Evaluación de competencias genéricas vinculadas al proceso de elaboración del TFG. Propuesta de rúbrica para el Grado de Geografía y Medio Ambiente de la Universitat de València
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 0210-5462, 2340-0129
Year of publication: 2021
Issue Title: Turistificación, sobre-turismo y transformaciones urbanas. Debates sobre la especialización turística y sus consecuencia
Volume: 60
Issue: 1
Pages: 119-138
Type: Article
More publications in: Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada
Abstract
Becoming part of the European Higher Education Area (EHEA) signified a change in education’s orientation, moving from a content-centred scenario to the another in which the acquisition of skills and the valorisation of the learning process are key. This article aims at examining how this new competence scenario is addressed in the Undergraduate Dissertation, particularly, available tools for evaluating general competencies and the process of preparing. As main contribution, it provides an evaluation rubric in order to solve key needs. Using document analysis techniques, competencies and evaluation systems in the Degree in Geography and Environmental Studies (GyMA) of the University of Valencia (UV) are examined, as well as other 23 Spanish experiences in Geography. The main findings highlight, in the Valencian case, the lack of evaluation tools addressing all kind of competences and, mainly, the lack of attention to those linkedt o process of preparing. Data from other Spanish experiences show that only six universities include evalu-ation tools focusing on the process of preparing, which are used as examples. Thus, we suggest a rubric, which is discussed and agreed by the department. It improves the evaluation of generic competences linked to the Undergraduate Dissertation preparing process. Finally, the rubric’s contribution and main limitations are discussed, as well as other changes of greater significance needed in the evaluation of competencies in accordance with the EHEA
Bibliographic References
- Andreu-Andrés, M. A. y García-Casas, M. (2014). Evaluación del pensamiento crítico en el trabajo en grupo. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 203-222. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.157631
- ANECA (2003). Programa de convergencia europea. El crédito europeo. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación.
- Boni, A., y Lozano, J. F. (2007). The generic competences: An opportunity for ethical learning in the European convergence in higher education. Higher Education, 54(6), 819-831. doi:10.1007/s10734-006-9026-4
- Cabero, J. y Llorente, M. C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Eduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22403/0
- Cabero, J. y Rodríguez-Gallego, M. (2013). La utilización de la rúbrica en el diseño de materiales para la e-formación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (43), a232. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.43.3
- Cano, E. (2015). Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior: ¿Uso o abuso? Revista de currículum y formación de profesorado, 19(2), 265-280. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5294563
- Carles, D, Joughin, G., y Mok, M. (2006). Learning-oriented assessment: principles and practice. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 395-398. https://doi.org/10.1080/02602930600679043
- Díaz-Vázquez, R., García-Díaz, A., Maside, J.M. y Vázquez-Rozas, E. (2018). El trabajo de fin de grado: fines, modalidades y estilos de tutorización. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 159-175. doi:10.4995/redu.2018.10178
- Escobar-Pérez, J., y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6, 27-36. DOI: 10.1016/j.edumed.2018.08.008
- Fernández, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11-34. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6216
- García-Sanz, M. (2014). La evaluación de competencias en Educación Superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 87-106. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198861
- Garrote de Marcos, M. (2015). El TFG: sus modalidades, objetivos y competencias a validar. Reflexiones a partir de la experiencia en la Facultad de Derecho de la UCM. Docencia y Derecho, Revista para la docencia jurídica universitaria, 9, 1-14. Recuperado de http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/13626 [último acceso: mayo 2018].
