Actividades deportivas en el medio naturalsu representación en libros de texto de educación física en primaria

  1. Moya-Mata, Irene 1
  2. Ruiz-Sanchís, Laura 2
  3. Martin Ruiz, Julio 2
  4. Ros Ros, Concepción 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

Journal:
Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

ISSN: 2386-8333

Year of publication: 2017

Issue Title: Septiembre 2017

Volume: 3

Issue: 3

Pages: 505-524

Type: Article

DOI: 10.17979/SPORTIS.2017.3.3.2012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this research is to analyze the sport activities carried out in the natural environment represented in the textbooks of physical education (pe) in primary education (ep), published according to organic law of education 2/2006, of may 3rd, (loe). 4339 images have been analyzed, from 44 different textbooks, belonging to eight spanish publishers. The saimef (physical analysis images analysis system) tool, elaborated ad hoc, was used to analyze the content of the images. The pilot test, panel of experts and triangulation with several observers were some of the scientific criteria that endorsed this tool. The results show that the presence of images related to sport activities in the natural environment continues to be very scarce in pe textbooks. The editorial teide represents in greater proportion this type of activities compared to the rest of publishers. In the third cycle appears a greater number of images, predominating drawings over pictures. The most represented sport activity is the orientation, with a 25.6%, included within the multidisciplinary sports, prevailing the terrestrial environment. The representation of sports in the natural environment varies according to the analyzed publishers. Thus, in anaya and bruño predominates the orientation, in edelvives, paidotribo and serbal predominates the ski, and in the publishers santillana and teide prevails the escalation. It is necessary to reflect on the low representation of these activities in ef textbooks

