La polarización mediática en el proceso de independencia en CataluñaEstudio comparativo del tratamiento en RT

  1. López-Olano, Carlos
  2. Fenoll, Vicente
Revista:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Año de publicación: 2020

Volumen: 11

Número: 1

Páginas: 261-272

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/MEDCOM2020.11.1.22 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Resumen

The process of the independence of Catalonia has experienced significant media polarisation, both in traditional media and in social networks, where the Russian corporation RT has been accused of supporting independence. From a quantitative perspective, a comparative analysis of the coverage of this process by RT, BBC and DW corporations in Facebook was conducted. Despite RT's proximity to independence, the results do not show significant differences between the media. Moreover, users' reactions to Facebook publications reveal their sympathy for independence.

Referencias bibliográficas

  • [1] Alandete, D. (2019). Fake news: La nueva arma de destrucción masiva. Barcelona: Deusto.
  • [2] Al-Rawi, A. (2017). News values on social media: News organizations’ facebook use. Journalism, 18(7), 871-889. http://doi.org/gf4gsn
  • [3] Amat, J. (2018). La conjura de los irresponsables. Barcelona: Anagrama.
  • [4] Ballesteros Herencia, C. A. (2015). El desafío inadvertido. La consulta sobre la independencia de Cataluña desde el marco informativo del conflicto. Anàlisi: Quaderns De Comunicació i Cultura, 53, 4864. http://doi.org/dgx4
  • [5] Baqués, J. (2018). Análisis de tendencias geopolíticas a escala global. Boletín IEEE, (9), 1170-1219. http://links.uv.es/ufMA0Hl
  • [6] Benkler, Y.; Faris, R. & Roberts, H. (2018). Network propaganda. New York, NY: Oxford University Press. http://doi.org/dgx3
  • [7] Borge, R. & Esteve Del Valle, M. (2017). Organization still matters: Parties' characteristics, posting and followers' reactions on facebook. International Journal of E-Politics (IJEP), 8(1), 30-49. http://doi.org/dgx5
  • [8] Chomsky, N. y Herman, E. S. (2001). Los guardianes de la libertad: Propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas. Barcelona: Crítica.
  • [9] Comisión Europea (2018). Flash eurobarometer 464 (fake news and disinformation online) GESIS Data Archive. http://bit.ly/36ouger
  • [10] Del-Fresno-García, M. & Manfredi-Sánchez, J. (2018). Politics, hackers and partisan networking. misinformation, national utility and free election in the catalan independence movement. El Profesional de la Información, 27(6), 1225-1238. http://doi.org/dgx6
  • [11] Doyle, G. (2016). Creative economy and policy. European Journal of Communication, 31(1), 33-45. http://doi.org/gdtnrd
  • [12] Dubois, E. & Blank, G. (2018). The echo chamber is overstated: The moderating effect of political interest and diverse media. Information, Communication & Society, 21(5), 729-745. http://doi.org/gc3gt8
  • [13] EFE (14/05/2018). La inteligencia alemana afirma que Rusia apoyó al independentismo catalán. http://links.uv.es/2ViKF9x
  • [14] Emmot, R. (13/11/2017). Spain sees russian interference in catalonia separatist vote. Reuters. http://links.uv.es/mpDNR2o
  • [15] Esteve Del Valle, M. & Borge, R. (2018). Echo chambers in parliamentary twitter networks: The catalan case. International Journal of Communication, 12, 1715-1735 http://bit.ly/36tjaFd
  • [16] EU vs Disinfo (07/10/2017). Russian tv's view on Catalonia referendum: Europe falling apart and Spain compared to Ukraine. http://links.uv.es/d7xSSak
  • [17] Fenoll, V. (2017). Características de la interacción entre los usuarios de los medios digitales españoles en la cobertura del juicio de Francisco Camps. Textual & Visual Media, 10, 189-204. http://bit.ly/2PAaTbK
  • [18] Garcia, D.; Abisheva, A.; Schweighofer, S.; Serdült, U. & Schweitzer, F. (2015). Ideological and temporal components of network polarization in online political participatory media. Policy & Internet, 7(1), 46-79. http://doi.org/dgx7
  • [19] Gass, R. H. & Seiter, J. S. (2009). Credibility and public diplomacy. In N. Snow & P. M. Taylor (Eds.), Routledge handbook of public diplomacy (pp. 154-165). New York: Routledge.
