Posibles causas del fracaso escolar y el retorno al sistema educativo

  1. Grau Vidal, Roser
  2. Pina Calvo, Tamara
  3. Sancho-Álvarez, Carlos
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2011

Issue: 9

Pages: 55-76

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

In the present study of educational research, the main objectives are to find the possible causes of school failure and the return to education through a sample of 100 pupils from the C.F.P.A Germà Colom de Castelló de la Plana. We used a survey that aims to reflect possible influences that have led the students to school failure, and the reason for his return. There have been a number of results, which high lights the important influence of teachers, which leads to high dissatisfaction of the subjects in terms of insufficient individual attention and not motivating and participatory classes. Besides direct relationship was found between the current economic crisis and training as the need to continue and graduate school are key today.

Bibliographic References

  • - Adame Obrador, M. T. y Salvà Mut, F. (2010).Abandono escolar prematuro y transición a la vida activa en una economía turística: el caso de Baleares. En Revista de Educación, nº 351.pp. 185-210.
  • - Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. México: S. XXI.
  • - Coleman, J. S. y Husen, T. (1989). Inserción de los jóvenes en una sociedad en cambio. Madrid: Narcea
  • - Coll, C. y Otros. (1997). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.
  • - Eckert, H. (2006). Entre el fracaso escolar y las dificultades de inserción profesional: la vulnerabilidad de los jóvenes sin formación en el inicio de la sociedad del conocimiento. En Revista de Educación, nº 341, pp. 35-55.
  • - Elboj, C; Puigdellívol, I; Soler, M; y Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje: transformar la educación. Barcelona: Graó.
  • - Ellington, J., Sackett, P.R. y Hough, L.M. (1999). Social desirability corrections in personality measurement: issues of applicant comparison and construct validity. En Journal of Applied Psychology, nº 84, pp. 155-166.
  • - Fernández González, J. J. y Rodríguez Pérez, J.C. (2008). Los orígenes del fracaso escolar en España. Un estudio empírico. En Colección Mediterráneo económico, nº 14, pp.323-349.
  • - Fernández Enguita, M., Mena Martínez, L. y Riviere Gómez, J. (2010). El abandono y fracaso escolar en España. En Colección Estudios Sociales, nº 29, pp. 9-219.
  • - Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. I. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
  • - INJUVE. (2008). Informe Juventud en España 2008. Madrid: Injuve.
  • - Kant, I. (1983). Pedagogía. Madrid: Akal. (Edición original en 1777)
  • - Marchesi, A. (2003). El fracaso escolar en España. Madrid: F. Alternativas.
  • - Orellana, N; Almerich, G. y Suárez, J. M. (2010) La investigación en Educación Social. Reflexiones sobre su práctica. Valencia: Palmero Ediciones.
  • - Salas, M. (2004). El fracaso escolar: estado de la cuestión. Estudio documental sobre el fracaso escolar y sus causas, en I Congrés anual sobre fracàs escolar, Palma de Mallorca.