Bibliographic References

  • Ariño, J., Benabarre, R., Blanch, F., y Luque, M. A. (2007). Proyecto Olimpia-D. Educación Física. Segundo ciclo Primaria. Tercero y cuarto cursos. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Ariño, J., Benabarre, R., Blanch, F., y Luque, M. A. (2009). Proyecto Olimpia-G. Educación Física. Tercer ciclo Primaria. Quinto y sexto cursos. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Ariño, J., Benabarre, R., y Puig, M. M. (2011). Proyecto Olimpia-A. Educación Física. Primer Ciclo Primaria. Primer curso. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Ariño, J., Benabarre, R., y Puig, M. M. (2013). Proyecto Olimpia-B. Educación Física. Primer Ciclo Primaria. Segundo curso. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Arribas, H., Blas, D., Cabanas, V., de las Heras, A., Flórez, E., y Talegón, J. (2008). Una puerta (entre) abierta: oportunidades educativas en el medio natural. Ágora para la EF y el Deporte, 7-8, 7-34. Recuperado de http://www5.uva.es/agora/revista/7/agora7-8_arribas_1.pdf
  • Arufe, V., Calvelo, L., González, E., y López, C. (2012). Salidas a la naturaleza y profesorado de Educación Primaria. Un estudio descriptivo. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 19, 30-38.
  • Baena, A., y Granero, A. (2014). Estudio cuasi-experimental sobre actitudes de educación ambiental en Educación Física. Cultura_Ciencia_ Deporte, 25(9), 25-33.
  • Caballero, P. J. (2012). Potencial educativo de las actividades físicas en el medio natural: Actividades de colaboración simple. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 19, 99-114.
  • Dingle, G. (2009). Sustaining the race: a review of literatura pertaining to the environmental sustainability of motorsport. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 11(1), 80-96. http://dx.doi.org/10.1108/ijsms-11-01-2009-b006
  • Felber, Ch. (2012). La economía del bien común. Barcelona: Deusto S.A. ediciones.
  • Fortin, J. (2008). Enciclopedia visual de los deportes. Barcelona: Paidotribo.
  • Fundación BRAFA (2011). Educación Física para 1º de Primaria. Madrid: Santillana.
  • Fundación BRAFA (2011). Educación Física para 2º de Primaria. Madrid: Santillana.
  • Fundación BRAFA (2012). Educación Física para 3º de Primaria. Madrid: Santillana.
  • Fundación BRAFA (2012). Educación Física para 4º de Primaria. Madrid: Santillana.
  • Fundación BRAFA (2013). Educación Física para 5º de Primaria. Madrid: Santillana.
  • Fundación BRAFA (2013). Educación Física para 6º de Primaria. Madrid: Santillana.
  • Funollet, F., Inglés, E., y Labrador, V. (2016). Hacia un nuevo paradigma de la actividad deportiva en el medio natural. Apunts. Educación Física y Deportes, 124, 114-121. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.10
  • Fyall, A., y Jago, L. (2009). Sustainability in Sport & Tourism. Journal of Sport Tourism, 14(2/3), 77-81. http://dx.doi.org/10.1080/14775080902965017
  • González-Palomares, A., y Rey-Cao, A. (2015). Los contenidos curriculares en las fotografías de los libros de texto de Educación Física en Secundaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27, 81-85. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5407720
  • Granero, A., Baena, A., y Martínez, M. (2010). Contenidos desarrollados mediante las Actividades en el Medio Natural de las clases de Educación Física en Secundaria Obligatoria. Ágora para la EF y el Deporte, 12(3), 273-288. Recuperado de http://www5.uva.es/agora/revista/12_3/agora12_3c_granero_et_al
  • Grupo Editorial ANAYA (2008). Educación Física 3. Primaria/Segundo ciclo. Madrid: Anaya.
  • Grupo Editorial ANAYA (2008). Educación Física 4. Primaria/Segundo ciclo. Madrid: Anaya.
  • Grupo Editorial ANAYA (2009). Educación Física 5. Primaria/Tercer ciclo. Madrid: Anaya.
  • Grupo Editorial ANAYA (2009). Educación Física 6. Primaria/Tercer ciclo. Madrid: Anaya.
  • Grupo Editorial ANAYA (2011). Educación Física 1. Primaria/Primer ciclo. Madrid: Anaya.
  • Grupo Editorial ANAYA (2011). Educación Física 2. Primaria/Primer ciclo. Madrid: Anaya.
  • Grupo Editorial Bruño (2009). Educación Física 5. Educación Primaria. Tercer ciclo. Madrid: Bruño.
  • Grupo Editorial Bruño (2009). Educación Física 6. Educación Primaria. Tercer ciclo. Madrid: Bruño.
  • Grupo Editorial Bruño (2011). Educación Física 1. Educación Primaria. Primer ciclo. Madrid: Bruño.
  • Grupo Editorial Bruño (2011). Educación Física 2. Educación Primaria. Primer ciclo. Madrid: Bruño.
  • Grupo Editorial Bruño (2012). Educación Física 3. Educación Primaria. Segundo ciclo. Madrid: Bruño.
  • Grupo Editorial Bruño (2012). Educación Física 4. Educación Primaria. Segundo ciclo. Madrid: Bruño.
  • Grupo PANDORGA (2008). Cuaderno de Educación Física. 3º Primaria. Barcelona: Inde.
  • Grupo PANDORGA (2008). Cuaderno de Educación Física. 4º Primaria. Barcelona: Inde.
  • Grupo PANDORGA (2008). Cuaderno de Educación Física. 5º Primaria. Barcelona: Inde.
  • Grupo PANDORGA (2008). Cuaderno de Educación Física. 6º Primaria. Barcelona: Inde.
  • Guijosa, C., Montero, A., & Pedret, R. (2007). Educación Física 1. Ciclo Inicial 1. Educación Primaria. Proyecto Tornasol. Barcelona: Teide.
  • Guijosa, C., Montero, A., & Pedret, R. (2007). Educación Física 2. Ciclo Inicial 1. Educación Primaria. Proyecto Tornasol. Barcelona: Teide.
  • Guijosa, C., Montero, A., & Pedret, R. (2008). Educación Física 3. Ciclo Medio 2. Educación Primaria. Proyecto Tornasol. Barcelona: Teide.
  • Guijosa, C., Montero, A., & Pedret, R. (2008). Educación Física 4. Ciclo Medio 2. Educación Primaria. Proyecto Tornasol. Barcelona: Teide.
  • Guijosa, C., Montero, A., & Pedret, R. (2009). Educación Física 5. Ciclo Superior 3. Educación Primaria. Proyecto Tornasol. Barcelona: Teide.
