Crazy about sciencethe difficulty of mixing accountability and caregiving

  1. Sandra Obiol Francés
  2. Alícia Villar Aguilés
Revista:
Mètode Science Studies Journal: Annual Review

ISSN: 2174-3487 2174-9221

Año de publicación: 2017

Título del ejemplar: Unravelling science

Número: 7

Páginas: 132-138

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Mètode Science Studies Journal: Annual Review

Resumen

The general model for evaluating scientific production fits into the accountability system: a way of measuring scientific output which does not usually acknowledge the presence of gender imbalances in academic institutions. Here we take the need to rethink this system and the indicators it uses to measure productivity and scientific quality, as well as the social conditions in which these activities are measured, as a starting point. In particular, we urge the review of this system, considering the administration of caregiving to dependents, be they young or old, as an example, because it is an unresolved problem that affects scientific work as well as progress in gender equality in university institutions.

Referencias bibliográficas

  • Bailyn, L. (2003). Academic careers and gender equity: Lessons learned from MIT. Gender, Work and Organization, 10(2), 137–153. doi: 10.1111/1468-0432.00008
  • Bok, D. (2010). Universidades a la venta. La comercialización de la educación superior. Valencia: Publicacions de la Universitat de València.
  • Boni, A., Peris, J., Acebillo, M., McGee, R. M., Calabuig, C., & Hueso, A. (2012). Los discursos sobre “accountability” en el sistema de cooperación al desarrollo español. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, 29, 199–212.
  • Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. (P. Collier, Trans.). Madrid: Siglo XXI. (Original work published in 1984).
  • Burrows, R. (2012). Living with the h-index? Metric assemblages in the contemporary academy. The Sociological Review, 60(2), 355–372. doi: 10.1111/j.1467-954X.2012.02077.x
  • Carrasco, C. (Coord.). (2007). Estadístiques sota sospita: Proposta de nous indicadors des de l’experiència femenina. Barcelona: Institut Català de les Dones.
  • European Association for Quality Assurance in Higher Education. (2015). Estàndards i directrius per a l’assegurament de la qualitat en l’Espai Europeu d’Educació Superior (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya [AQU]). Barcelona: AQU. (Original work published in 2005). Retrieved from http://www.enqa.eu/indirme/esg/ESG%20in%20Catalan_by%20AQU%20Catalunya.pdf
  • European Commission. (2016). She figures 2015. Gender in research and innovation. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi: 10.2777/744106
  • Gill, R. (2010). Breaking the silence: The hidden injuries of the neoliberal academia. In R. Ryan-Flood, & R. Gill (Eds.), Secrecy and silence in the research process: Feminist reflections (pp. 228–244). London: Routledge.
  • Hernàndez, F. J., & Villar, A. (2014). La millor pedagogia és la igualtat. Revista Futura, 28, 40–42.
  • Herzog, B., Pecourt, J., & Hernàndez, F. J. (2015). La dialéctica de la excelencia académica: De la evaluación a la medición de la actividad científica. Arxius de Ciències Socials, 32, 69–82.
  • Izquierdo, M. J. (2008). I Congreso Internacional Sesgo de género y desigualdades en la evaluación de la calidad académica. Foros y talleres de trabajo. Bellaterra: Observatori per a la Igualtat; Universitat Autònoma de Barcelona.
  • National Statistics Institute. (2011). Encuesta de empleo del tiempo 2009-2010. Madrid: INE. Retrieved from http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176815&menu=resultados&idp=1254735976608
  • Obiol, S. (2014). La transformación de la familia: El caso de los trabajadores del sector textil-confección valenciano. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 145, 127–146. doi: 10.5477/cis/reis.145.127
  • Pastor, I., Belzunegui, À., Moreno, B., & Mañas, C. (2010). La igualtat d’oportunitats a la universitat: Les percepcions del PDI. Papers: Revista de Sociologia, 95(2), 457–481. doi: 10.5565/rev/papers/v95n2.19
  • Santos, J. A., Muñoz, D., & Poveda, M. M. (2015). En cuerpo y alma: Intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario. Arxius de Ciències Socials, 32, 13–44.
  • Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter: Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
  • Slaughter, S., & Leslie, L. L. (1997). Academic capitalism: Politics, policies and the entrepreneurial university. Baltimore (Maryland): The Johns Hopkins University Press.
  • Slaughter, S., & Rhoades, G. (2004). Academic capitalism in the new economy. Baltimore (Maryland): The Johns Hopkins University Press.