Las competencias en TIC de estudiantes universitarios del ámbito de la educación y su relación con las estrategias de aprendizaje

  1. Díaz-García, Isabel 1
  2. Cebrián-Cifuentes, Sara 1
  3. Fuster-Palacios, Isabel 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2016

Volume: 22

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7203/RELIEVE.22.1.8159 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Abstract

This study corresponds with the university environment context, and specifically with the educational environment of the students, since they are the main protagonists in their learning process. The aim is to analyze the ICT competences (technological, educational and ethical) of University students in the field of education and their corresponding relationship with appropriate learning strategies. In addition, several significant personal and contextual variables are taken into account in the developed approach applied. The reference population of the study is represented by undergraduate students within the educational environment scope at the University of Valencia. The suited information has been collected through questionnaires. The study has shown that, regarding the ICT competences (technological, pedagogical and ethical), there is a corresponding influence found within the learning strategies of the students, especially within those related to the processing of information. The results obtained by this study have allowed for an in depth analysis of the relationship between the ICT competences and learning strategies that students activate in the teaching-learning process; moreover, allowing for the obtainment of valuable insight about factors which influence relative personal and contextual variables.

Bibliographic References

  • Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J.M., Belloch, C., Bo, R.M., Las necesidades formativas del profesorado en TIC: perfiles formativos y elementos de complejidad (2011) RELIEVE, 17 (2). , http://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_1.htm
  • Almerich, G., Suárez, J.M., Orellana, N., Díaz, M.I., La relación entre la integración de las tecnologías de la información y comunicación y su conocimiento (2010) Revista de Investigación Educativa, 28 (1), pp. 31-50. , http://redalyc.org/articulo.oa?id=283321938003
  • Almerich, G., Suarez, J.M., Jornet, J.M., Orellana, N., Las competencias y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación por el profesorado: estructura dimensional (2011) REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13 (1). , http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-almerichsuarez.html
  • Almerich, G., Suárez, J.M., Orellana, N., Belloch, C., Bo, R., Gastaldo, I., Diferencias en los conocimientos de los recursos tecnológicos en profesores a partir del género, edad y tipo de centro (2005) RELIEVE, 11 (2). , http://www.uv.es/RELIEVE/v11n2/RELIEVEv11n2_3.htm
  • Area, M., ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? (2010) RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7 (2). , http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.976
  • Biggs, J.B., Tang, C., (2007) Teaching for Quality Learning at University (3rd Edition), , Buckingham, UK: SRHE & Open University Press
  • Bullen, M., Morgan, T., Belfer, K., Qayyum, A., The Net Generation in higher education: rhetoric and reality (2009) International Journal of Excellence in E-Learning, 2, pp. 1-13
  • Cano, F., Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje (2000) Psicothema, 12 (3), pp. 360-367
  • Cebrián, S., Suárez, J., Aliaga, F., Perfiles de competencias tecnológicas y pedagógicas de los/as estudiantes de ingeniería y su relación con el uso de las TIC y algunas variables personales y contextuales (2015) Investigar con y para la sociedad, 3, pp. 1445-1456. , http://aidipe2015.aidipe.org, AIDIPE (Ed.) Cádiz, España: Bubok
  • (2012) Competencias informáticas e informacionales (CI2) en los estudios de grado, , http://ci2.es/sites/default/files/documentacion/ci2_estudios_grado.pdf, Edición revisada y ampliada. Madrid: CRUE-TIC-REBIUN. Recuperado de
  • De Pablos, J., Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales (2010) RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7 (2). , http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-de-pablos/v7n2-de-pablos
  • Díaz, M.I., (2015) Competencias respecto a las TIC de los estudiantes universitarios del ámbito de Educación, , http://roderic.uv.es/handle/10550/50810, Tesis Doctoral. Universidad de Valencia
  • (2013) Matriz de Habilidades TIC para el Aprendizaje, , http://www.enlaces.cl/tp_enlaces/portales/tpe76eb4809f44/uploadImg/File/2015/documentos/HTPA/Matriz-Habilidades-TIC-para-el-Aprendizaje.pdf, Centro de Educación y Tecnología. Santiago. Chile: Recuperado de
  • Entwistle, N., (2009) Teaching for understanding at university: Deep approaches and distinctive ways of thinking, , Basignstoke, UL: Palgrave Macmillan
  • (2007) Evaluation of the Information and Communication Technology (ICT) Knowledge and Skills Levels of Western Australian Government School Teachers, , http://www.det.wa.edu.au/education/accountability/Docs/ICT%20report%20FINAL.pdf, Department of Education and Training of Western Australia. Recuperado de:
  • García-Valcárcel, A., Tejedor Tejedor, F.J., Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento Educación XX1, , http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/download/13447/13537, (en prensa)
  • Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J.M., Pérez-Pérez, C., El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios (2009) RELIEVE, 15 (2). , http://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_5.htm
  • Gargallo, B., (2000) Procedimientos, , Estrategias de aprendizaje. Su naturaleza, enseñanza y evaluación. Valencia: Tirant lo Blanch
  • Gargallo, B., Estilos de docencia y evaluación de los profesores universitarios y su influencia sobre los modos de aprender de sus estudiantes (2008) Revista Española de Pedagogía, (241), pp. 425-446
