revistas, publicaciones y congresos internacionales de referencia. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 9-31.
- Rodríguez, J., López, S., Marín, D. & Castro, M. M. (2020). Materiales didácticos digitales y coronavirus en tiempos de confinamiento en el contexto español. Praxis Educativa, 15, 1-20. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15776.056
- Sánchez, S. & Zuluaga, J. (2018). Tecnologías de la comunicación. Una breve historia material. Bogotá: Ediciones Uniandes-Universidad de los Andes.
- Torres, L., Hermosilla, J. M. & Martínez, A. (2017). La adicción a las tecnologías. Recursos para profesionales de la Educación. En J. A. Morón (Coord.), Investigar e intervenir en Educación para la Salud (pp. 147-160). Madrid: Narcea.
- Vicente, R.M., Marín, D. & Cepeda, O. (2018). Análisis de materiales musicales didácticos para Primaria en la escuela digital. Revista Electrónica de LEEME, 42, 1-15. https://doi.org/10.7203/LEEME.42.10942