- González, J. y Wagenaar, R. (2003): Tuning Educational Structures in Europe. Final Report Phase One. Bilbao: Universidad de Deusto. Retrieved from: http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_EN.pdf
- López-Cózar, C., Priede, T., Benito, S. (2013). Análisis de la expresión escrita en las universidades de Madrid a través de la asignatura trabajo fin de grado en los estudios de ADE. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 279-299. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5529
- Masmitjà, J. A., Irurita, A. A., Trenchs, M. A., Miró, M. B., Marín, A. C., Busquets, M. C., ... y Ruiz, L. M. (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Cuadernos de docencia universitaria, 26. Barcelona: Universitat de Barcelona. Retrieved from: https://www.academia.edu/34882326/R%C3%9ABRICAS_PARA_LA_EVALUACI%C3%93N_DE_COMPETENCIAS_CUADERNOS_DE_DOCENCIA_UNIVERSITARIA
- Mateo, J., Escofet, A., Martínez, F., Ventura, J. y Vlachopoulos, D. (2012). The Final Year Project (FYP) in social sciences: establishment of its associated competences and evaluation standards. Studies in Educational Evaluation, 38(1), 28-34. doi:10.1016/j.stueduc.2011.12.002
- Moreira, M. A. (2012). ¿Al final, qué es el aprendizaje significativo? Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa 25, 29-56. Retreived from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3943478
- Otero-Enríquez, R., Rodríguez-Teijeiro, A. y Santiago-Gómez, E. (2018). Biografía de la implantación de los Trabajos de Fin de Grado en una Facultad de Sociología: incertidumbres, triangulación metodológica e implicaciones prácticas. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 39-56. doi:10.4995/redu.2018.10180.
- Padilla. M.T. y Gil, J. (2008). La evaluación orientada al aprendizaje en la educación superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universitaria. Revista española de pedagogía, 241, 467-486. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2709011
- Pitarch-Garrido, M.D. (2015): Skills evaluation at the University: Experiences and reflections in two Geography modules. Social and Behavioral Sciences 228, In 2nd International Conference on Higher Education Advances, HEAd ́16 (pp 53 – 58), Valencia, June 21-23 2016. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.07.008.
- Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Publicado en: «BOE» núm. 260, de 30/10/2007. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/rd/2007/10/29/1393/ [último acceso: junio 2018].
- Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Publicado en: «BOE» núm. 161, de 3 de julio de 2010. Retrieved from: https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/07/02/861 [último acceso: junio 2018].
- Rekalde, I. (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo de fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22(2), 179-193. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
- Reyes-García, C. I., Díaz-Megolla, A. (2017). ¿Se adecúa la normativa del Trabajo Fin de Grado al enfoque de evaluación del Espacio Europeo de Educación Superior? Revista Complutense de Educación, 28 (4), 1285-1302. doi:10.5209/RCED.51831
- Rodríguez, A. (2007). Las competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior. Tipologías. Humanismo y Trabajo Social, 6, pp. 139-153. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/678/67800606.pdf
- Román-Suero, S., Sánchez-Martín, J. y Zamora-Polo, F. (2013). Opportunities given by final degree dissertations inside the EHEA to enhance ethical learning in technical education. European Journal of Engineering Education, 38(2), 149-158. doi:10.10 80/03043797.2012.755498
- Sánchez, P. (2013). Trabajo fin de grado en administración y dirección de empresas (ADE): De la teoría a la experiencia de la facultad de CC. Empresariales y Turismo del campus de Ourense (universidad de Vigo). REDU - Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 461-481. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5539
- Todd, M.J., Smith, K. y Bannister, P. (2006). Supervising a social science undergraduate dissertation: staff experiences and perceptions. Teaching in Higher Education, 11(2), 161-173. https://doi.org/10.1080/13562510500527693
- Torres, J. y Perera, V. (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en educación superior Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 141-149. Retrieved from https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128011
- Valero, D.E., Escribano, J., Esparcia, J., Bernat, J.S. y Goicoechea, L. (2015): "Rúbricas para la tutorización y (auto)evaluación de Trabajos Fin de Máster en el ámbito del desarrollo local y territorial". In IN-RED 2015 (pp.876-883). Actas del Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red. Valencia, June 30 and July 1. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2015.2015.1685
- Valverde, J. y Ciudad, A. (2014). El uso de e-rúbricas para la evaluación de competencias en estudiantes universitarios. Estudio sobre fiabilidad del instrumento. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 49-79. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6415
- Zamora-Polo, F. y Sánchez-Martín, J. (2014). Los Trabajos Fin de Grado: una herramienta de desarrollo de competencias transversales en la Educación Superior. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 197-211. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5426
- Zamora-Polo, F., Román-Suero, S. y Sánchez-Martín, J. (2010). De la eficacia a la sostenibilidad. Formar ingenieros responsables en el nuevo escenario educativo. Revista Dyna, 85(7), 575-580. doi:10.6036/3856.