Las políticas públicas simbólicas para el buen gobierno y la calidad democrática en la Comunitat Valenciana

  1. María Ángeles Abellán López 1
  2. Gonzalo Pardo Beneyto 2
  1. 1 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria = Revista vasca de sociología y ciencia política

ISSN: 0214-7912

Year of publication: 2017

Issue: 62

Pages: 39-54

Type: Article

DOI: 10.18543/INGURUAK-62-2017-ART04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria = Revista vasca de sociología y ciencia política

Abstract

Aproved the Law 19/2013 about transparency, access to public information and good governance, public substate administrations have had to implement a series of public policies to improve aspects such as the quality of democracy, fighting corruption and reliable information, among others.This paper explores and describes the first steps of Generalitat Valenciana for ensuring transparency and good governance in its territory. Especially, it focuses in the study of the Code of Good Governance. For its purpose, we are going to use a Neoinstitutionalist approach.

Bibliographic References

  • Abellán, M.A. (2014). Republicanismo Contemporáneo y Representación. La ineludible convergencia. Revista Política, vol. 1, n.º 52, pp. 195-210.
  • Belmonte, I. (2014). La transparencia, el buen gobierno y la rendición de cuentas. En J.M. Canales y J.J. Sanmartín (eds.). Introducción a la Ciencia Política (pp. 347-360). Madrid: Universitas.
  • Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Editorial Anagrama.
  • Callahan, K. (2007). Elements of Effective Governance Measurement, Accountability and Participation. Boca Raton: Taylor Francis Group.
  • Conselleria de Transparència (2016). Memòria juliol-desembre 2015 [PDF]. [Fecha de consulta: 14/09/2016]. <http://www.transparencia.gva.es/documents/ 162282364/162406386/Memoria+2015+Conselleria+de+Transparencia,%20 Responsabilidad+Social,%20Participaci%C3%B3n+y+Cooperaci%C3%B3n/bfee172e4677-4548-9a76-922b11a7aa9f>
  • Deephouse, D.L. y Suchman, M. (2008). Legitimacy in Organizational Institutionalism. En R. Greenwood, C. Oliver, R. Suddaby, K. Sahlin (eds.). The SAGE handbook of Organizational Institutionalism (pp. 49-77). Thousand Oaks: SAGE.
  • Delgado Sotillos, I. (1999). Resultados electorales y orientación del voto en los comicios municipales de 1995. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, n.º. 86, pp. 247-273.
  • Della Porta, D. (2001). Los actores de la corrupción: políticos de negocios en Italia. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, n.º 21, pp. 23-34.
  • DiMaggio, P (1988). Interest and Agency in Institutional Theory. En L. G. Zucker (ed.). Institutional patterns and organizations: Culture and environment (pp. 3-21). Cambridge, MA: Ballinger.
  • DiMaggio, P. y Powell, W.W. (1983). The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, vol. 2, n.º 48, pp. 147-160.
  • DiMaggio, P. y Powell, W.W. (1991). The new institutionalism in organizational analysis. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Easton, D. (1997). The future of the post-behavioral phase in Political Science. En K.R. Monroe (ed.). Contemporary empirical political theory (pp. 13-46). Berkley: University of California Press.
  • Edelman, M. (1971). Politics as symbolic action. Mass Arousal and quiescence. Nueva York: Academic Press.
  • Fountaine, G. (2015). El análisis de políticas públicas. Conceptos, teorías y métodos. Barcelona: Anthropos.
  • Harguindeguy, J.B. (2015). Análisis de políticas públicas. Madrid: Tecnos.
  • Immergut, E. (1998). The theoretical core of the new institutionalism. Politics and Society, vol. 1, n.º 26, pp. 5-34.
  • Katz, R. y Mair, P. (1995). Changing models of party organization and party democracy. Party Politics, vol. 1, n.º 1, pp. 5-28. Leblebici, H., Salancik, G.R., Copay, A. y King, T. (1991). Institutional Change and the Transformation of Interorganizational fields. Administrative Science Quarterly, vol. 3, n.º 36, pp. 333-363.
  • Lipset, S.M. (2001). Algunos requisitos sociales de la democracia: desarrollo económico y legitimidad política. En A. Batlle (ed.). Diez textos básicos de Ciencia Política (pp. 113- 150). Barcelona: Ariel.
