¿Formarse o marchar? Jóvenes con estudios superiores ante la crisis laboral, el caso valenciano

  1. Sandra Obiol Francés 1
  2. Alícia Villar Aguilés 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista del Ministerio de Empleo y Seguridad Social: Revista del Ministerio de Trabajo, Migraciones y Seguridad Social

ISSN: 2254-3295

Year of publication: 2016

Issue Title: Economia y Sociología

Issue: 121

Pages: 139-154

Type: Article

More publications in: Revista del Ministerio de Empleo y Seguridad Social: Revista del Ministerio de Trabajo, Migraciones y Seguridad Social

Abstract

The situation of economic and social crisis may tackled from different strategies on the part of young people with university education, as regards their decisions in the educational, labour and familiar. Nowadays, the youth transitions to the labour market and the acquisition of family autonomy are being affected by high levels of uncertainty due to the socioeconomic situation and the messages that are being extended about the possibility of migrating to other European or international destinations. In the case of the degree holders this juncture takes specific connotations because it is evident that educational investment made by them and their families, are not getting the expected results in terms of social mobility. This paper analyses the existing secondary data on postgraduate studies and migration abroad as possible options for young Valencians in their access to a market of precarious work. The findings indicate to the importance of both outputs to help understand the configuration of youth’s life strategies about the manner to tackle the economic and social crisis that exists today

Bibliographic References

  • ACKERS, L. (2005). «Moving People and Knowledge: Scientific Mobility in the European Union», International Migration, vol. 43, núm. 5, pp. 99-131.
  • ALAMINOS, A.; SANTACREU, O. (2010). «La emigración cualificada española en Francia y Alemania». Papers,95/1, pp. 201-211.
  • ALAMINOS, A.; ALBERT, M.C.; SANTACREU, O. (2010).«La movilidad social de los emigrantes españoles en Europa» Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 129, pp. 13-35.
  • ALCARAZ, M. (2009). De l’èxit a la crisi. Pamflet sobre política valenciana. València: Publicacions de la Universitat de València.
  • AZAGRA, J.; ROMERO, J. (2007). País complex. Canvi social i polítiques públiques en la societat valenciana, 1977-2006. València: Publicacions de la Universitat de València.
  • BANYULS, J.; CANO, E.; PITXER, J.V. (2002). «El «model» valencià d’ocupació» Arxius de Ciències Socials, 7. pp. 83-109.
  • BANYULS, J.; CANO, E.; PITXER, J.V.; SÁNCHEZ, A. (2005) Economia laboral i polítiques d’ocupació. València: Publicacions de la Universitat de València.
  • BANYULS, J.; MIGUÉLEZ, F.; RECIO, A.; CANO, E. y LORENTE R. (2009). «The transformation of the employment system in Spain: Towards a mediterranean neoliberalism?» a Bosch, G; Lehndorf, S. Rubery, J (ed.) European Models In Flux. A Comparison Of Institutional Change In Nine European Countries. New York, Palgrave-MacMillan.
  • BECK, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
  • BECK, U. (2000). Un nuevo mundo feliz. La precariedad del trabajo en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.
  • BECK, U. (2002). La sociedad del riesgo global. Madrid:Siglo XXI.
  • BECK, U. (2008). La sociedad del riesgo mundial. En busca de la seguridad perdida. Barcelona: Paidós.
  • BOURDIEU, P.; WACQUANT, L. (1994). Pera una sociologia reflexiva. Barcelona: Herder.
  • BRANDI, C. (2006). «La Historia del braindrain». Revista CTS, vol. 3, nº 7, p. 65-85.
  • EUROPEAN COMMISSION (2012). Meta-analysis report of genderandscienceresearch. Directorate-General for Research and Innovation.
  • EUROPEAN COMMISSION (2014). ERASMUS. FACTS, FIGURES & TRENDS. Unit B1 «Higher Education», Directorate-General for Education and Culture, European Commission, Brussels.
  • EACEA EURYDICE (2012). The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report.Brussels: Eurydice.
  • GONZÁLEZ RAMOS, A. M.; MÜLLER, J.; SÁINZ IBÁÑEZ, M. (2009). «Can the diaspora contribute to the development of their home countries?» In M. Fernández-Ardèvol, and A. Ros (eds.): Communication Technologies in Latin America and Africa: A multidisciplinary perspective Barcelona: IN3.
  • GONZÁLEZ RAMOS, A. (2011). «Atrayendo talento: Estrategias de Movilidad de los profesionales altamente cualificados en España», Sociología y Tecnociencia, n.1(2)
  • GONZÁLEZ RAMOS, A.; VERGÉS, N. (2011). «Moving for what? International Mobility Strategies of Women in ICT Careers». International Journal of Gender, Science and Technology. Núm.2, pp. 501-516.
  • MARTÍNEZ, X.; MARÍN, A. (2010). Educació i ascens social a Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
  • MÉNDEZ, R.; ABAD, L.: ECHAVES, C. (2015). Atlas de la crisis. Impactos socioeconómicos y territorios vulnerables en España. València: Tirant lo Blanch.
  • MIGUÉLEZ, F. (2002). «¿Por qué empeora el empleo?» Sistema, 168-169. pp. 37-52.
  • OBIOL, S. (2010). Teixint certeses. Percepcions i respostes a la incertesa dels treballadors del tèxtil-confecció a l’Alcoià, el Comtat i la Vall d’Albaida. Tesi Doctoral. UAB.
  • OBIOL, S. (2016). «Incertidumbre l aboral y nivel de estudios en los jóvenes valencianos» Aposta. Revista de Ciencias Sociales, núm. 68. pp. 57-82.
  • OCDE (2011). Panorama de la educación. indicadores de la OCDE 2011. Informe español. Ministerio de Educación.
  • RECIO, A. (2010). «Capitalismo español: la inevitable crisis de un modelo insostenible» Revista de Economía Crítica, núm. 9.
  • VIELLE, P. y WALTHERY, P. (2003). Flexibility and social protection. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Dublin.
  • VILLAR AGUILÉS, A. (2011). «Absències i ubicacions hetereogènies en l’estudiantat universitari: una recerca en la Universitat de València». Quaderns de Ciències Socials.Facultat de Ciències Socials, Universitat de València.
  • VILLAR AGUILÉS, A. (2015). Universitat redefinida o reelititzada? Revista L’Espill, núm. 49, 68-79.