Narratives materials de l'àlbum il·lustrat. Una aproximació intermedial a la didàctica de la literatura

  1. Nicola Kunde, Karolin Renata
Dirigida por:
  1. Mariona Masgrau Juanola Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Girona

Fecha de defensa: 19 de noviembre de 2021

Tribunal:
  1. Emma Bosch Andreu Presidente/a
  2. Muntsa Calbó Secretario/a
  3. Xavier Mínguez López Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 701237 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

La intermedialitat és una realitat cultural: en l'era multimodal i multimedial les hibridacions entre mitjans és una pràctica habitual, que trobem en quasi qualsevol producte comunicatiu i que requereix un coneixement específic per ser interpretat i aplicat. És un fenomen que es produeix a partir de la relació que s'estableix entre diferents mitjans en una mateixa obra, o bé perquè hi són present físicament (obres o mitjans plurimedial), o bé perquè hi ha una referència o imitació d'uns mitjans determinats a través del sistema semiòtic d'un altre (transposicions intermedials). Aquesta aproximació permet traçar el buit que es crea entre els diferents mitjans, en el qual es troba un significat que pot ser diferent del que concebem a través dels missatges explícits dels diversos mitjans en qüestió. En aquest context la literacitat no només ha d'abraçar un coneixement i domini de la lectura i escriptura del llenguatge verbal, sinó el de diversos sistemes semiòtics i, sobretot, de la seva interrelació. L'àlbum il•lustrat, un producte intermedial que es constitueix a partir del llenguatge verbovisual sobre el format del llibre, es converteix en una eina ideal per introduir els primers conceptes i estratègies intermedials a l'Educació Primària, gràcies a la seva qualitat de Literatura Infantil. Els lectors han de saber interpretar i relacionar els llenguatges verbals i visuals, així com contrastar-los a partir de la materialitat de l'objecte llibre, per accedir a tots els significats compresos en aquest mitjà. Per tant si en la didàctica literària s'aborda explícitament la significació que vehicula la intermedialitat en l'àlbum il•lustrat, a partir de les relacions entre text verbal, imatge i materialitat, es permet introduir més dimensions interpretatives a la lectura d'aquests objectes artístics. Aquesta tesi ressegueix els processos intermedials emparats per l'alumnat de primària, amb especial enfocament cap a la materialitat, en la lectura i producció d'àlbums il•lustrats. Per tal s'identifiquen i sistematitzen els elements materials dels àlbums il•lustrats, complementant-les amb les observacions de la seva incorporació en la lectura i producció pels participants del taller 'Entre contes'. Aquest s'ha portat a terme durant 12 sessions del novembre 2016 al març 2017 a l'escola Santa Eugènia de Girona amb els alumnes de 2n i 5è en el marc de l'assignatura de Biblioteca Escolar, basant-se sobre la metodologia a/r/tografica. L'a/r/tografia se situa en el moviment rizomàtic de l'entremig: entre l'artista, l'investigador i el mestre, però també entre l'art i la paraula, esdevenint una pràctica creativa i una pedagogia performativa en relació dialèctica, fent emergir nous significats en la pèrdua, els canvis i les ruptures en una pràctica dinàmica i holística. És a dir teoritzar la pràctica, posar en pràctica la teoria i ser capaç de transmetre-la i aprendre-la simultàniament de forma comunitària. Això s'acompleix en primer lloc amb la lectura dialògica, una lectura compartida i socialitzadora en la qual tots els participants són convidats a la creació conjunta de sentit d'una obra determinada, és a dir llegint amb els nens en comptes de llegir pels nens, ubicant el significat en la interpretació del lector en comptes d'en l'obra. I en segon lloc amb la lectura creadora, en la qual el lector es converteix en col•laborador de l'autor i creador de projectes complementaris, a través de processos creatius que ajuden a aprofundir en el mitjà àlbum.