  • [20] Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
  • [21] Larsson, A. O. (2018). Diversifying likes. Journalism Practice, 12(3), 326-343. http://doi.org/dgx8
  • [22] Lasswell, H. D. (1985). Estructura y función de la comunicación en la sociedad. En M. Moragas Spá (Ed.), Sociología de la comunicación de masas II (pp. 50-68). Barcelona: Gustavo Gili.
  • [23] Lazarsfeld, P. F. & Merton, R. K. (1948). Mass communication, popular taste and organized social action. Media studies. In L. Bryson (Ed.) The Communication of Ideas (pp. 95-118). New York: The Institute for Religious and Social Studies.
  • [24] López-Olano, C. y Fenoll, V. (2019). Posverdad, o la narración del procés catalán desde el exterior: BBC, DW y RT. El profesional de la información, 28(3), 1-14. http://doi.org/dgx9
  • [25] López-Olano, C. (2017). Transmedia en la BBC: un modelo en el presente y para el futuro. AdComunica, Revista de estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 14, 183-199. http://bit.ly/2qThXrG
  • [26] Lowe, G. F. & Yamamoto, N. (2016). Crossing borders and boundaries in public service media. Goteborg: Nordicom.
  • [27] McCombs, M. E. & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public opinion quarterly, 36(2), 176-187. http://doi.org/dnd7p4
  • [28] Mair, J.; Tait, R. & Keeble, R. L. (2014). Is the BBC in crisis. Bury St. Edmunds, Suffolk: Abramis.
  • [29] McPherson, M.; Smith-Lovin, L. & Cook, J. M. (2001). Birds of a feather: Homophily in social networks. Annual Review of Sociology, 27(1), 415-444. http://doi.org/fs9tff
  • [30] Mendoza, E. (2017). Qué está pasando en Cataluña. Barcelona: Seix Barral.
  • [31] Mills, T. (2016). The BBC: Myth of a public service. London/New York: Verso.
  • [32] Mutz, D. C. & Young, L. (2011). Communication and public opinion: Plus ça change? The Public Opinion Quarterly, 75(5), 1018-1044. http://doi.org/dzbszw
  • [33] Neuendorf, K. A. (2016). The content analysis guidebook. Thousand Oaks CA: Sage.
  • [34] Pariser, E. (2011). The filter bubble. London: Viking. http://doi.org/bxsk
  • [35] Quattrociocchi, W.; Scala, A. & Sunstein, C. R. (2016). Echo chambers on Facebook. Cambridge, MA: Harvard Law School. http://doi.org/gf2dvm
  • [36] Schlesinger, P. (1987). Putting reality together: BBC news. London: Methuen.
  • [37] Stroud, N. J. (2010). Polarization and partisan selective exposure. Journal of Communication, 60, 556576. http://doi.org/d6p3kx
  • [38] Sunstein, C. R. (2001). Republic.com. Princeton: Princeton University Press.
  • [39] Sunstein, C. R. (2009). Republic.com 2.0. Princeton: Princeton University Press.
  • [40] Sunstein, C. R. (2018). #republic. Princeton: Princeton University Press.
  • [41] Provalis Research (2017). WordStat, Versión 7. http://bit.ly/2PiEPKs
  • [42] Rieder, B. (2013). Studying Facebook via data extraction: the Netvizz application. In Proceedings of the 5th annual ACM web science conference (pp. 346-355). http://doi.org/gf3g8v
  • [43] Trilling, D.; Tolochko, P. & Burscher, B. (2017). From newsworthiness to shareworthiness: How to predict news sharing based on article characteristics. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(1), 38-60. http://doi.org/dgzb
  • [44] Tian, Y.; Dulcinati, G.; Galery, T. & Molimpakis, E. (2017, April). Facebook sentiment: Reactions and emojis. In Proceedings of the 5th International Workshop on Natural Language Processing for Social Media (pp. 11-16). Association for Computational Linguistics. http://doi.org/dgzc
  • [45] Valera, L. (2018). Medios, identidad nacional y exposición selectiva: Predictores de preferencias mediáticas de los catalanes. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 164, 135-154. http://doi.org/cvng
  • [46] Xicoy, E.; Perales-García, C. & Xambó, R. (2017). Shaping public opinion for confrontation: Catalan independence claims as represented in spanish, catalan, valencian, and basque editorials. American Behavioral Scientist, 61(9), 1040-1055. http://doi.org/gcgw5q
  • [47] Yablokov, I. (2015) Conspiracy theories as a russian public diplomacy tool: The case of Russia Today (RT). Politics, 35(3-4), 301-315. http://doi.org/gd32r8