Las deportistas olímpicas en los libros de texto de educación física¿presencia o ausencia de referentes en nuestro alumnado?

  1. Ruiz-Rabadán, Sergio 1
  2. Moya-Mata, Irene 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2020

Issue: 38

Pages: 229-234

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V38I38.74833 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The representation of women athletes in Physical Education textbooks is a reference model that students may imitate, in addition to the fact that it makes visible on one hand female athletes from high competition, on the other hand minority sports. The objective of this study is to analyze the presence of Olympic athletes in the textbooks of Physical Education; determining their visibility or absence in said curricular materials. The sample consisted of six textbooks from the Edelvives publishing house, which explicitly addresses the Olympic movement. A quantitative and qualitative analysis was performed, both on the images and on the text, to measure the presence and recurrence of women references. Content analysis, based on an ad hoc coding system, was the technique employed. For the statistical analysis, the statistical software SPSS 22.0 was used. The results show a scarce presence of Olympic athletes in the manuals, being sexism more present in the text than in the images. These female athletes are mainly representative of the United States of America, without disabilities, competing in the Summer Olympic Games, in individual sports modalities, being the sport par excellence Athletics. The Olympic athlete most referred to in these manuals is Nadia Comaneci. It is necessary for publishers to review these manuals and increase the presence of female athletes, so to offer female models as referents in primary school students.

Bibliographic References

  • Angulo, M. (2007). Las imágenes de las deportistas en los medios de comunicación. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • ASPIC-Comunicación. (2013). Presencia y tratamiento del deporte femenino en la prensa generalista vasca y en periódicos de información deportiva. Vitoria-Gasteiz: Dirección de Juventud y Deportes.
  • Braga, G., & Belver J.L. (2014). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 27(1), 199-217.
  • Chinurum, J., Ogunjlmi, L., & O’Neill, C. (2014). Gender and Sport in Contemporary Society. Journal of Educational and Social Research, 4(7), 25-30. doi: 10.5901/jesr.2014.v4n7p25
  • Gallur, S., & García, B. (2019). La presencia de la mujer en las informaciones de los cibermedios europeos de España, Italia, Gran Bretaña, Portugal y Francia. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 403-417. doi: 10.4185/RLCS-2019-1337
  • Gómez-Colell, E. (2015). Adolescencia y deporte: ausencia de referentes femeninos en los medios para las adolescentes. Apunts. Educación Física y Deportes, 122, 81-87. doi: 10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/4).122.09
  • Gómez-Colell, E., Medina-Bravo, P., & Ramón, X. (2017). La presencia invisible de la mujer deportista en la prensa deportiva española. Análisis de las portadas de “Marca”, “As”, “Mundo Deportivo” y “Sport” (2010-2015). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(2), 793-809.
  • González-Palomares, A., Táboas-Pais, M.I., & Rey-Cao, A. (2017). La cultura corporal en función del género: Análisis de los libros de texto de educación física de secundaria publicados durante la ley orgánica de educación. Educación XX1, 20(1), 142-162.
  • Ibáñez, E. (2001). Información sobre el deporte femenino: el gran olvido. Apunts. Educación Física y Deportes, 65(3), 111-113.
  • International Olympic Committee. (2018). Olympics, Olympic Games, Medals, Results, News. IOC. Recuperado de https://www.olympic.org/
  • Jiménez, R. (2015). El deporte femenino español en los Juegos Olímpicos. Madrid: Consejo Superior de Deportes. Recuperado de http://transparencia.gob.es/transparencia/dam/jcr:7aa457c3-2ecc-4eff-aff7-286ae022fc65/Deporte_Femenino_JJOO.pdf
  • La Vanguardia (2019). El Atlético-Barça femenino bate el récord de asistencia a un partido entre clubes. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/deportes/fc-barcelona/20190317/461077968694/asistencia-record-wanda-metropolitano-atletico-barcelona.html
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. BOE nº 295, de 10 de diciembre de 2013.
  • Lleixà, T., Soler, S., & Serra, P. (2020). Perspectiva de género en la formación de maestras y maestros de Educación Física. Retos, 37. Pendiente de publicación.
  • López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2012-363-188
  • Martínez-Bello, V., & Molina-García, J. (2016). Representation of physical activity domains and sedentary behaviours in physical education textbooks: an image analysis. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 38(2), 139-152.
  • Meier, M. (2015). The value of female sporting role models. Sport in Society, Cultures, Commerce, Media, Politics. 18, 968-982. doi: 10.1080/17430437.2014.997581
  • Moya-Mata, I., Ros, C., & Peirats, J. (2018). ¿Qué representan las portadas de los libros de texto de Educación Física en Primaria? Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 34, 295-299.
  • Moya-Mata, I., Ruiz, L., Martín, J., Pérez, P., & Ros, C. (2017). La representación de la discapacidad en las imágenes de los libros de texto de Educación Física: ¿inclusión o exclusión? Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 32, 85-95.
  • Moya-Mata, I., Ruiz-Sanchis, L., Martín, J., & Ros, C. (2019). Estereotipos de género en las imágenes que representan las actividades en el medio natural en los libros de Educación Física de Primaria. CCD. Cultura_Ciencia_Deporte, 14(40), 15-23. doi: 10.12800/ccd.v14i40.1222
  • Moya-Mata, I., Ruiz, L., & Ros, C. (2017). Análisis de las portadas de los libros de texto de Educación Física en Primaria. Estudios pedagógicos, 43(1), 235-250. doi: 10.4067/S0718-07052017000100014
  • Moya-Mata, I., & Ros, C. (2018). Modelos femeninos en el deporte a través de las imágenes en Primaria. En López-Meneses, E.; Cobos-Sanchiz, D.; Martín-Padilla, A.H.; Molina-García, L.; Jaén-Martínez, A. Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 3879-3890). Barcelona, España: Octaedro Editorial.
  • Olmstead, M. (2015). What are the Benefits of Having Female Athletes as Role Models for Young Girls. Women’s Sports Foundation. Recuperado de https://www.womenssportsfoundation.org/education/what-are-the-benefits-of-having-female-athletes-as-role-models-for-young-girls/
  • Sainz de Baranda, C. (2014). Las mujeres en la prensa deportiva: dos perfiles. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 14(1), 91-102. doi:10.4321/S1578-84232014000100011.
  • Sánchez, N., Martos-García, D., & López, A. (2017). Las mujeres en los materiales curriculares: el caso de dos libros de texto de Educación Física. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 32, 140-145.
  • Sesé, J.M. (2008). Los Juegos Olímpicos en la Antigüedad. Cultura, Ciencia y Deporte, 9, 201-211.
  • Táboas-Pais, M.ª I., & Rey-Cao, A. (2012a). Gender Differences in Physical Education Textbooks in Spain: A Content Analysis of Photographs. Sex Roles, 67, 389-402. doi: 10.1007/s11199-012-y
  • Táboas-Pais, Mª. I., & Rey-Cao, A. (2012b). Disability in physical education textbooks: an analysis of image content. Adapted Physical Activity Quarterly, 29(4), 310-328.