Lensenyament de la història natural a la Barcelona de la primera meitat del segle XIX. Els llibres de text i la docència dAgustí Yàñez i Girona
- Sucarrats Riera, Raimon
- José Pardo Tomás Directeur/trice
Université de défendre: Universitat Autònoma de Barcelona
Fecha de defensa: 09 novembre 2006
- Àlvar Martínez Vidal President
- Agustí Nieto Galán Secrétaire
- Antonio García Belmar Rapporteur
- José Ramón Bertomeu Sánchez Rapporteur
- Josep María Camarasa Castillo Rapporteur
Type: Thèses
Résumé
Aquesta tesi doctoral analitza les característiques i el context que van envoltar la publicació dels dos llibres de text dhistòria natural que elaborà un dels personatges més significatius de la ciència barcelonesa de la primera meitat del segle XIX: les Lecciones de historia natural dAgustí Yàñez i Girona en el Col·legi de Farmàcia de Sant Victorià de Barcelona. Aquestes dues obres van ser escrites en un marge temporal de vint-i-cinc anys, la primera el 1820 i la segona el 1844/1845. Primer de tot, el treball estudia com a través dels llibres de text es poden obtenir valuoses informacions sobre diferents aspectes de la ciència duna època. En el cas concret de les obres de Yàñez, sexamina la seva estructura, les circumstàncies que les van generar, la seva repercussió i els autors consultats per la seva elaboració. També es tracta en profunditat la incorporació per part de lautor de recursos didàctics en lexplicació dels temes relacionats amb lexperimentació, així com el paper de les il·lustracions en aquesta mena dobres dedicades a principiants. A continuació, sanalitzen les grans tendències que marcaren la història natural de lEuropa de la primera meitat del segle XIX, sempre des de lòptica barcelonesa. Per aconseguir aquest objectiu, shan revisat una bona part de les memòries sobre història natural presentades a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona en aquella època. A més a més, sha estudiat exhaustivament el contingut de les Lecciones en cadascuna de les seves dues edicions. En aquest contingut no hi va influir només el context conceptual, sinó també el context educatiu: el tipus de públic i estudis als quals anaven dedicats els llibres de text. Aquesta anàlisi, i també la de les altres obres de Yàñez, ha permès veure diferències significatives entre allò que contenia un llibre de text dirigit a estudiants de la llicenciatura de farmàcia i les idees científiques del seu autor, molt properes en alguns casos a lòrbita lamarckista. El treball també ofereix una visió panoràmica de la figura de lautor i de la institució en la que es van utilitzar fonamentalment els seus manuals. També es repassen els estudis que sobre matèries relacionades amb la història natural simpartiren en aquella època a institucions com la Junta de Comerç, amb les seves escoles de química i botànica, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts, amb les seves càtedres de zoologia i geologia, i la Universitat de Barcelona en les seves diferents facultats. Per lelaboració del treball, shan consultat nombroses fonts manuscrites, fonamentalment relacionades amb el Col·legi de Farmàcia i lAcadèmia de Ciències: llibres de matrícules, de llicenciatures, dexàmens, de batxillerats, de conferències dominicals, dactes i acords, inventaris, etc. Això ha permès obtenir suficient informació per concretar com Yàñez impartia lassignatura dhistòria natural en la seva càtedra dhistòria natural del Col·legi de Farmàcia: des de lacte docent, teòric i pràctic, a lelaboració dels exàmens i les qualificacions obtingudes pels alumnes. També sexamina el tipus dalumnat: nombre, edat i procedència. Lestudi dels inventaris ha possibilitat el seguiment de levolució del gabinet dhistòria natural, així com de la biblioteca del Col·legi de Farmàcia. Un altre aspecte estudiat ha estat com es va produir la creació i evolució del museu dhistòria natural de lAcadèmia de Ciències de Barcelona. Per últim, el treball incideix en laspecte divulgador de lobra de Yàñez. No solament en la seva tasca docent, sinó també en altres actuacions com el seu desig dobrir al públic les institucions científiques, o en tota la seva obra escrita, amb obres dedicades a la meteorologia o a lelogi fúnebre daltres acadèmics. _____________________________________________________________ The Lecciones de Historia Natural (Natural History Lessons) by Agustí Yàñez were published in Barcelona in two different versions, the first one in 1820 and the second one in 1844/1845. This present work analyses the main features of these textbooks, the context that made their publication possible and the way they were used in Barcelonas Pharmacy School of San Victoriano and other academic institutions in the first half of 19th century. First of all, it has been demonstrated that textbooks give valuable knowledge of different aspects of the science of an epoch. As regards Yàñez textbooks, structure, circumstances that led their generation, repercussion and different sources and dependences have been examined. It has also been studied how Yàñez used didactical recourses in the explanation of those topics that were related to experimentation, and how he understood the function of illustrations in textbooks aimed at beginners. On the other hand, this work analyses the great tendencies in the European natural history of the 19th century, according to Barcelonas naturalists. In order to reach this goal, a large number of lectures about natural history presented to the Academy of Sciences of Barcelona have been looked through. Moreover, the whole contents of both Lecciones have been exhaustively studied. The contents of both versions were not only influenced by the conceptual context, but also by the educational one: the pupils who read the book and the kind of studies they were attending. The analysis of both textbooks and other Yàñez works shows significant differences between those contents aimed at pupils of a pharmacy school and the real scientific ideas of his author, sometimes very close to those of Lamarck. This work also offers a panoramic vision of Lecciones author, a very renowned personality during the first half of the 19th century in Barcelona, and of the educational institution in which his textbooks were used. Other institutions that taught natural history in Barcelona those days have been studied: Botany and Chemistry schools in the Commerce Council, zoological and geological chairs in the Academy of Sciences, and different faculties at the University of Barcelona. A great number of manuscript sources have been examined, basically those connected with the Pharmacy School and the Academy of Sciences: register books, degrees and examinations books, dominical lectures books, inventories, etc. With all this information, it has been possible to make it clear how Yàñez taught natural history in his chair of the Pharmacy School: theoretical and practical teaching, preparation of examinations, qualifications obtained by his pupils, etc. The characteristics of these pupils have also been examined: number, age and origin. The revision of inventories has allowed us to know the evolution of the Pharmacys School library and its room of natural history. It has also been examined the process of creation and evolution of the Museum of Natural History of the Academy of Sciences of Barcelona. Finally, this work emphasizes Yàñez popularisation of natural history, not only in his teaching task, but also in his efforts to open scientific institutions to wider audiences, in his works on meteorology, or in his eulogies to deceased members of the Academy of Sciences.