Aprendizaje basado en proyectos en Educación Física en primaria, un estudio de revisión

  1. Irene Moya-Mata 1
  2. José Peirats Chacón 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2019

Issue Title: Monográfico sobre estrategias docentes digitales

Volume: 8

Pages: 115-130

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.58496 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

The inclusion of competencies in the Spanish education system demands the application of new learning methodologies, centred on students; the actives methodologies being and specifically Projectbased Learning (PBL), a unique opportunity to respond to these new challenges. The objective of this work is to review, compile and analyse the literature related to ABP in the area of Physical Education (PhE), in the Primary Education (PE) stage. A documentary review was carried out in the following databases: Dialnet, ERIC, Google Scholar, Redalyc, SciElo, Scopus, Sport Discus and Web of Science, selecting the documents published between 2010 and 2019. The final sample was 18 studies. The results that are mainly are experiences, disseminated in scientific articles, and carried out in public schools of Spanish primary and primary education, Aragon being the autonomous community with the most published experiences. The most commonly used type of intervention is an annual project, related to the block of "games and sports", with the interdisciplinarity of the artistic area and the digital competence. Based on the results, you can say that teachers are increasingly detected of the potential of PBL as an educational tool.

Bibliographic References

  • Abad, C., Campo, M.I., Cortés, M.L., y Lienas, F.J. (2017). Cine y expresión corporal: Un proyecto interdisciplinar en una escuela rural. Tándem: Didáctica de la educación física, 56, 26-33.
  • Álvarez, E., e Yllera, C. (2017). La performance como recurso comunicativo-expresivo en el aula de primaria. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 26, 47-61.
  • Blázquez, D. (2016). Métodos de enseñanza en educación física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: Inde.
  • Carrera, D. (2016). Como crear nuevos deportes desde la Educación Física. El aprendizaje Por proyectos como estrategia motivante. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 38, 103-118. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=5351995
  • Castellar, C., Pradas, F., Rapún, M., Coll, I., y Pérez, S. (2013). Aula en bici: un proyecto longitudinal de intervención docente en Educación Primaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 5-9.
  • Contreras, O. R. (2017). La enseñanza por proyectos en Educación Física. En O. Contreras (Ed.), El aprendizaje basado en proyectos en educación física (pp. 9-28). Barcelona: Inde.
  • De León, S. (2017). Valoración de la metodología de aprendizaje basada en proyectos (ABP) por parte del profesorado de Educación Infantil y Primaria (Trabajo de Fin de Grado de Maestro en Educación Infantil). Universidad de La Laguna, Tenerife.
  • De Miguel, M. (2009). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza.
  • Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., y Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75.
  • García, M., y Baena-Extremera, A. (2017). Motivación en Educación Física a través de diferentes metodologías didácticas. Revista Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 21(1), 387–402. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/567/56750681 019.pdf
  • García Carcedo, P. (2018). Escritura creativa e igualdad: versiones de los cuentos tradicionales. Didáctica: lengua y literatura, 30, 87-103.
  • García-Varcálcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113- 131. doi: 10.6018/rie.35.1.246811
  • Gil, P. y Sáez, N.M. (2017). Los juegos populares y tradicionales de Don Quijote de la Mancha: Educación Primaria. En O. Contreras (Ed.), El aprendizaje basado en proyectos en educación física (pp. 59-77). Barcelona: Inde.
