Una mirada diferente a la educaciónmediación y resolución de conflictos en una escuela

  1. García Raga, Laura
  2. Crespo Ginés, Alberto
Journal:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Year of publication: 2012

Issue: 42

Pages: 179-188

Type: Article

More publications in: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Abstract

For years pedagogy has demonstrated the benefits of mediation as an educational tool that is effective in managing conflictsand improving social relations. These benefits justify that the development of mediation in general and in particular in the scholastic field has recently been considered to be spectacular. In the following pages, we expound the specific process followed by a Valencian school to introduce a project of scholastic mediation together with the obstacles encountered and the benefits obtained. Our end goal is to encourage centres which have difficulties in social relations to look for alternative methods, so as not to have the disciplinary model as their only reference.

Bibliographic References

  • Bartolomé, M. - Cabrera, F. (2007) Construcción de una ciudadanía intercultural y responsable. Madrid, Narcea-MEC.
  • Bonafé-Smith, J. P. (2000) La médiation scolaire par les élèves. Paris, ESF.
  • Boqué, M. C. (2003) Cultura de mediación y cambio social. Barcelona, Gedisa.
  • García Raga, L. - Heras, C. (2008) ¿Cómo pueden ayudar las familias a resolver los conflictos en los centros educativos? Aportaciones desde las técnicas de negociación y la mediación a la mejora de la convivencia. Madrid, CEAPA-MEC.
  • García Raga, L.- López Martín, R. (2010) La convivencia escolar. Una mirada pedagógica, política y prospectiva. Valencia, Universitat de València.
  • Fernández García, I. (2008) “Los programas de ayuda para la mejora de la convivencia en instituciones educativas” en Bordón, 60 (4): 137-150.
  • Jares, X. R. (2001) Educación y conflicto. Guía de educación para la convivencia. Madrid, Editorial Popular.
  • Morín, E. (1995) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, Editorial Gedisa.
  • Pérez de Guzmán, M. V. (2008) “La mediación en centros educativos. El educador social como mediador” en Bordón 60 (4): 79- 87.
  • Schvarstein, L. (1999) “La mediación escolar en contexto” en Brandoni, F. (comp.) Mediación escolar. Experiencias, reflexiones y experiencias. Buenos Aires, Paidós: 177-207.
  • Smith, S. (coord.) (2002) “Conflict resolution and peer mediation in middle schools: Extending the process and outcome knowledge base” en Journal of Social Psycology, 142 (5): 567-586.
  • Vaello, J. (2003) Resolución de conflictos en el aula. Madrid, Santillana.