‘Una myga ymatge en paper, de ploma, de mà de Johannes‘. La fugitiva sombra de Van Eyck en la Corona de Aragón a mediados del siglo XV

  1. Encarna Montero Tortajada 1
  1. 1 Universitat de València, España
Journal:
Archivo español de arte

ISSN: 0004-0428 1988-8511

Year of publication: 2016

Tome: 89

Issue: 353

Pages: 1-14

Type: Article

DOI: 10.3989/AEARTE.2016.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Archivo español de arte

Abstract

This paper analyses the mention of a quill drawing attributed to Van Eyck in a Valencian postmortem inventory, dated 1452. The properties belonged to Andreu Garcia, a priest well known in the historical record because of his connections with the most notable artists working in Valencia during the first half of the 15th century. This reference compels a new examination of the ever more improbable presence of Van Eyck in Aragonese territories. It also offers a new insight into the early imprint of his paintings in these lands, given that the first owner of the drawing was the painter Berenguer Mateu (Jaume Mateu’s brother, likewise a prominent Valencian painter).

Bibliographic References

  • Aliaga Morell, Joan (1996): Els Peris i la pintura valenciana medieval. Valencia, Edicions Alfons el Magnànim.
  • Aliaga Morell, Joan / Rusconi, Stefania (en prensa): “Nuevas aportaciones a la pintura del gótico internacional. Berenguer Mateu y el retablo de Jérica (Castellón)”.
  • Ames-Lewis, Francis (2000): The Intellectual Life of the Early Renaissance Artist. New Haven-Londres, Yale University Press.
  • Benito Doménech, Fernando / Gómez Frechina, José (dirs.) (2001): La Clave Flamenca en los Primitivos Valencianos [catálogo]. Valencia (Museo de Bellas Artes de Valencia).
  • Bermejo Martínez, Elisa (1980): La pintura de los primitivos flamencos en España. Madrid, CSIC-Instituto ‘Diego Velázquez’, tomo I.
  • Bermejo, Elisa (1990): “Influencia de Van Eyck en la pintura española”. En: Archivo Español de Arte, nº 252, pp. 555-569.
  • Blackman, Christabel / Ferre Puerto, Josep A. (2001): “Retaule de Sant Jordi de Jérica”. En: Recuperem patrimoni, nº 4.
  • Buck, Stephanie (2000): “An Approach to Looking at Eyckian Drawings”. En: Foister, S. / Jones, S. / Cool, D. (eds.): Investigating Jan van Eyck. Turnhout, Brepols, pp. 183-195.
  • Cerveró Gomis, Luis (1963, 1964): “Pintores valentinos. Su cronología y documentación”. En: Anales del Centro de Cultura Valenciana [Segunda Época], 48, pp. 63-156; y 49, pp. 83-136.
  • Cerveró Gomis, Luis (1966, 1971): “Pintores valentinos. Su cronología y documentación”. En: Archivo de Arte Valenciano, año XXXVII, pp. 19-30; y año XLII, pp. 23-36.
  • Christiansen, Keith (1998): “The View from Italy”. En: Ainsworth, M.W. / Christiansen, K. (eds.): From Van Eyck to Brueghel. Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art [catálogo de exposición]. Nueva York, Metropolitan Museum of Art, pp. 39-61.
  • Comblen-Sonkes, M. (1979): “Le dessin mecanique chez les primitifs flamands”. En: Hollanders-Favart, D. / Van Schoute, R. (eds.): Le dessin sous-jacent dans la peinture. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 44-45, lám. 2 y 3.
  • Company i Climent, Ximo (1990): La pintura hispanoflamenca. Valencia, Alfons el Magnànim.
  • Company i Climent, Ximo (1991): La pintura dels Osona: una cruïlla d’hispanismes, flamenquismes i italianismes. Lleida, Pagès, 2 vols.
  • Company, Ximo / Aliaga, Joan / Tolosa, Lluïsa / Framis, Maite (2005): Documents de la pintura valenciana medieval i moderna, I (1238-1400). Valencia, Universitat de València.
  • Cornudella, Rafael (2008): “El Mestre de la Porciúncula i la pintura valenciana del seu temps”. En: Butlletí MNAC, 9, pp. 83-111.
