La ficció sentimental catalana de la segona meitat del s. XV

  1. Pellissa Prades, Gemma
Dirigida por:
  1. Lola Badia Pàmies Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Barcelona

Fecha de defensa: 13 de diciembre de 2013

Tribunal:
  1. Rosa Vidal Doval Presidente/a
  2. Joan Santanach Suñol Secretario/a
  3. Anton M. Espadaler Poch Vocal
  4. Josep Pujol Gómez Vocal
  5. Rosanna Cantavella Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 358177 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

A la segona meitat del s. XV s'escriuen una sèrie d'obres que comparteixen els mateixos motius i recursos retòrics en el tractament de l'amor (teorització sobre la passió, descripció de les causes i els efectes de l'amor, narració en primera persona, ús de l'al•legoria i l'epístola, combinació del vers i la prosa, imatgeria sentimental). No es tracta del naixement d'un gènere nou, sinó del moment de consolidació d'una moda literària que la crítica castellana ha anomenat ficció sentimental. Aquest és el primer panorama que s'escriu sobre el fenomen en la literatura catalana. Per fer-ho, s'ha elaborat un cens amb totes les obres (originals i traduccions, composicions en prosa i en vers) que en formarien part. A més, a partir de la detecció de llacunes en l'estudi d'aquests textos, s'ha decidit editar i comentar dues obres de Francesc Alegre, la Requesta i la Faula de Diana, la darrera de les quals manté paral•lelismes notables amb la Tragèdia de Caldesa de Joan Roís de Corella i les Transformacions d'Ovidi, que havien estat traduïdes anteriorment pel propi autor. Finalment, la tesi conté a l'apèndix una edició filològica de la versió catalana del París e Viana que té com a testimoni de base l'incunable de Girona, conservat a la Biblioteca Reial de Copenhagen. La comparació entre aquesta forma de l'obra i la forma llarga francesa posa de manifest la naturalesa de la ficció sentimental com a moda o gust literari.