La educación para la igualdad de género y para el cuidado de las personas que lo necesitan
- Escámez Sánchez, Juan
- Vázquez Verdera, Victoria
ISSN: 0214-8560
Año de publicación: 2010
Número: 37
Páginas: 57-67
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas
Resumen
This paper analyzes the current pedagogic debate on the role of education in a democratic and multicultural society. In order to deal with the expanding phenomenon of cultural diversity, as much in Spain as in Europe in general, and to be effective in both political and social terms, education must integrate the policy of recognition of the different identities and cultural minorities as a fundamental-constitutive element. With the purpose of supporting this position, this paper departs from the concept of education elaborated by J. Dewey in his studies on democracy and education. In this vein, although Dewey cannot be linked to the pedagogic theory of recognition concerning cultural diversity, which would be elaborated later on, it could be said that his concept of “common intelligence” is based on the same philosophy of education in which the latter is also grounded, and it must be considered therefore one of the pillars on which the two largest pedagogic theories that today deal with the phenomenon of cultural diversity are founded: multicultural education and intercultural education.
Referencias bibliográficas
- Amorós, C. (2006) La gran diferencia y sus pequeñas consecuencias... para las luchas de las mujeres. Madrid, Cátedra.
- Beauvoir, S. (1963) L´Existentialisme et la sagesse des nations. Paris, Nagel.
- Beauvoir, S. (1971) Pyrrhus et Cinéas. París, Gallimard.
- Cobo, R. (ed.). (2008) Educar en la ciudadanía. Perspectivas feministas. Madrid, Catarata.
- Escámez, J. (2005) «El amor y la educación. Una aproximación desde Joaquín Xirau» en Bernal, A. y otros. Cultivar los sentimientos. Propuestas desde la filosofía de la educación. Madrid, Dykinson: 63-76.
- Escámez, J. García, R. (coord.) (2005) Educar para la ciudadanía. Programa de prevención escolar contra la violencia de género. Valencia, Brief.
- Escámez, J. y otros (2008) Educación en la igualdad de género. Cien propuestas de acción. Valencia, Brief.
- Fisher, B. Tronto, J. (1990) «Towards a feminist theory of care» en Abel, E. - Nelson, M. (ed.) Circles of care. Albany, State University of New York Press.
- García, R. Pérez, C. Escámez, J. (2009) La educación ética en la familia. Bilbao, Desclée.
- Heidegger, M. (1987) El ser y el tiempo. México, Fondo de Cultura Económica.
- Instituto de la Mujer (2007) Usos del tiempo, estereotipos, valores y actitudes. Madrid, mtas.
- Instituto de la Mujer (2008) Cuidados a personas dependientes prestados por mujeres: valoración económica. Madrid, MTAS.
- Levinas, E. (2001) Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia, Pre-textos (1ª reimpresión).
- Ley 39/2006 de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a personas en situación de dependencia (BOE de 15 de diciembre de 2006)
- Lister, R. (2003) Citizenship. Feminist perspectives. Nueva York, Palgrave.
- Lynch, K. Lions, M. Cantillon, S. (2007) «Breaking the silence: educating citizens for love, care and solidarity» en International Studies in Sociology of Education, 17: 1-19.
- Noddings, N. (2002a) Educating moral people. A caring alternative to character education. Nueva York, Teachers College Press.
- Noddings, N. (2002b) Starting at home: Caring and social policy. Nueva York, Teachers College Press.
- Noddings, N. (2006) Critical lessons. What our schools should teach. Nueva York, Cambridge University press.
- Novo, M. (2008) «La perspectiva de género en las políticas públicas: hacia la igualdad en la sociedad» en Aznar, P. Cánovas, P. Educación, género y políticas de igualdad. Valencia, Universitat de València: 33-62.
- Nussbaum, M. (2002) Las mujeres y el desarrollo humano. Barcelona, Herder.
- Siim, B. (2000) Gender and citizenship. Cambridge, Cambridge University Press.
- Vázquez, V. (2009) La educación y la ética del cuidado en el pensamiento de Nel Noddings. Valencia, Universitat de València (tesis doctoral).