  • Gargallo, B., Garfella, P.R., Pérez, C., Fernández, A., (2010) Modelos de enseñanza y aprendizaje, , http://www.ucm.es/info/site/docu/29site/ponencia3.pdf, Ponencia presentada en el XXIX Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación "Formación y participación de los estudiantes en la universidad". Madrid: Universidad Complutense. Disponible en:
  • Gargallo, B., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J.M., García-Félix, E., Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y medios. Su evolución a lo largo del primer año de carrera (2012) RELIEVE, 18 (2)
  • Grimes, S.K., Targeting academic programs to student diversity utilizing learning styles and learning-study strategies (1995) Journal of College Student Development, 36 (5), pp. 422-430
  • Hounsell, D., Hounsell, J., Teaching-learning environments in contemporary mass higher education (2007) Student Learning and University Teaching. British Journal of Educational Psychology Monographs Series II, Number 4, pp. 91-111. , N.J. Entwistle & P.D. Tomlinson (Eds.) Leicester, UK: British Psychological Society
  • (2007) Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación, , http://www.red.es/media/registrados/200811/1226574461698.pdf?aceptacion=3f8df0fe25e7f442ab21871b47bad2f7, Informe sobre la implantación y el uso de las TIC en los centros docentes de Educación Primaria y Secundaria (curso 2005-2006). Madrid: red.es
  • (1998) National educational technology standards for students, , https://www.iste.org/docs/pdfs/nets_for_students_1998_standards.pdf?sfvrsn=2, Eugene, OR: ISTE. Recuperado de
  • (2007) National educational technology standards for students, , http://www.kelloggllc.com/tpc/nets.pdf, Eugene, OR: ISTE. Recuperado de
  • Jones, C., Healing, G., Net generation students: agency and choice and the new technologies (2010) Journal of Computer Assisted Learning, 26, pp. 344-356
  • Kennedy, G., Judd, T., Churchward, A., Gray, K., Krause, K., First year students' experiences with technology: are they really digital natives? (2008) Australasian Journal of Educational Technology, 24, pp. 108-122. , http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/kennedy.html
  • Martín del Buey, F., Camarero, F.J., Diferencias de género en los procesos de aprendizaje en Universitarios (2001) Psicothema, 13 (4), pp. 598-604
  • McCune, V., Entwistle, N., Cultivating the disposition to understand in 21st century university education (2011) Learning and Individual Differences, 21 (3), pp. 303-310
  • Muir-Herzig, R.G., Technology and its impact in the classroom (2004) Computers & Education, 42 (2), pp. 111-131
  • Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., García-Rodríguez, M.S., González-Pumariega, S., García, S.I., Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio (1995) Revista Galega de Psicopedagoxía, 10, pp. 219-242
  • (2012) Competencias informáticas, , https://www.certiuni-crue.org/contents/certifications/tic/, Recuperado de
  • (2012), https://www.certiuni-crue.org/; (2008) Guía de buenas prácticas para el desarrollo de las competencias informacionales, , http://rebiun.org/export/docReb/guia_buenas_practicas.doc, Recuperado de
  • (2014) Definición de Competencias Informacionales, , http://ci2.es/sites/default/files/definicion_ci_2014.pdf, CRUE-REBIUN. Recuperado de
  • Redondo, A.J., Perales, J.M., (2011) Competencias transversales en el EEES, , http://hdl.handle.net/10347/3575, Herramienta CertiUni CRUE. Comunicación presentada a las IX Jornadas CRAI. Evaluación y acreditación de las competencias informáticas e informacionales. Universidade de Santiago de Compostela, 16 y 17 Junio. Recuperado de
  • Reilly, R., Guest editorial web-based instruction: doing things better and doing better things (2005) IEEE Transactions on Education, 48 (4), pp. 565-566
  • Russell, G., Finger, G., Russell, N., Information technology skills of Australian Teachers: implications for teacher education (2000) Journal of Information Technology for Teacher Education, 9 (2), pp. 149-166
  • Sigales, C., Momino, J.M., Meneses, J., Badia, A., (2008) La integración de Internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro, , http://www.fundacion.telefonica.com/debateyconocimiento/publicaciones/informe_escuelas/esp/pdf/informe_escuelas.pdf, Barcelona: UOC. Recuperado de
  • Suárez Rodríguez, J., Almerich, G., Gargallo López, B., Aliaga, F., Las competencias del profesorado en TIC: Estructura básica (2013) Educación XX1, 16 (1). , http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.16.1.716
  • Suárez, J.M., Almerich, G., Gargallo, B., Aliaga, F., Las competencias en TIC del profesorado y su relación con el uso de los recursos tecnológicos (2010) Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 18 (10). , http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/755
  • Suárez, J.M., Almerich, G., Díaz, M.I., Fernández, R., Las competencias en TIC del profesorado. Influencia de factores personales y contextuales (2012) Universitas Psychologica, 11 (1), pp. 293-309. , http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/997/1537
  • Suárez, J.M., Almerich, G., Orellana, N., Belloch, C., El uso de las TIC por el profesorado no universitario. Modelo básico e influencia de factores personales y contextuales (2012) Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5 (1), pp. 249-265. , http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num1_e/art18.pdf
  • Tondeur, J., Van Braak, J., Valcke, M., Curricula and the use of ICT in education. Two worlds apart? (2007) British Journal of Educational Technology, 38 (6), pp. 962-975
  • Van Braak, J., Tondeur, J., Valcke, M., Explaining types of computer use among primary school teachers (2004) European Journal of Psychology of Education, 14 (4), pp. 407-422
  • Van den Beemt, A., Akkerman, S., Simons, P.R.J., Patterns of interactive media use among contemporary youth (2011) Journal of Computer Assisted Learning, 27, pp. 103-118
  • Verhoeven, J.C., Heerwegh, D., De Wit, K., First year university students' self-perception of ICT skills: Do learning styles matter? (2012) Education and Information Technologies, 17 (1), pp. 109-133