  • Guijosa, C., Montero, A., & Pedret, R. (2009). Educación Física 6. Ciclo Superior 3. Educación Primaria. Proyecto Tornasol. Barcelona: Teide.
  • Guillén, R., y Peñarrubia, C. (2013). Incorporación de contenidos de Actividades en el Medio Natural mediante la investigación-acción colaborativa. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 23-28. Recuperado de http://www.retos.org/numero_23/23-28.pdf
  • Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte. Barcelona: Paidotribo.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, 106. B.O.E., 17158-17207 (4 de mayo de 2006).
  • Macías, R. (2014). Los intereses y demandas sociales en relación a las actividades físicas en el medio natural desde la perspectiva del profesorado de educación física. Espiral. Cuaderno del profesorado, 7(15), 8-14.
  • Marqués, J. L., Asensio, M., Gutiérrez, F., López, A., y Samper, M. (2008). La Educación Física en el aula. Primer ciclo de Primaria. Primer curso. Barcelona: Paidotribo.
  • Marqués, J. L., Asensio, M., Gutiérrez, F., López, A., y Samper, M. (2008). La Educación Física en el aula. Primer ciclo de Primaria. Segundo curso. Barcelona: Paidotribo.
  • Marqués, J. L., Asensio, M., Gutiérrez, F., López, A., y Samper, M. (2008). La Educación Física en el aula. Segundo ciclo de Primaria. Tercer curso. Barcelona: Paidotribo.
  • Marqués, J. L., Asensio, M., Gutiérrez, F., López, A., y Samper, M. (2008). La Educación Física en el aula. Segundo ciclo de Primaria. Cuarto curso. Barcelona: Paidotribo.
  • Marqués, J. L., Asensio, M., Gutiérrez, F., López, A., y Samper, M. (2008). La Educación Física en el aula. Tercer ciclo de Primaria. Quinto curso. Barcelona: Paidotribo.
  • Marqués, J. L., Asensio, M., Gutiérrez, F., López, A., y Samper, M. (2008). La Educación Física en el aula. Tercer ciclo de Primaria. Sexto curso. Barcelona: Paidotribo.
  • Moya, I., Ros, C., Bastida, A., y Menescardi, C. (2013). Estereotipos de sexo y raza en las imágenes de los libros de texto de educación física en primaria. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 14-18. Recuperado de http://www.retos.org/numero_23/23-3.html
  • Moya, I., Ros, C., y Menescardi, C. (2014). Los contenidos de educación física a través de las imágenes de los libros de texto de educación primaria. Apunts. Educación Física y Deportes, 118, 40-47. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/4).118.04
  • Moya-Mata, I., Ruíz, L., Martín, J., Ros, C., y Mora, C. (2016). Las actividades deportivas en el medio natural en los libros de texto de Educación Física. En Actas del VI Congreso Mundial del Deporte en Edad Escolar, Educación Física y Psicomotricidad. La Coruña: Sportis Formación.
  • Moya-Mata, I., Ruiz, L., Martín, J., Pérez, P. Mª, y Ros, C. (2017). La representación de la discapacidad en las imágenes de los libros de texto de Educación Física: ¿inclusión o exclusión? Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 88-95.
  • Nasarre, J. Mª (2016). Los retos del montañismo en el siglo XXI. Respuestas normativas. Apunts. Educación Física y Deportes, 124, 100-107. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.08
  • Navarro, R., Arufe, V., y Sancosmed, E. (2015). Las actividades en el medio natural en la educación física escolar. Formación y actitud del profesorado de Educación Primaria. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27, 122-126. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3457/345738764023.pdf
  • Neuendorf, K. (2011). Content analysis: A methodological primer for gender research. Sex Roles, 64(3-4), 276-289.
  • Olivera, J., y Olivera, A. (2016). Las actividades físicas de aventura en la naturaleza (AFAN): Revisión dela taxonomía (1995-2015) y tablas de clasificación e identificación de las prácticas. Apunts. Educación Física y Deportes, 124, 71-88. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.06
  • Peñarrubia, C., Guillén, R., y Lapetra, S. (2016). Las actividades en el medio natural en Educación Física, ¿teoría o práctica? Cultura, Ciencia y Deporte, 11(31), 27-36. Recuperado de https://zaguan.unizar.es/record/48361/files/texto_completo.pdf
  • Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42.
  • Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria, 5. B.O.E., 677-733 (5 de enero de 2007).
  • Rubio, N., y Hernández, H. (2009). Estructura y programación de la Escuela Deportiva Municipal de Orientación de León. Actas del VII Congreso Internacional El Aula Naturaleza en la Educación Física escolar. Palencia: Patronato Municipal de Deportes.
  • Salazar, C. M., Juárez, R., Andrade, A. I., Peña, C. M., Arrellano, A. C., y Hernández, J. A. (2016). Percepción del beneficio de los deportes y actividades recreativas en habilidades para la vida en niños y adolescentes de Ciudad Juárez, México. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(3), 356-378. http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1524
  • Selhub, E., y Logan, A. (2014). El poder curativo de la naturaleza. La naturaleza como fuente de salud, vitalidad y bienestar. Barcelona: RBA.
  • Torrescusa, L. C., & Coterón, J. (2011). Educación Física. 1º Primaria. Zaragoza: Edelvives.
  • Torrescusa, L. C., & Coterón, J. (2011). Educación Física. 2º Primaria. Zaragoza: Edelvives.
  • Torrescusa, L. C., & Coterón, J. (2012). Educación Física. 3º Primaria. Zaragoza: Edelvives.
  • Torrescusa, L. C., & Coterón, J. (2012). Educación Física. 4º Primaria. Zaragoza: Edelvives.
  • Torrescusa, L. C., & Coterón, J. (2013). Educación Física. 5º Primaria. Zaragoza: Edelvives.
  • Torrescusa, L. C., & Coterón, J. (2013). Educación Física. 6º Primaria. Zaragoza: Edelvives.