  • Cornudella, Rafael (2009-2010): “Alfonso el Magnánimo y Jan van Eyck. Pintura y tapices flamencos en la corte del rey de Aragón”. En: Locus Amoenus, nº 10, pp. 39-62.
  • Dijkstra, Jellie (1989): “On the Role of Underdrawings and Modeldrawings in the Workshop Production of the Master of Flémalle and Rogier van der Weyden”. En: Verougstraete, H. / Van Schoute, R. (eds.): Géographie et chronologie du dessin sous-jacent. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 37-53, lám. 8-13.
  • Ferre i Puerto, Josep (2000): “Jacomart, lo feel pintor d’Alfons el Magnànim: Puntualitzacions a l’obra valenciana”. En: VVAA. XVI Congresso Internazionale di Storia della Corona d’Aragona. La Corona d’Aragona ai tempi di Alfonso il Magnanimo. Napoli-Caserta-Ischia. 18-24 setembre 1997. Nápoles, Paparo Edizioni, pp. 1681-1686.
  • Ferre i Puerto, Josep (1999): “Trajectòria vital de Joan Reixac, pintor valencià del quatre-cents: La seua relació amb Andreu Garcia”. En Yarza, J. / Fité, F. (eds.): L’artista-artesà medieval a la Corona d’Aragó. Lleida, Universitat de Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, pp. 419-426.
  • Ferre i Puerto, Josep (2003): “Presència de Jaume Huguet a València. Novetats sobre la formació artística del pintor”. En: Ars Longa, nº 12, pp. 27-32.
  • Finaldi, Gabriele / Garrido, Carmen (eds.) (2006): El trazo oculto. Dibujos subyacentes en pinturas de los siglos XV y XVI [El Prado, del 20 de julio al 5 de noviembre de 2006]. Madrid, Museo Nacional del Prado.
  • Foister, Susan / Jones, Sue / Cool, Delphine (eds.) (2000): Investigating Jan van Eyck. Turnhout (Brepols).
  • Fransen, Bart (2012): “Jan van Eyck y España. Un viaje y una obra”. En: Anales de Historia del Arte, nº 22, pp. 39-58.
  • Garrido, Carmen / Bertani, Duilio (comisarios) (2010): El nacimiento de una pintura: de lo visible a lo invisible [Museo de Bellas Artes de Valencia, julio-octubre 2010]. Valencia, Generalitat Valenciana.
  • Harbison, Craig (1991): “The Artist’s Place at the Burgundian Court”. En: Harbison, Craig: Jan van Eyck. The Play of Realism. Londres, Reaktion Books, pp. 19-24.
  • Jones, Sue (2000): “The Use of Patterns by Jan van Eyck’s Assistants and Followers”. En: Foister, S. / Jones, S. / Cool, D. (eds.): Investigating Jan van Eyck. Turnhout, Brepols, pp. 197-207.
  • Llanes i Domingo, Carme (2011): L’obrador de Pere Nicolau i la segona generació de pintors del gòtic internacional a València [tesis doctoral leída en la Universitat de València en septiembre].
  • Molina Figueras, Joan (2003): “Ecos de la pintura flamenca en Valencia y Cataluña”. En: Carbonell, E. / Casanelli, R. (eds.): El Mediterráneo y el Arte. Del Gótico al inicio del Renacimiento. Barcelona, Lunwerg, pp. 217-229.
  • Montero Tortajada, Encarna (2007): “Recetarios y papers de pintura en la documentación bajomedieval. Valencia, 1452: el ejemplo de Andreu García”. En Libros con arte, arte con libros. Extremadura, Universidad de Extremadura-Consejería de Cultura y Turismo, pp. 507-517.
  • Montero Tortajada, Encarna (2013): La transmisión del conocimiento en los oficios artísticos. Valencia, 1370-1450 [tesis doctoral leída en la Universitat de València en septiembre].
  • Montero Tortajada, Encarna (2013): “El oligarca y los pinceles: breve semblanza del presbítero Andreu Garcia”. Espacio, Tiempo y Forma, serie VII, nº1.
  • Natale, M. (comisario) (2001): El Renacimiento Mediterráneo. Viajes de artistas e itinerarios de obras entre Italia, Francia y España en el siglo XV [catálogo]. Madrid, Fundación Thyssen-Bornemisza.
  • Nicolini, Fausto (1923): “Pietro Summonte, Marcantonio Michiel e l’arte napoletana del Rinascimento”. En: Napoli Nobilissima, vol. III, pp. 121-146; 159-172.
  • Pächt, Otto (1994): Van Eyck and the Founders of Early Netherlandish Painting. Londres (Harvey Miller). PMid:8181377
