La prueba de acceso al grado superior de clarinetepautas de actuación metodológica desde el tercer ciclo de las EE.PP. de Música

  1. María del Mar Mar Bernabé Villodre 1
  2. Francisco Joaquín Garres Pérez 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Conservatorio Profesional de Música «Francisco Casanovas» de Torrevieja (Alicante)
Journal:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Year of publication: 2018

Issue: 31

Pages: 57-75

Type: Article

DOI: 10.25145/J.QURRICUL.2018.31.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

More publications in: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Abstract

When finalizing Professional Music Education, the student takes the entrance exams to Higher Degree, consisting of interpreting an indicative repertoire, in repentizar a fragment proposed by the court and in analyzing a work proposed by the Department of Composition. Different interviews made to the Higher Grade teaching staff and the students of the last cycle of EE.PP., showed the academic deficiencies in different aspects related to these tests and to the didactic training/application. Oriented to solve this situation, some guidelines of methodological action aimed at alleviating the difficulties of the students of the Third Cycle of EE.PP. that faces this test of access to Higher Degree. The results obtained in the sample of students showed significant changes with respect to the results prior to the application, demonstrating the need to train students from constructive learning proposals and obviating the traditional imitative pedagogy, characteristic of the musical tradition.

Bibliographic References

  • Bautista, A., Pérez-Echeverría, M. (2008). «¿Qué consideran los profesores de instrumento que deben enseñar en sus clases?». Cultura y Educación, 20 (1), 14-37.
  • Bernabé, M. y Torres, M.A. (2017). «¿Qué formación didáctica recibe el futuro profesorado de Clarinete en el Grado Superior? Reflexiones y propuesta curricular». ARBOR, 193 (783), 1-29.
  • Jorquera, M.a C. (2002). «¿Existe una didáctica del instrumento musical?». Revista electrónica de LEEME, 9, 1-12.
  • Palacios, M. (2008). «La Didáctica aplicada a la enseñanza del instrumento». Revista Electrónica LEEME, 2, 1-7.
  • Torrado, J. y Pozo, J. (2008). «Metas y estrategias para una práctica constructiva en la enseñanza instrumental». Cultura y Educación, 20 (1), 35-48.