  • Long, B. y Driscoll, C. (2007). Codes of ethics and the pursuit of organizational legitimacy: Theoretical and empirical contributions. Journal of Business Ethics, vol. 2, n.º 77, pp. 173-189.
  • Mahoney, J. (2000). Path Dependence in Historical Sociology. Theory and Society, vol. 4, n.º 29, pp. 507-548.
  • Meyer, J.W. y Rowan, B. (1977). Instituzionalized Organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, vol 2, n.º 83, pp. 340-363.
  • Morlino, L. (2009). Democracia y democratizaciones. Madrid: CIS.
  • Mulgan, R. (2011). Accountability. En B. Berg-Schlosser y L. Morlino (Eds.). International Encyclopedia of Political Science 1 (pp. 1-13). Thousand Oaks: Sage.
  • Mulgan, R. (2014). Making open Government Work. Nueva York: Palgrave Mcmillan.
  • O’Donnell, G. (1998). Accountability horizontal. Estudios Políticos, vol. 4, n.º 19, pp. 9-46.
  • O’Donnell, G. (2003). Horizontal Accountability: The Legal Institutionalization of Mistrust. En S. Mainwaring y C. Welna (eds.). Democratic Accountability in Latin America (pp. 34-54). Nueva York: Oxford University Press.
  • Oliver, C. (1991). Strategic responses to institutional processes. Academy of Management Review, vol. 1, n.º 16, pp. 145-179.
  • Oliver, C. (1997). Sustainable Competitive Advantage: Combining Institutional and Resource-Based Views. Strategic Management Journal, vol. 18, n.º 9, pp. 697-713.
  • Peters, G. (2003). Institutional Theory in Political Science. The ‘New Institutionalism. London: Pinter.
  • Pierson, P. (2000). Increasing Returns, Path Dependence and the Study of Politics. American Political Science Review, vol 2, n.º 94, pp. 251-267.
  • Pierson, P. y Skocpol, T. (2008). El institucionalismo histórico en la Ciencia Política Contemporánea. Revista uruguaya de Ciencia Política, vol. 1, n.º 17, pp. 7-38.
  • Presidencia (2016). Seminari de govern. Estiu 2016 [PDF]. [Fecha de consulta: 14/09/2016]. Reiff, K. y Schmitt, H. (1980). Nine second-order national elections –a conceptual framework for the analysis of European election results. European Journal of Political Research, vol. 8, n.º 1, pp. 3-44.
  • Roche, J.A. (2013). La cultura valenciana, entre la realidad y la ficción. En J.M. Canales, y M. Menéndez, (eds.). El sistema político y administrativo valenciano (pp. 20-41). Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Sanmartín, J.J. (2010). La Comunitat Valenciana en el segle xxi. Reptes i solucions. Sant Vicent del Raspeig: ECU.
  • Sanz Díez, J. (1982). La cara secreta de la política valenciana. De la predemocracia al Estatuto de Benicassim. Valencia: F. Torres.
  • Sanz Díez, B. y Felip i Sardà, J. M. (2006). La construcción política de la Comunitat Valenciana, 1962-1982. Valencia: Alfons El Magnànim.
  • Sartori, G. (2005). Partidos y sistemas de partidos. Marco para un análisis. Madrid: Alianza.
  • Saward M. (2003). «Representative and Direct Democracy» in Rolan Axtmann (ed.) Understanting Democratic Politics. An Introduction. London: Sage Publications.
  • Schedler A. (1999). Conceptualizing Accountability. En A. Schedler, L. Diamond & M.F. Plattner, The Self-Restraining State: Power and Accountability in New Democracies (pp. 13-28). London, Lynne Rienner Publishers.
  • Scott, R. (1995). Institutions and organizations. Newsbury Park: SAGE Publications.
  • Selznick, P. (1996). Institutionalism «Old» and «New». Administrative Science Quarterly, vol. 2, n.º 41, pp. 270-277.
  • Suchman, M. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches. The Academy of Management Review, vol. 20, n.º 3, pp. 571-610.
  • Tolbert, P. y Zucker, L. (1983). Institutional Sources of Change in the Formal Structure of Organizations: The Diffusion of Civil Service Reform, 1880-1935. Administrative Science Quarterly, vol 1, n.º 28, pp. 22-39.
  • Weber, M. (2002). Economía y Sociedad. México D.F: Fondo de Cultura Económica.
  • Xambó, R. (2010). Els mitjans de comunicación al País Valencià. Arxius de Ciències Socials, n.º 23, pp. 3-16.
  • Zattoni, A. y Cuomo, F. (2008). Why adopt codes of good governance? A comparison of institutional and efficiency perspectives. Corporate Governance, n.º 16, pp. 1-15.