  • González, S. Villar, L., Pastor, J.C., y Gil, P. (2013). Propuesta didáctica interdisciplinar en educación primaria en España: la enseñanza de la educación física y el inglés. Paradigma, 34(2), 31-50.
  • González-Víllora, S. y Prieto-Ayuso, A. (2017). Desarrolla tu propio equipo de Copa Davis: Educación Deportiva Educación Primaria. En O. Contreras (Ed.), El aprendizaje basado en proyectos en educación física (pp. 81-103). Barcelona: Inde.
  • Hernández, F. (2000). Los proyectos de trabajo: la necesidad de nuevas competencias para nuevas formas de racionalidad. Educar, 26, 39-51.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mcgraw-Hill Interamericana Editores.
  • Juez, A., y De los Santos, A. (2011). Aprendizaje cooperativo, metodología por proyectos y espacios de fantasía en Educación Física para Primaria. (RE) Construyendo la Expresión Corporal mediante la dramatización de cuentos e historietas infantiles. La Peonza: Revista de Educación Física para la paz, 6, 3-23.
  • Julián, J.A., Ibor, E., Aibar, A., y Aguareles, I. (2017). Educación física, motor de proyectos. Tándem: Didáctica de la educación física, 56, 7-15.
  • León-Díaz, O., Martínez-Muñoz, L.F. y SantosPastos, M.L. (2018). Análisis de la investigación sobre Aprendizaje basado en Proyectos en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 27-42.
  • MEC (2006). Ley Orgánica 2/2006 de Educación. Madrid: MEC.
  • MEC (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Madrid: MEC.
  • Murillo, A., Riaño, M.E., y Berbel, N. (2018). Música con mucho cuento. Eufonía: Didáctica de la música, 76, 7-12.
  • Peixoto, L. (2014). Proyecto interdisciplinar, “escuela: comunidad olímpica”. Retos, 25, 140-143.
  • Peixoto-Pino, L., Rico-Díaz, J. y Arufe, V. (2019). Elaboración y aplicación de un proyecto interdisciplinar en las etapas de Infantil y Primaria sobre prevención de accidentes promovido desde el área de Educación Física. Retos, 35, 250-254.
  • Pérez-Herráez, I. y Valencia-Peris, A. (2019). Una experiencia de evaluación alternativa en un proyecto interdisciplinar de juegos tradicionales en educación primaria. Infancia, educación y aprendizaje (IEYA), 5(2),127-131.
  • Ramírez, V., Padial, R., Torres, B., Chinchilla J.L. y Cepero, M. (2018). Consecuencias en la competencia digital del alumnado de primaria de un programa de educación física usando la metodología ABP. Journal of Sport and Health Research, 10(3), 361- 372.
  • Rodríguez Cabanillas, J.L. (2017). Red de senderos, una fuente de turismo. Tándem: Didáctica de la educación física, 56, 42- 45.
  • Rodríguez-Martín, B., y Buscà, F. (2018). Desarrollar la competencia matemática desde la educación física. Tándem: Didáctica de la educación física, 61, 66- 72.
  • Rosa-Guillamón, A., Carrillo-López, P.J. y García-Cantó, E. (2019). Learning based on projects. A didactic experience from the physical education area. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 3(1), 141-159. doi: http://hdl.handle.net/10481/53934
  • Sánchez, A., y López, M.P. (2017). Salud sostenible: Del cuidado individual al cuidado del planeta. Tándem: Didáctica de la educación física, 56, 16-25.
  • Segovia, Y., y Gutiérrez Díaz del Campo, D. (2018). Efecto de una unidad didáctica de educación deportiva por proyectos sobre las relaciones sociales y nivel de autonomía. EmásF. Revista Digital de Educación física, 51, 89-103.
  • Sempere, A., Rovira-Collado, J., Baile, E. (2018). Cómic en el aula de Educación Primaria: propuesta para aprendizajes multidisciplinares. En: Roig-Vila, Rosabel (coord.), Redes de Investigación en Docencia Universitaria (pp.609-617). Alicante: Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE).
  • Trujillo, F. (2014). Aprendizaje basado en proyectos: formación del profesorado de Educación Permanente. En Fernando Trujillo [Blog]. Recuperado de http://fernandotrujillo.es/aprendizajebasado-en-proyectos-formaciondelprofesorado-de-educacionpermanente/
  • Trujillo, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. Infantil, Primaria y Secundaria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.