  • Panofsky, Erwin (1998): Los primitivos flamencos. Madrid, Cátedra (1ª ed. en 1953).
  • Paviot, Jacques (1990): “La vie de Jan van Eyck selon les documents écrits”. En: Revue des archéologues et historiens de l’art de Louvain, XXIII, pp. 83-93.
  • Pemán y Pemartín, César (1969): Juan van Eyck y España. Cádiz, Museo Provincial de Bellas Artes de Cádiz.
  • Périer-D’Ieteren, C. (1979): “Usage du poncif dans la peinture flamande des XVe et XVIe siècles”. En: Hollanders-Favart, D. / Van Schoute, R. (eds.): Le dessin sous-jacent dans la peinture. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 46-48, lám. 4 y 5.
  • Périer-D’Ieteren, Catheline (1982-83): “Dessin au poncif et dessin perforé. Leur utilisation dans les anciens Pays-Bas au XVe siècle”. En: Bulletin de l’Institut Royal du Patrimoine Artistique, nº 19, pp. 74-94.
  • Périer-D’ieteren, Catheline (1985): “La technique du dessin sous-jacent des peintres flamands des Xve et XVIe siècles. Nouvelles hypothèses de travail”. En: Van Shoute, R. / Hollanders-Favart, D.: Le dessin sous-jacent dans la peinture. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 61-69, lám. 22-27.
  • Rishel, Joseph (1997): “I dipinti di Filadelfia e di Torino: letteratura e problemi di attribuzione”. En: Rishel, J.J. / Spantigati, C. (comisarios): Jan van Eyck (1390 c.-1441). Opere a confronto [catálogo de exposición: Galería Sabauda, 3 de octubre – 14 de diciembre de 1997]. Turín, Umberto Allemandi & Co, pp. 45-53.
  • Ruiz Quesada, Francesc (2007): “Lluís Dalmau y la influencia del realismo flamenco en Cataluña”. En: Lacarra, Mª C. (ed.): La pintura gótica durante el siglo XV en tierras de Aragón y en otros territorios peninsulares. Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 243-297.
  • Sanchis Sivera, José (1914): Pintores medievales en Valencia. Barcelona, Tipografía L’Avenç [edición facsímil de Librerías París-Valencia].
  • Silva Maroto, Pilar (2002): “La couronne de Castille et la Flandre”. En: Borchert, T.-H. (ed.): Le siècle de Van Eyck (1430-1530). Le monde méditerranéen et les primitifs flamands. Brujas, Ludion, pp. 143-151.
  • Silva Maroto, Pilar / Garrido, María del Carmen (1995): “Le processus créatif chez Pedro Berruguete”. En: Verougstraete, H. / Van Schoute, R. (eds.): Le dessin sous-jacent dans le processus de création. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 31-36; lám. 11-17.
  • Sterling, Charles (1976): “Jan van Eyck avant 1432”. En: Revue de l’art, nº33, pp. 7-82.
  • Strehlke, Carl Brandon (1997): “Jan van Eyck: un artista per il Mediterraneo”. En: Rishel, J. J. / Spantigati, C. (comisarios): Jan van Eyck (1390 c.-1441). Opere a confronto [catálogo de exposición: Galería Sabauda, 3 de octubre – 14 de diciembre de 1997]. Turín, Umberto Allemandi & Co, pp. 55-76.
  • Strehlke, Carl Brandon (2001): “Valencia. Early Flemish and Valencian Art”. En: Burlington Magazine, nº 1182, vol. CXLIII (septiembre), pp. 590-593.
  • Toscano, Gennaro (2001): “Nápoles y el Mediterráneo. Relaciones entre miniatura y pintura en la transición de la casa de Anjou a la casa de Aragón”. En: Natale, M. (comisario): El Renacimiento Mediterráneo. PMid:11460853
  • Viajes de artistas e itinerarios de obras entre Italia, Francia y España en el siglo XV [catálogo]. Madrid, Fundación Thyssen-Bornemisza, pp. 79-99.
  • Tramoyeres Blasco, Luis (1907): “El pintor Luis Dalmau”. En: Cultura española, nº 5/2, pp. 553-581.
  • Weale, W. H. James (1908): The Van Eycks and Their Art. Hubert and John van Eyck, Their Life and Work. Londres-Nueva York, John Lane.
  • Yarza Luaces, Joaquín (2002): “La couronne d’Aragon et la Flandre”. En: Borchert, T.-H. (ed.): Le siècle de
  • Van Eyck (1430-1530). Le monde méditerranéen et les primitifs flamands. Brujas, Ludion, pp. 129-133.