Diversitat d’espais d’aprenentatge en rutes historicoartístiques i literàries per a l’alumnat d’Infantil i Primària a càrrec dels estudiants dels graus de Mestre

  1. Francesc Rodrigo i Segura 1
  2. Jeroni Méndez Cabrera 1
  3. Elvira Asensi Silvestre 1
  1. 1 Florida Universitària (València), España
Journal:
Ítaca: Revista de Filología

ISSN: 2172-5500

Year of publication: 2016

Issue Title: Dossier: Educació literària

Issue: 7

Pages: 49-61

Type: Article

DOI: 10.14198/ITACA2016.7.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Ítaca: Revista de Filología

Sustainable development goals

Abstract

This learning project involves the programming of a literary, artistic and historical route in the city of Valencia designed by undergraduates of Florida Universitària education degrees addressed to both Pre-school and primary students. Within this integrated programming, objectives, contents and specific skills of Didactics of Social Sciences and Language and Literature are included. The experience was developed with five fourth course groups along 2014-2015 academic course. From the paradigm of the Literary Education, these routes are considered a great value resource, as transversal source of interaction between urban areas and the literary fact. From the Didactics of Social Sciences, it is planned to go further the walls of the school and stay closer to the urban environment in order to suggest problematized proposals of «lived city». Urban space represents a collective learning experience within an interdisciplinary learning environment. The project addresses elementary school methodological lines such as the globalizing approach of curriculum areas or the Content and Language Integrated Learning; leading to plan nonlinguistic learnings using Valencian (Catalan) as vehicular language.

Bibliographic References

  • Ávila, R. M. (2003): «La función de los itinerarios en la enseñanza y el aprendizaje del patrimonio histórico-artístico», Íber, núm. 36.
  • Ballester, J. (1999 [2007]): L’educació literària, València, Universitat de València.
  • Bataller, A. (2010): Quan l’activitat docent es trasllada fora de l’aula: rutes i viatges lingüístics i literaris, CiDd. II Congrés Internacional de Didàctiques, Girona, Universitat de Girona.
  • Bataller, A. & H. Gassó (coord.) (2014): Uns amors, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries, València, Publicacions de la Universitat de València.
  • Bordons, G. (2011): «La formació literària en l’aprenentatge de la llengua», en La mirada experta: ensenyar i aprendre llengües, Barcelona, CIREL-Generalitat de Catalunya, p. 65-75.
  • Cassany, D., M. LUNA & G. SANZ (1993 [1998]): Ensenyar llengua, Barcelona, Graó.
  • Chumillas, J. & R. Giramé (coord.) (2014): Per vells carrers de poble. Territori, marca, educació i patrimoni, Vic, Universitat de Vic.
  • Colomer, T. (1991): «De la enseñanza de la literatura a la educación literaria», Comunicación, Lenguaje y Educación, núm. 9, p. 21-31.
  • Colomer, T. (2009): «La educación literaria», en I. MIRET & C. ARMENDANO (coord.), Lectura y bibliotecas escolares, Madrid, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, p. 73-82.
  • Correig, M. (2006): «L’educació literària a l’Educació Infantil». Articles. Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, núm. 40, p. 66-75.
  • Cuesta, R. (2007): Los deberes de la memoria en la educación, Barcelona, Octaedro.
  • Estrela, M. & J. Martínez (2012): Pasos que (nos) construyen: Nuevas formas de documentar la ciudad a través de la deriva, Antioquía, Instituto Universitario de Educación Física Universidad de Antioquía.
  • Martínez, J. (2010): «La ciudad en el currículum y el currículum de la ciudad», en J. GIMENO (coord.), El currículum y el sentido de la educación, Madrid, Morata.
  • Parra, D. & J. R. Segarra (2011): «Cultura y pertenencia: el tratami- ento didáctico de contenidos histórico-culturales en las aulas valencianas de Educación Infantil y Primaria», Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, núm. 25, p. 65-83.
  • Reyzábal, V. & P. Tenorio (1992 [2004]): El aprendizaje significativo de la literatura, Madrid, La Muralla.
  • Soldevila, L. (2014): «Del lloc literari a la ruta literària: un branding en eclosió», en A. BATALLER & H. GASSÓ (coord.), Uns amors, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries, València, Publicacions de la Universitat de València, p. 164-174.
  • Vilarrasa, A. (2003): «Salir del aula. Reapropiarse del contexto», Revista Íber, núm. 36.