Blancaflor, la Dent d’or i Rosellatres heroïnes en cerca d’un cànon escolar

  1. Santolària Òrrios, Alícia 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Quaderns de filologia. Estudis literaris

ISSN: 1135-4178

Any de publicació: 2013

Títol de l'exemplar: EL RELAT: LITERATURA, LECTURA I ESCRIPTURA

Número: 18

Pàgines: 171-189

Tipus: Article

Altres publicacions en: Quaderns de filologia. Estudis literaris

Resum

Quin és el cànon que es fa servir a les aules del 1r cicle d’E. Primària? Quin és el criteri de selecció? Són les rondalles tradicionals protagonitzades per dones les més triades? Aquests interrogants motiven la investigació que presentem i que hem dut a terme a una escola pública valenciana. Després de comprovar que les rondalles de la llista no s’adien als valors curriculars de la igualtat de gènere, n’hem buscat unes altres del folklore català que presenten trets més actius i savis. La creació d’un grup de treball a l’escola ha generat, d’una banda, l’adaptació per als infants d’aquestes narracions; i de l’altra, una exposició al centre sobre les dones i els contes tradicionals on l’alumnat haescrit els textos.

Referències bibliogràfiques

  • Amades, J. (1982): Folklore de Catalunya, Volum I. Barcelona: Editorial Selecta.
  • Bajtín, M. (1997): Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
  • Bronckart, J. P. (2011): “Le statut épistémologique de la didactique de la langue et de la littérature: entre les sciencies sociales et les humanités”. La investigación en didáctica de la lengua y la literatura: situación actual y perspectivas de futuro, 31-57. Madrid: Publicaciones de la SEDLL.
  • Cambra, M. (2000): “Introducció. El pensament del professor: formació per a la pràctica reflexiva”. In: Camps, A., Rios, I. & Cambra. M. (coords.), Recerca i formació en didàctica de la llengua). Barcelona: Graó, 161-171.
  • Camps, A. (2000): “Introducció: Objecte, modalitats i àmbits de la recerca en didàctica de la llengua”. In: Camps, A., Rios, I. & Cambra M., (coord.), Recerca i formació en didàctica de la llengua. Barcelona: Graó, 9-22.
  • Camps, A. (coord.) (2001): El aula com espacio de investigación y reflexión. Investigaciones en didáctica de la lengua. Barcelona: Graó.
  • Camps, A. (2012): “Intervenció, innovació i investigació. Una relació necessària per a les didàctiques”. Lenguaje y textos 35: 107-114.
  • Casanueva, M. (2003): Relaciones entre el folklore y literatura infantil. Claves interpretativas. Salamanca: Ediciones Antema.
  • Cerdà, H. (1978): Literatura infanil y clases sociales. Madrid: Akal.
  • Decret 11/2007, de 20 de juliol , del Consell, pel qual s’establix el currículum de l’Educació Primària a la Comunitat Valenciana (Diari oficial del DOGV). Dolz, J. (1994): “Seqüències didàctiques i ensenyament de la llengua: més enllà dels projectes de lectura i escriptura”. Articles de didàctica de la llengua i la literatura 2: 21-34.
  • Dolz, J. (1995): “Escribir textos argumentativos para mejorar su comprensión”. Comunicación, Lenguaje y Educación 26: 65-77.
  • Dolz. J, Noverraz, M. & Schneuwly, B. (2001): Séquences didactiques pour l’oral et pour l’écrit. Bruxelles: Editions de Boeck.
  • Dolz, J. & Schneuwly, B. (2006): Per a un ensenyament de l’oral. Iniciació als gèneres formals a l’escola. València/Barcelona, Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana i Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
  • Ferrer, M. & Rodríguez, C. (2010): “Activitats discursives i gèneres de text com a marc d’integració de les llengües”. In: Guasch, O. (coord.) et alii, El tractament integrat de les llengües. Barcelona: Graó, 29-48.
  • García Padrino, J. (2004): “El cánon en la literatura infantil o el debate interminable”. Primeras noticias 205: 29-43. Barcelona.
  • Genette, G. (1982): Palimpsestes. La litératture au second degré. Paris: Éditions du Seuil.
  • Jung, C. (1966): El hombre y sus símbolos. Madrid: Aguilar. Lluch, G. & Serrano, R. (1995): Noves lectures de les Rondalles Valencianes. València: Tàndem.
  • Lluch, G. ( 2010): Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes . Los comités de valoración en las bibliotecas escolares públicas. Gijón: Trea.
  • Lluch, G. (2011): “L’adaptació de les rondalles al lector infantil: un text, diferents finalitats”. In: Lluch, G. & Baldaquí, J. M. (eds.), Nova reflexió sobre l’obra d’Enric Valor. Alacant: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, 75-94.
  • Lluch, G. (2012): La lectura al Centre. Llegir (i escriure) llibres, pantalles, documents al Pla de Lectura de Centre. Alzira: Editorial Bromera.
  • McMillan, J. H. & S. Schumacher (2005): Investigación educativa. Madrid: Pearson Addison Wesley.
  • Mendoza, A. (2009): “La renovacion del canon escolar”. Biblioteca Virtual Universal, Facilitado por Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • Oliveres, I. (2007): El tractament de la dona en el repertori de cançons de primària. Anàlisi dels textos i de les il·lustracions de les cançons dels llibres de text des d’una perspectiva de gènere.
  • Oriol, C. & Pujol, M. J. Rondcat Cercador de la rondalla catalana.
  • Pirandello, L. (1987): Sis personatges en cerca d’autor. Barcelona: Edicions 62.
  • Propp, V. (1984): Las raíces históricas del cuento. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Propp, V. (1985): Morfología del cuento. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Ribera, P. (1998): “Una seqüència didàctica per a l’etapa d’Educació Infantil: el conte”. Actes del III Congrés de l’Escola Valenciana, 151-154.
  • Ruiz, U. & Camps, A. (2009): “Investigar los géneros discursivos en el proceso educativo”. Revista de psicodidáctica 2: 211-228.
  • Santolària, A. (2008): Delimitació i anàlisi de les representacions de cinc mestres d’Educació Infantil sobre els personatges femenins dels contes tradicionals. Treball d’investigació inèdit. Departament de Didàctica de la llengua i de la literatura. Universitat de València.
  • Santolària, A. (2010): “Representacions de mestres d’Educació Infantil sobre els contes tradicionals. Un estudi introductori a partir dels arquetipus femenins”. In: García, M. et alii (eds.), Interacció Comunicativa i Ensenyament de llengües. València: Publicacions de la Universitat de València, 557-564.
  • Schneuwly, B. & Bain, D. (1994): “Mecanismes de regulació de les activitats textuals. Estratègies d’intervenció en les seqüències didàctiques”. Articles de didàctica de la llengua i la literatura 2: 87-104.
  • Teixidor, E. (1995): “Literatura juvenil: las reglas del juego”. CLIJ 72: 8-15.
  • Thompson, S. (1977): The Folktale. Berkeley: University of California Press.
  • Zayas, F. (2012): “Los géneros discursivos y la enseñanza de la composición escrita”. In: Zayas, F. (coord.), Didáctica de la lengua y la literatura. Revista iberoamericana de educación 59: 63-85.