Naturaleza, saber y narrativa. A la búsqueda de una relación sensible con el mundo natural y con el saber
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 0213-8646, 2530-3791
Year of publication: 2019
Issue Title: Narrativas en la formación del profesorado
Volume: 33
Issue: 94
Pages: 159-175
Type: Article
More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
Abstract
The experience research that we present has allowed us to work together in a university classroom, one of us as a lecturer and the other as an observer; to be alongside children and teachers in the school; and to approach university and school classrooms with a narrative perspective. In this paper, we introduce a small part of our research that starts with a didactic-natural itinerary that we organize with early years and primary education degree students. Our experiences during the itinerary made us wonder about our relationship with the world - in this case with the natural world - we are promoting as a teachers and about the connection between our relation with the world and our relation with knowledge. Early childhood teachers and children help us to explore these questions. In this paper, we narrate three experiences that resulted from our narrative exploration in the university and in the school: the memoir of our didactic-natural itinerary, accounts of how kids collected stones and shells in the beach and stories of how they took care of the forest’s pines and little beasts. We consider that these tales display the existing connection between establishing a caring relationship with the world and nourishing a curious and free relation with knowledge. Likewise, they have made us aware of the importance of the conditions we are able of generate within educative processes - the time and space we inhabit, the materials we offer - to stimulate a more caring and free relationship with the world that surround us.
Funding information
Este artículo es fruto del proyecto de investigación “Relaciones educativas y creación del currículum: entre la experiencia escolar y la formación inicial del profesorado” (EDU2016-77576-P). Financiado por la Agencia Estatal de Investigación (AEI) del Ministerio de Economía y Competitividad y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional.Funders
-
Agencia Estatal de Investigación
Spain
- EDU2016-77576-P
- Fondo Europeo de Desarrollo Regional
Bibliographic References
- Bochner, A.P. (2001). Narrative’s Virtues. Qualitative Inquiry, 12 (2), 131-157. doi: https://doi.org/10.1177/107780040100700201
- Carson, R. (2012). El sentido del asombro. 3ª ed. Madrid: Encuentro.
- Clandinin, J. (2013). Engaging in narrative Inquiry. Walnut Creek, Cal.: Left Coast Press.
- Clandinin, J. y Connelly, F.M. (2000). Narrative Inquiry. Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco: Jossey-Bass.
- Contreras, J. y Orozco, S. (2016). Explorando el saber pedagógico en nuestras clases. En: J. Contreras (comp.), Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado (pp. 11-31). Barcelona: Octaedro.
- Contreras, J., Quiles, E. y Paredes, A. (2019). Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 58-75. doi: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.volo.6624
- Martín, M.A. (2012). Prólogo. En: R. Carson, El sentido del asombro (5-14). 3ª ed., Madrid: Encuentro.
- Petit, M. (2016). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
- Rinaldi, C. (2011). En diálogo con Reggio Emilia: escuchar, investigar, aprender. Lima: Grupo Editorial Norma S.A.C.
- Rodari, G. (2010). ¿Qué hace falta? Pontevedra: Kalandraka.
- Sierra, J. E. (2019). Entre nuestras urgencias y sus deseos, la escucha. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 119-122. doi: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.volo.6624