Proyectos educativos integrados para el aprendizaje competencial de los maestros, en los grados superiores de educación. Análisis de una experiencia y primeros resultados de aprendizaje

  1. Rodrigo Segura, Francesc 1
  2. Molines Borrás, Sandra 1
  3. Gómez Ferragud, Carlos B. 2
  1. 1 Florida Universitaria
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Année de publication: 2019

Volumen: 49

Número: 1

Pages: 63-78

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I1.9853 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Résumé

The present work shows the design of an educational model characterized by competency training through the implementation of integrated projects that enhance innovation, establish links with the labour sphere and offer significant and Transdisciplinary learning experiences. Learning environments are designed that generate new ways of understanding the school, more inclusive and integrating and that allow adapt the training of future teachers to the needs of society: technification, multiculturalism, social exclusion avoid, ecological awareness, etc. In this article, we show the projects carried out in the first three years of the Teacher’s Degree in Early Childhood and Primary. We show the first learning results and results of the students’ skills development own perception.

Références bibliographiques

  • Beane, J. A. (2005). La integración del currículum. Madrid: Morata.
  • Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje‐servicio? Crítica, 972, 49-54.
  • Brey, A., Campàs, J., & Mayos, G. (2009). La sociedad de la ignorancia y otros ensayos. Barcelona: Infonomia.
  • Bruner, J. S. (1998). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Psicología.
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1997). Rizoma. Introducción. València: Pre-Textos.
  • Delors, J. (1996). Educació: hi ha un tresor amagat dins. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el siglo XXI, Centro UNESCO de Catalunya. Recuperado de http://www.unescocat.org/ca/recursos/publicacions/educacio-hi-ha-un-tresor-amagat-a-dins
  • Freire, P. (1973). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI editores.
  • Galeana, L. (2014). Aprendizaje basado en proyectos. Investigación en educación a distancia. Revista Digital ceupromed,1-17. México: CIAM (Universidad de Colima).
  • LaCueva, A. (1998). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto? Revista Iberoamericana de educación, 16, 165-190.
  • López, A. M., & Lacueva, A. (2007). Enseñanza por proyectos una investigación-acción en sexto grado. Revista de educación, 342, 553-578.
  • Maciel, C., & Esquibel, M. (2009). Construyendo el Clima Pedagógico. Montevideo, Uruguay: Mastergraf.
  • Martín, E., & Moreno, A. (2009). Competencia para aprender a aprender. Madrid: Alianza Editorial.
  • Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Nueva Visión: UNESCO Argentina.
  • Mourssund, D. G. (1999). Project Based Learning Using Information Technology. EEUU: ISTE Publications.
  • Piaget, J. (1969). Psicología del niño. Madrid: Ediciones Morata.
  • Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2006). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • Pujolàs, M. P. (2008). El aprendizaje cooperativo: 9 ideas clave. Barcelona: Graó.
  • Prensky, M. (2008). Nativos eInmigrantes digitales. Madrid: Distribuidora SEK, S. A.
  • Serrano, J. M. (1996). El aprendizaje cooperativo. En J. L. Beltrán & C. Genovard (Eds.) Psicología de la instrucción I. Variables y procesos básicos, pp. 217-244. Madrid: Editorial Síntesis, S.A.
  • Siemens, G. (2010). Conociendo el conocimiento. España: Nodos Ele.
  • Solaz, J., Sanjosé, V., & Gómez, A. (2011). Aprendizaje basado en problemas en la educación superior: Una metodología necesaria en la formación del profesorado. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 25, 177-186.
  • Stainback, S. B. (2001). L’educació inclusiva: definició, context i motius. Suports, 5, 1, 18-25.
  • Vázquez, J., Cabrera, M., & Rosel, V. (2000). Metodología de Aprendizaje basada en problemas. Perú: Proyecto Uni-Trujillo.